Mystikken om det trådløse netværk

04.12.2008 | nifa

Nogle gange virker det, andre gange er det umuligt at logge på. Det trådløse netværk på ASB er ikke altid til at regne med. Hvorfor skal det være så besværligt at komme online på ASB? Outline har spurgt IT-chef Tove Bang.

Hver dag logger omkring 500 studerende samtidigt på det trådløse netværk på ASB. Men af og til er det beskeden 'intet netværk tilgængeligt', der møder brugeren, når denne forsøger at logge på netværket.

Én af forklaringerne på problemet er begrænsninger i antallet af brugere, der kan være på netværket samtidig.

- Der er en øvre grænse for, hvor mange der kan være koblet på nettet ad gangen. Det samme er tilfældet, når mobilen ikke virker på Roskilde Festival eller lige efter kl. 24 nytårsaften. Det skyldes simpelthen, at mobilnetværket er overbelastet, og det samme kan ske for et trådløst netværk, forklarer Tove Bang, der er IT-chef på ASB.

Der findes en vist antal radiopunkter fordelt rundt på skolen, og hvert af disse punkter kan have 32 brugere på ad gangen. Desværre kan problemet med det trådløse internet ikke løses ved blot at sætte flere radiopunkter op, for der er tekniske begrænsninger for, hvor tæt de må sidde på hinanden.

- Vi kunne godt indrette netværket anderledes, men det ville kræve meget store investeringer, og med den udvikling, der er på IT området, ville vi risikere at skulle skifte det hele ud igen om et par år. Det er i sidste ende et spørgsmål om prioritering og kroner og øre, lyder forklaringen fra Tove Bang.

Tove Bang råder derfor de studerende, der oplever problemer med at logge på internettet, til at finde andet et sted at sidde på campus ved et radiopunkt, der muligvis ikke er optaget. Problemerne kan dog også skyldes interferens med støj fra andre medier, eller det kan findes lokalt på computeren, hvis driveren eller styresystemet ikke er opdateret.

I følge Tove bang må de studerende fortsat ruste sig med en god portion tålmodighed, for problemerne med netværket vil ikke være løst i den nærmeste fremtid. IKT vil derimod fortsat arbejde på at forbedre informationen til de studerende omkring begrænsninger og mulige løsninger på problemerne.

Hvis du har problemer med det trådløse netværk, er du altid velkommen til at kontakte IKT helpdesk i H-fløjen alle dage efter kl. 15.30.

Fakta:
-Der findes tre trådløse netværk på ASB : Asbvip, Eduroam og Asbguest. De kører alle på det samme fysiske radioudstyr, og dækningen er derfor ens for de tre netværk.
-Det trådløse netværk bliver brugt flittigt af de studerede. Mellem kl. 9 og kl. 15 er der gennemsnitligt over 500 brugere på det trådløse netværk.


Yderligere oplysninger:

Tove Bang
IT-chef, IKT
Handelshøjskolen, Aarhus Universitet
Tlf: +45 894 86524
Mail: toba@asb.dk
Hjemmeside'

Af Nina Faurby

312177 / i40