"De studerendes feedback er guld værd"

Svarprocenten i kursusevalueringer på ST steg med 100 procent i 2017 takket været en ny model for evaluering. Og det er guld værd for kvaliteten i undervisningen, siger prodekan Finn Borchsenius.

22.02.2018 | Christian Haaber Rasch

I efteråret 2017 besluttede fakultetsledelsen på ST at prøve noget nyt, og det har betydet mere end en fordobling af svarprocenten. Foto: AU Kommunikation

Gennem flere år har ST kæmpet med lave svarprocenter i kursusevalueringer. Det har betydet, at resultaterne ikke har været så brugbare, som man kunne ønske sig.

I efterårssemesteret 2017 besluttede fakultetsledelsen på ST derfor at prøve noget nyt, og det har betydet mere end en fordobling af svarprocenten.

Evaluering i undervisningen

Det nye var, at selve evalueringen nu foregår i forbindelse med undervisningen i den andensidste kursusuge, og at opfølgningen på resultaterne sker i forbindelse med undervisningen i den sidste kursusuge.

Dermed får man mere valide og brugbare resultater samt kvalificeret feedback fra studerende til undervisere.

Og indsatsen virkede. Svarprocenten steg fra 26,3 procent i foråret 2017 til 55,0 procent i efteråret. En stigning på over 100 procent.

En glad prodekan

Prodekan for uddannelse Finn Borchsenius glæder sig over successen:

"De studerendes feedback på, hvad der er godt i undervisningen og hvor det kunne blive bedre, er guld værd, ikke kun for den enkelte underviser, men også for den samlede indsats for at sikre en høj kvalitet i undervisningen på fakultetet. Derfor er det overordentlig positivt, at det er lykkedes at hæve svarprocenten. Der skal lyde en stor tak til alle, der har medvirket til at få systemet til at fungere, og de mange studerende, der har svaret på evalueringerne."

Studerende
1431568 / i40