Muligheder skaber man selv

Der var flerfarvede post-its, kaffe og masser af kreative engelske ordsammensætninger, da 60 idérige studerende kom i lære som iværksættere på todagesseminaret Startup Experience, som var kommet til Aarhus Universitet i samarbejde med Center for Entreprenørskab og Innovation.

05.04.2013 | Ruben Engrob Nielsen

Det var lykkedes Center for Entreprenørskab og Innovation og den californisk-baserede organisation Startup Experience at samle studerende fra alle hovedområderne på Aarhus Universitet til en workshop om, hvad det vil sige at være iværksætter, og hvordan man lærer at skabe muligheder for sig selv.

I et whiteboard-beklædt lokale i IT Byen Katrinebjerg blev de studerende opdelt i ti konkurrerende grupper, ført gennem en proces, der skulle give dem de redskaber, det kræver at være iværksætter, samt give dem lysten og modet til at føre deres idéer ud i livet. Samtidig var det også vigtigt, at de studerende kunne lære noget af hinandens forskellige fag, fortæller Lasse Chor, der har hjulpet med at få Startup Experience til Aarhus Universitet:

– Vi forsøger at skabe nogle helt skæve tværfaglige konstellationer. Når vi har et team med en studerende, der læser kinesisk, en nanoteknolog, en it-studerende og en, der læser tysk, får vi en unik mulighed for at samle meget forskellige tankesæt og tilgange til arbejdet. Vi vil omsætte denne meget forskelligartede viden til praksis.

De studerende skulle under temaet Læring identificere et problem, udvikle en løsningsidé og til sidst fremlægge deres idé med tilhørende forretningsmodel for fire eksterne dommere.

Behov for undervisning i iværksætteri

Konceptet bag Startup Experience er udviklet af den tidligere AU-studerende Henrik Scheel, der så en stigende efterspørgsel på entreprenørskabsundervisning.

– Jeg har forsøgt at komprimere mine egne erfaringer med iværksætteri ned til denne todagesworkshop, hvor vi forsøger at simulere livet i en startup-virksomhed og prøver at gennemgå de forskellige faser, man kommer igennem som iværksætter.

Workshoppen er blevet afholdt for professorer og studerende i indtil videre otte lande, men Henrik Scheel håber at kunne ekspandere yderligere.

Det var første gang, workshoppen blev afholdt på dansk, men Henrik Scheel var yderst tilfreds med udbyttet.

– Det har været en fornøjelse at arbejde med de studerende her. De har været superengagerede og haft højt energiniveau, siger Henrik Scheel.

Dansk iværksættermentalitet

Både Henrik Scheel og Lasse Chor har bidt mærke i den gode arbejdsmoral hos de danske iværksættere in spe, men de efterlyser et større mod.

– Der er lidt tilbageholdenhed med idéerne her i forhold til de andre lande, hvor Startup Experience-workshoppen er blevet afholdt. Der er til gengæld en vanvittig god seriøsitet omkring de opgaver, der bliver stillet. Det er sjovt at mærke forskellen på de forskellige lande, forklarer Lasse Chor.

There’s an app for that

Ved workshoppens afslutning præsenterede de ti grupper deres løsningforslag på problemer som kedelige gymnasielærere, drenges manglende undervisningsdeltagelse og folkeskoleelevers dårlige kostvaner. En ikke overraskende del af løsningerne viste sig at være apps med navnepræfikser som y, u og we.

David Andersen fra den vindende gruppe præsenterede quizspillet WeQuiz som en løsning på problemet med kedelig udenadslære på universitetet.

– Det er Quiz Battle (quizspil til iOS/Android) for akademiske kurser med meget udenadslære som f.eks. medicinstudiets anatomikurser eller biologistudiets kurser, hvor man skal lære en masse planter udenad. Vi tilføjer desuden det sociale element, så studerende kan konkurrere mod hinanden, forklarer David Andersen, der udviklede ideen sammen med Jane Nyrup Christensen, Niels C. Munck, Marc Le Fevre Johansen og Lasse Kjær Christiansen.

Han har erfaring fra andre iværksætterworkshops, men mener, at denne adskiller sig ved, at man bliver hjulpet igennem hele processen. Den store diversitet i faglighed har ligeledes været af stor værdi for deltagerne, der håber, de vil nyde godt af deres udvidede netværk i fremtiden.

Om vinderspillet bliver til virkelighed, er endnu for tidligt at sige, men både dommere og deltagere var begejstrede for idéen.

– Nu må vi se, hvad der sker. Vi skal have en snak over noget pizza om, hvad gruppens stemning er, og så er det da muligt, at vi arbejder videre med det, slutter David Andersen.

Studerende