Studerende formidler magisk realisme med leg og papmaché

Torsdag den 4. maj kunne man møde litteratur på en anderledes måde, da bachelorstuderende fra litteraturhistorie fremviste deres projekter i Kasernens foyer.

08.05.2017 | Johanne Vejrup Nielsen

Olivia Bondu, studerende på litteraturhistorie (4. semester), fremviser gruppens projekt om regn.

Mexicanske og danske ritualer omkring død.

Et sammenligningsspil med litterære værker.

Under titlen ”Híbrido – en rejse gennem Latinamerika med afsæt i litterær komparatisme” var opgaven at arbejde projektbaseret med litteraturen og præsentere produktet for et publikum.

I den ene ende af udstillingen kunne man kravle ind i en mørk hule. Ved siden af var temaet ”Sorgens Fest – To Kulturer omkring døden”. Her var ritualer omkring døden fra Mexico og Danmark stillet over for hinanden: et farverigt set-up med skeletfigurer over for hvide blomster og salmebøger.

”It’s raining, raining”

Olivia Bondu, studerende på litteraturhistorie (4. semester), havde sammen med sin gruppe arbejdet med regn som tema:

”Vi havde en undervisningsgang hvor vi arbejdede med romanen ”Hundrede Års Ensomhed” af Gabriel García Márquez. Der er en passage i bogen, hvor der kommer et kæmpe regnskyl, som varer i flere år, måneder og dage - ligesom en syndflod. Derefter havde vi en gæsteforelæsning med den islandske forfatter Einar Már Guðmundsson, hvor vi læste uddrag af ”Universets Engle” fra 1993 – også inden for genren magisk realisme. I min gruppe faldt vi over en regn-passage der, og så tænkte vi, at det er sjovt, hvordan en forfatter fra Latinamerika og en forfatter fra Island kan sammenlignes,” fortæller hun.

Litteraturformidling for et publikum

Gruppen begyndte derefter at lede efter regn i mange forskellige slags tekst – lige fra Rihannas sang ”Umbrella” til Ulysses af James Joyce. Og herefter blev der arbejdet med en præsentation der kunne vise resultatet frem.

Det blev til en stand, hvor besøgende fx kunne fiske et lille vådt stykke tekst op af en balje vand. Og ned fra loftet hang der store vanddråber i papmaché og filt.

”Det er forskellige materialer, fordi regnen bliver beskrevet på forskellige måder i de tekster, vi har taget med. Det kan være noget, der siler ned, og det kan være kæmpestore regndråber som kanonkugler,” forklarer Olivia Bondu.

Start i det fremmede

Karen-Margrethe Simonsen, lektor i litteraturhistorie, har for andet år i træk valgt at få sine studerende til at arbejde projektbaseret med litteraturen. Formålet er, at de bliver bevidste om det, de har lært:

”Det er et af de sidste forløb, de studerende på litteraturhistorie har, før de går ud på tilvalg. Så det er tanken, at de skal prøve at bruge alle deres kompetencer – både de analytiske, de historiske og de teoretiske - og kombinere dem i et projektorienteret forløb. Vi har taget udgangspunkt i latinamerikansk litteratur, som mange ikke kender så godt, for jeg synes, det er godt at starte i det fremmede, hvis man skal have et nyt blik på sammenligning. Vi sammenligner både genrer, perioder og litteraturer i forskellige medier og fra forskellige kulturer, - vi sammenligner endda også metoder,” fortæller Karen-Margrethe Simonsen.

Som publikum får man en helt anden oplevelse af teksterne, end ved at læse dem. Og de studerende lærer noget konkret om at formidle litteratur og bruge deres teoretiske viden:

”Komparatisme er en meget vigtig metode i litteraturhistorie, men tit taler vi egentlig ikke om, hvad det er, man gør, når man sammenligner noget. Forløbet er projektorienteret og ender med en udstilling, fordi vi tænker, at det er rigtig godt til at opnå en bevidsthed om, hvad man gør. Udstillingen appellerer til flere sanser, og det tror jeg er godt. Ellers plejer vi jo ”bare” at læse teksterne og fortolke dem. Det bliver multisensorisk og sætter nogle nye tanker i gang,” afslutter Karen-Margrethe Simonsen.

Mere info:

Se programmet her 

Kontakt:

Karen-Margrethe Simonsen, e-mail: litkms@cc.au.dk

Studerende
319425 / i40