Stor interesse for praktiksamarbejde med Handelshøjskolens studerende

07.06.2005

Begejstringen for praktikprojektet Unipraktik er stor hos virksomhederne, men interessen hos de studerende er lille – projektet har derfor brug for hjælp fra de faglige miljøer fra Handelshøjskolen

Læs mere om Unipraktik

De små og mellemstore virksomhederne i yderområderne på Fyn og i Jylland er begejstrede for Unipraktik, der giver mulighed for at få studerende fra de fire jysk-fynske universiteter i praktik. På under en måned har 65 virksomheder lagt praktikopslag ind på portalen, og mulighederne for at supplere studierne med et spændende og relevant ophold i erhvervslivet er derfor mange. Men de studerende bliver væk.

- Virksomhederne er meget begejstrede for projektet, og flere har været hurtige til at formulere praktikopslag. De har dermed åbnet dørene for et samarbejde med de studerende, men indtil nu har de studerende været tilbageholdende med at tage skridtet indenfor, siger projektleder Rasmus Jakobsen. På en måned har vi kun modtaget to ansøgninger til praktikpladserne. Det er en skam, især fordi der er stor efterspørgsel efter lige netop Handelshøjskolens studerende – omkring 80-90 % af opgaverne kræver kompetencer, som der er fokus på i vores uddannelser, forklarer projektleder Rasmus Jakobsen fra Projektzone.dk.

Kontakt Rasmus JakobsenHvad er årsagen - afstanden eller projekternes kvalitet?

Spørgsmålet er, hvad det er, der holder de studerende tilbage – er det en psykologisk barriere over for virksomheder, der ligger uden for Ringgaden – med mindre det drejer sig om de populære som f.eks. Grundfos og B&O – eller er kvaliteten af de opgaver, der skitseres i de enkelte praktikforløb bare ikke interessante eller fagligt relevante nok?
- Det er en skam, hvis det er afstanden, der afholder de studerende fra at søge praktikpladser hos de små og mellemstore virksomheder. Projektbeskrivelserne vidner om, at der er mange gode muligheder for praktikforløb, der er lige så spændende som i de populære virksomheder. Praktikforløbene i de små virksomheder er endnu ikke 100 % fastlagte, og de studerende kan derfor få indflydelse på forløbet og de opgaver, de skal varetage, forklarer Rasmus Jakobsen.

Brug for hjælp til at udbrede budskabet

- Måske er problemet blot formidlingsmæssigt. Projektet har trods alt kun eksisteret i en måned, og vi er midt i at markedsføre det over for de studerende – der oven i købet har travlt med deres eksamener. For at styrke formidlingen vil vi gerne involvere de faglige miljøer på universiteterne, og jeg vil derfor opfordre alle på Handelshøjskolen især undervisere og andre som er i tæt kontakt med de studerende om at udbrede budskabet om unipraktik, understreger Rasmus Jakobsen. Samtidig vil jeg meget gerne modtage feedback omkring kvaliteten af opslagene – både fra undervisere og studerende. Vi er altid interesserede i at få at vide, hvis tingene kan gøres bedre, understreger Rasmus Jakobsen.

MGE

312177 / i40