Studiestart på Adgangskursus, Herning

Velkommen til dig, der er ny på Adgangskursus eller Suppleringskursus i Herning

Dato for studiestart: Der er studiestart for adgangskursister og nye suppleringsstuderende den 16. august 2018.
Mødetidspunkt: 9.30
Sted: AU Herning, Birk Centerpark 15, 7400 Herning
Lokale: Vi mødes i lokale 31.03 - spørg evt. i receptionen ved indgangen

Nedenfor finder du en række vigtige informationer, som du får brug for i forbindelse med studiestarten. 

Program for introdagene 16-17. august 2018

Se programmet her

NB: Som onlinestuderende er det afgørende, at du tager din computer og et godt headset med til introdagen. Så vil du få hjælp til opsætningen af teknikken. Tag også NEM-ID med.Hvis du er onlinestuderende, har du mødepligt til denne introdag.

Velkomstbrev

Velkomstbrevet med information om studiestarten bliver sendt til din E-boks, men kan også læses her:

Velkomstbrev

Fremmødeseminarer for online studerende

 

Der er fremmødeseminarer med mødepligt for onlinestuderende på nedenstående datoer. Fremmødestuderende har fri disse dage (dog med undtagelse af introseminaret, som er for alle) 

  • Introseminar 16.-17. august. 
  • 7. september
  • 5. oktober
  • 2. november
  • 30. november

 

Bøger til studiestart

Den første dag får du at vide, hvilke bøger du får brug for. Der vil være mulighed for at købe bøger på stedet i Stakbogladen Birk.

Repetition af matematik fra folkeskolen

Nedenfor finder du 3 quizzer, der fungerer som en kort repetition af matematikken fra folkeskolen, og som kan bruges frit som forberedelse til Adgangskursus. Quizzerne er meget ens og indeholder forklaring på forkerte spørgsmål, således at du kan lære af eventuelle fejl i Quiz 1 og derved lave et bedre resultat i Quiz 2 osv. Resultaterne er kun til eget brug.

Alle opgaver kan i princippet løses uden lommeregner, men det er nok nødvendigt at have en blyant og et stykke papir ved hånden, når du tager quizzerne.

Hvis du har mod på mere, findes der også to matematiktests og én test i fysik/kemi for folkeskolens 9. klasse på Undervisningsministeriets hjemmeside:

https://eksempel.testogprøver.dk

IT til nye studerende

Krav til computer m.m.

Det forventes, at alle studerende har en bærbar computer og anskaffer den inden studiestart. Det er et nødvendigt værktøj i dagligdagen på studiet. Det gælder uanset om du er campus- eller onlinestuderende.

Der er ikke nogle specifikke krav til type eller størrelse, men du bør være i besiddelse af følgende:

  • En nyere PC eller Mac med indbygget webcam
  • Mængden af ram bør være mindst 8GB og meget gerne mere. Det er især vigtigt, hvis du vil læse videre til ingeniør
  • Sørg for at det trådløse netkort understøtter standarderne N og A
  • Hvis Windows, så Windows 7 eller nyere

Og husk: Fornøden batterikapacitet - det er ikke muligt at etablere tilstrækkelig strømforsyning i alle undervisningslokaler.

Hvis du bruger Mac, skal du kunne boote windows via Bootcamp eller som virtuel image, da en del programmer der benyttes på Adgangskurset kun findes til Windows.

Særligt ekstraudstyr for onlinestuderende:

  • Et headset af god kvalitet
  • Det er en stor fordel, hvis du desuden har en smartphone eller tablet

Kom godt i gang

Når du starter på adgangskursus eller supplering, er det vigtigt, at du selv sørger for at få adgang til universitetets netværk og E-læringsplatformen Blackboard.

Nedenfor finder du en trin-for-trin guide samt kontaktoplysninger på IT-supporten, der kan hjælpe, hvis du ikke selv kan få det til at fungere.

Se også "Regler om informationssikkerhed for studerende"


Sådan får du adgang til systemer og netværk på uddannelsen

(Skal gøres hjemmefra)

Inden du møder op til studiestart skal du:

1. Oprette dig som bruger på mit.au.dk. Du kan logge på første gang med Nem-id: Følg denne guide.

2. På mit.au.dk skal du oprette en adgangskode, som du kan logge på med fremover. Det gør du under rubrikken "personlige oplysninger", vælg menupunktet "skift adgangskode". Under "personlige oplysninger" kan du også se dit AU-ID. Dit AU-ID og adgangskoden du lige har lavet, skal du bruge fremover til at logge på netværk mv.

Hvis du har problemer med at oprette dig som bruger, SKAL du medbringe Nem-ID til studiestart.


Netværksadgang: Skal gøres når du kommer på campus 

Når du er på campus i Herning, kan du benytte universitetets trådløse netværk – Eduroam. For at logge på skal du bruge dit AU-ID og din adgangskode. Følg denne guide (http://eduroam.au.dk/).

Adgang til printer

Læs mere om adgang til print her: http://library.au.dk/faciliteter/print-og-kopi/


Opsætning af mail:

Alle studerende på Aarhus Universitet har en AU mailadresse: studienummer@post.au.dk. Den vil blive brugt, når universitetet skal i kontakt med dig. Det kan være i forbindelse med eksamen, aflysning af undervisning, oplysning om træffetider, frister osv.  Derfor er det vigtigt, at du tjekker din mail regelmæssigt. Dette gør du lettest ved at sætte din mailklient eller telefon op til at modtage mails fra din AU postkasse.

Du finder information om login og opsætning her: http://studerende.au.dk/it-support/mail/


Blackboard E-Læringsplatform

Aarhus Universitets e-læringsplatform hedder Blackboard.

Blackboard er en platform til kommunikation mellem undervisere og studerende, mellem studerende og mellem administrationen og studerende/undervisere. Du finder også din kalender og lektionsplaner for dine kurser og grupper her samt vigtig information om aflysning og flytning af undervisning.

Du har som studerende pligt til at holde dig ajour via Blackboard. Du logger ind med dit AU-ID og den adgangskode du lige har lavet.

Log-in side til Blackboard

·         www.bb.au.dk

Information om Blackboard - og hvordan du logger på:

·         bbsupport.au.dk

Der er oprettet online-undervisningsrum til hvert af de kurser du følger.

Du finder links til undervisningsrummene på BlackBoard. Kig i menuen i venstre side. Her er der links til “Undervisningsrum”, “Vejledningsrum” og “Optagelser”  

Al undervisning bliver streamet og optaget. Alle optagelser fra undervisningen vil blive gjort tilgængelige under menupunktet “Optagelser”, så snart de er afsluttet. 

Første gang du skal deltage i en online-session, SKAL du logge ind i undervisningsrummet via links’ne i venstre menuen. Når du har gjort det, kan du bogmærke linket og benytte det fremover.  

På første fremmøde-dag vil du få det demonstreret, og hvis du har problemer med at få teknikken til at virke, vil der blive taget hånd om det der.


Få hjælp

IT support

Bygning 8001, lokale 3113 (find vej) 

E-mail:bss.it@au.dk 

Tlf. 8715 0933 (brug helst mail)

Åbningstider:
Mandag - fredag: 8.00 - 16.00  


 

 

Studiekort og adgangskort

Dit studiekort er din identifikation, når du færdes på universitetet eller i andre sammenhænge skal dokumentere, at du er studerende. Specielt til eksamen er det vigtigt at have kortet med, og du kan også bruge det i din fritid til at få studierabat f.eks. på museer, i biografen m.m. Studiekortet kan desuden anvendes som nøglekort, der giver dig adgang til bygningerne uden for de normale åbningstider. 


Du skal selv bestille dit studiekort

I forbindelse med studiestart er det vigtigt, at du får oprettet et personligt studiekort. NB: Du kan først få et studiekort, når du er indskrevet som studerende ved Aarhus Universitet, og dermed har fået tildelt et studienummer. Indskrivning af studerende foregår løbende efter optagelsen.  

Sådan gør du

For at få dit studiekort, skal du først have adgang til mit.au.dk (se mere ovenfor under "It til nye studerende")

Når du er logget ind, vælger du Studiekort/indsend foto under overskriften Studium. Det foto du vælger, vil være gældende for hele din studietid og kan ikke udskiftes.

Kortet sendes herefter til receptionen, som indkoder adgang til bygningen og udleverer kortet til dig.

 

 

 

Kontakt (studievejledning m.m.)

Har du spørgsmål til studiet eller brug for at tale med en vejleder? 

Leder af Adgangskursus, Mette Ramsing Lindhardtsen

E-mail: mrl@ase.au.dk Tlf. 41893120 


Studievejleder for adgangskursus, Stine Skou Nielsen

E-mail: smsn@ase.au.dk Tlf.  93508855   


Studievejleder for Ingeniøruddannelserne I Herning, Mette Bak Odder

E-mail: studievejledningen.auhe@au.dk Tlf. 8715 1909  


Har du spørgsmål vedr. eksamen, dit skema eller andre administrative ting: 

Studiesekretær, Maria Mak

E-mail: mvm@au.dk  Tlf.  41893071


Har du brug for særlig støtte?

Hvis du har studiemæssige problemer på grund af en psykisk lidelse, en fysisk funktionsnedsættelse, læse- og skrivevanskeligheder eller lignende, kan du få hjælpemidler, mentorstøtte o.a. hos:  

 I sådanne tilfælde vil det dog ofte også være en god ide at kontakte studievejledningen!

Nyttige links

Studierelevante informationer


 

Økonomi&transport


Studieliv i Herning


 

 

 

1431166 / i40