Royalt besøg på AU: To x Joachim og 20.000 myrer

Prins Joachim besøgte fredag eftermiddag Aarhus Universitets afdeling i Silkeborg, hvor seniorforsker Joachim Offenberg fra Bioscience fortalte, hvordan man bruger vævermyrer til økologisk bekæmpelse af skadedyr.

Seniorforsker Joachim Offenberg, Bioscience, fortæller Prins Joachim om projekterne med afrikanske vævermyrer. Foto: Peter Bondo Christensen
Prodekan Kurt Nielsen byder Prins Joachim velkommen til Aarhus Universitet, Silkeborg. (fre venstre: Prins Joachim, Knud Bundgaard, adm direktør Ferskvandscenteret, Hanne Bæk Olsen, Borgmester, Silkeborg, Eskild Lyngholm, Formand Ferskvandscenteret, Kurt Nielsen, prodekan Science and Technology. Foto: Peter Bondo Christensen
Prins Joachim ankommer til Aarhus Universitet i Silkeborg. Foto: Peter Bondo Christensen

Prins Joachim besøgte Aarhus Universitet for at se nærmere på et forskningsprojekt, der undersøger, om sprøjtemidler kan erstattes af fredelige vævermyrer og derved bidrage til både billig og økologisk produktion af landbrugsprodukter og fødevarer.

Den afrikanske vævermyrer Oecophylla longinoda er en effektiv kriger, der bor i toppen af værdifulde træer og palmer som kokos, mango, cashew, kaffe og marhogni. Hver plante kan rumme en koloni med 20.000 myrer, der systematisk afsøger træerne for skadelige insekter.

Myrer er mere effektive end sprøjtemidler

Faktisk er myrerne langt mere effektive til at holde træerne frie for insekter end traditionelle sprøjtemidler. Og Joachim Offenberg står i spidsen for forskningsprojekter i både Tanzania og Benin, hvor man håber på at kunne erstatte alle sprøjtemidler med vævermyrer og på den måde lave en billig og økologisk produktion af bl.a. mango og Cashew.

Prins Joachim fik under besøget demonstreret, hvordan myrerne klemmer deres larver, som så sender den fineste silketråd ud af enden på larven. Myrerne bruger larvernes silkeproduktion og væver tålmodigt blade sammen til sindrige huler, som de bor i.

Myrernes larver har et meget højt proteinindhold, og i Thailand kan man ligefrem købe denne delikatesse på dåse. Så problemet med skadedyr kan blive vendt til en på alle måder gavnlig og spiselig løsning.

Myrer på Schackenborg

Prins Joachim har flere gange været i Afrika med forskellige udviklingsprojekter og så mange perspektiver i det anvendelige forskningsprojekt, der bl.a. er støttet af Danida og Forskningsrådet for Teknik og Produktion. På sigt er det Joachim Offenbergs håb, at danske myrer på tilsvarende vis bliver nyttige landbrugsmedarbejdere i danske landbrug – blandt andet på Schackenborg.

Bonusinfo:

Vidste du for øvrigt, at den totale vægt af verdens myrer langt overstiger den samlede vægt af klodens befolkning?