Musik og foredrag kickstarter nyt arktisk forskningscenter

Forskere og samarbejdspartnere markerede åbningen af det nye interdisciplinære forskningscenter ved Aarhus Universitet med en kort og festlig konference i fredags.

Den dansk-grønlandske sangerinde Julie Bertelsen stod for den musikalske del af åbningen af det nye forskningscenter Arctic Research Center ved Aarhus Universitet. Foto: Jesper Rais/AU Kommunikation
Foto: Jesper Rais/AU Kommunikation

Man kan nå langt, når betingelserne er til stede. Julie Bertelsen er et rigtig godt eksempel på det. Med sangen ”Lige nu” – en sang om at give det man kan, overtog den populære danske/grønlandske sanger scenen og afsluttede indvielsen af det Arktiske Forskningscenter.

Og de rette betingelser er nu også til stede, så arktisk forskning med en international slagstyrke kan folde sig ud under Aarhus Universitet, der har bevilget 65 millioner kroner til den første fem-årige periode for et nyt interdisciplinært center.

Rektor Lautitz B. Holm-Nielsen åbnede i fredags det nye forskningscenter. Han var rigtig glad for perspektiverne i det nye center og fremhævede bl.a. den dynamiske lederduo, professorerne Søren Rysgaard og Jesper Madsen.

- Jeres unge hjerner ved endnu ikke, hvad der er ikke er muligt, og som sådan håber jeg aldrig jeres hjerne bliver ældre, sagde Lautitz B. Holm-Nielsen og beskrev den ildhu og det engagement, han havde mødt under opstarten af nye Arktisk forskningscenter under Aarhus Universitet.

Forskning og uddannelse forankret i Arktis

Med oprettelsen af det nye Arktiske Forskningscenter understreger Aarhus Universitet sit engagement i at skabe et bæredygtigt Arktis i fremtiden.

- Et stort universitet skal påtage sig lederskab og skabe den viden, der er brug for i fremtidens Arktis. Vi skal tilbyde logistiske platforme f.eks. i form af forskningsstationer og vores viden skal samles i offentligt tilgængelige databaser, sagde Lautitz B. Holm-Nielsen.

Grundvidenskab, strategisk forskning, miljøovervågning og uddannelse går hånd i hånd i det nye center, der vil fokusere på effekterne af klimaforandringerne på miljøet og de menneskelige levevilkår i Arktis.

- Vi flytter uddannelsen ind i Arktis, understreger professor Søren Rysgaard.

- Det skal være muligt at studere geologi, biologi, oceanografi, glaciologi etc. i Nuuk og f.eks. gå ud og finde de sten, isformer eller dyr, man lige har hørt om. Uddannelse er enormt vigtig, for det er næste generation, der skal håndtere de forandringer, der følger i kølvandet på klimaændringerne.

En af aktiviteterne i det Arktiske Forskningscenter er et stort, fælles feltarbejde, der næste år udfolder sig i Godthåbsfjorden i Vestgrønland. Arbejdet bliver en fælles platform for bl.a. oceanografer, geologer, biologer, medicinere og kemikere. Når alle arbejder i det samme område, får forskerne direkte glæde af hinandens data på tværs af fagskel og nye ideer opstår i krydsfeltet mellem de forskellige discipliner

Kickstart

Direktør for Grønlands Naturinstitut, Klaus Nyggard var glad for det nye initiativ på Aarhus Universitet og pegede på, at centeret bliver den naturlige samarbejdspartner til at udvikle forskning og uddannelse i Grønland.

Også Martin Fortier, direktør for ArcticNet, Canada, bød det nye center på Aarhus Universitet velkommen og understregede de mange muligheder, der ligger i de nye forskningsrelationer mellem Danmark, Grønland og Canada.

De tre lande underskrev i juli måned en aftale om et fælles forskningssamarbejde mellem Aarhus Universitet, Naturinstituttet i Nuuk og University of Manitoba i Canada. Et samarbejde, der sikrer det Arktiske forskningscenter et solid international ophæng og op mod 250 studenter og forskere.

Og en fælles relation som Julie Bertelsen understregede ved at synge tre stemningsfulde sange: En på dansk, en på grønlandsk og en på engelsk.

”Every little part of me”, sangen der kickstartede Julie Bertelsens karriere for ti år siden, lukkede festligheden i aulaen. Og det ligner bestemt også en god kickstart for Det Arktiske Forskningscenter.