Originale unge forskere får præmier af HKH Prins Joachim

Udskilningsløbet har været hårdt. Der var 1500 projekter fra begyndelsen. Nu er der 48 tilbage. Mandag den 30. april er der finale i konkurrencen Unge Forskere på Aarhus Universitet.

HKH Prins Joachim
HKH Prins Joachim og formand for Unge Forskere, koncernchef for Novozymes, Per Falholt, overrækker præmier til de unge forskere mandag aften ved et finaleshow. Foto: Peter Bondo Christensen

Dansk Naturvidenskabsformidlings konkurrence er for unge fra grundskoler og ungdomsuddannelser – og originaliteten er høj.

Blandt finaledeltagerne er projekter som:

• en intelligent grilltang, som hjælper den uøvede kok med at vurdere, om bøffen er færdig
  • solbeskyttende creme fremstillet af alger
  • foder, som får køer til at bøvse og prutte mindre til gavn for miljøet

Alle de 48 forskningsprojekter vil være udstillet i Søauditorierne i Universitetsparken, Aarhus Universitet forud for selve finalen mandag.

HKH Prins Joachim og formand for Unge Forskere, koncernchef for Novozymes, Per Falholt, overrækker præmier mandag aften til et finaleshow, der har tv-vært Lise Rønne som konferencier.

Vinderne blandt de 48 danske projekter samt otte internationale gæsteprojekter vil blive kåret af en jury, som består af professorer, repræsentanter fra erhvervslivet, undervisningsministeriet og Patent- og varemærkestyrelsen.

• 9.30-14.00:De unge forskere præsenterer deres finaleprojekte
  • 14.00-15.30: Finaleshow med præmieoverrækkelse

• Unge Forskere konkurrencen arrangeres af Dansk Naturvidenskabsformidling
  • Unge Forskere er Danmarks største naturvidenskabelige talentkonkurrence for grundskoler og ungdomsuddannelser