Du er ikke alene: Motivation går op og ned

Der kan være mange årsager til, at man mister motivationen på sit studie, og det er normalt i livet, at man på nogle tidspunkter har mere energi end på andre. ”Derfor må den manglende motivation ikke opfattes som en forkert følelse,” fortæller studievejleder Catalina Kjær. Her giver hun gode råd om det at være i tvivl om studiet og om at genfinde motivationen.

30.01.2017 | Mia Forsberg, studentermedhjælper

”Ved en samtale hos os, skal man ikke forvente at få et entydigt svar på, hvad man skal gøre, men man skal forvente, at der bliver sat nogle tanker i gang, og at man på den måde bliver lidt klogere på sig selv,” forklarer studievejleder Catalina Kjær. (Foto: Colourbox)

Catalina Kjær ville oprindeligt gerne have været sygeplejerske, men tilfældigheder gjorde, at hun havnede på Virksomhedskommunikation og nu er studievejleder på ST. Det er tæt på at være hendes drømmejob. (Foto: AU Kommunikation)

Manglende motivation kan ramme alle. Catalina Kjær, der er uddannelses- og trivselsvejleder på ST, fortæller, at det er vigtigt, at man ikke tænker, at man er den eneste, der mangler motivation: ”Det, at man føler sig alene om tanken, kan være større end selve problemstillingen.”

”Man må prøve at finde ud af, hvorfor man er ked af det, og hvorfor man eksempelvis er i tvivl om, hvorvidt man har valgt det rigtige studie. Er det fordi, man er dumpet et fag? Er det fordi, man er presset og bagud? Eller er det fordi, der er sygdom i ens omgangskreds?” siger Catalina Kjær. ”Det behøver ikke kun at handle om det faglige.”

  • Læs mere om ST’s studievejledning i menuen til venstre

Tålmodighed er en dyd

Der er ifølge studievejlederen primært to faktorer, der er afgørende for motivationen på studiet. Den ene er, om man kan se det meningsfulde ved det. Den anden er, om man har de faglige kompetencer, der skal til for at gennemføre studiet. Særligt i forhold til hjælpekurserne skal man opretholde tålmodigheden.

”Det er ikke meningen, at man skal kunne se meningen med alting hele tiden. Derfor kan nogle af de kurser, der føles meningsløse i starten af studiet, vise sig at blive rigtig brugbare, når man kommer længere hen på studiet,” siger Catalina Kjær og fortsætter: ”Man skal huske tilbage på, hvad ens motivation var for at søge ind på studiet, og hvad man gerne vil bruge det til? Der er i dag stor fokus på jobmuligheder, men det er et vilkår, at man ikke altid kan se, hvad man havner i.”

Tilfældighedernes spil

Mange af de ting, vi oplever gennem livet, styres af tilfældigheder. Det kan være, at man har mødt et menneske, som har inspireret til at søge ind på det studie, man er havnet på.

Netop tilfældigheder skal have lov at spille en rolle for de studerende. Tilfældigheder udfordrer det at lægge en plan for fremtiden.

”Fordi vi netop ikke ved, hvor vi havner, er vi nødt til at lære at være i usikkerheden og tilfældighederne og i stedet gribe de muligheder, der opstår undervejs,” fortæller Catalina Kjær.

Hvad er din energi-ting?

”Når man vil genfinde motivationen er det vigtigt, at man ser sig selv som det hele menneske. Det er vigtigt, at man finder ind til det, der giver en glæde og energi. Det kan være fritidsinteresser eller venner, der er gode at snakke med. Man kan spørge sig selv: ”Hvornår er det, at jeg føler, jeg får energi?” siger Catalina Kjær.

Man skal huske på, at manglende motivation i perioder ikke er en unaturlig følelse. Hvis det derimod er i længere perioder, er det en god idé at opsøge hjælp.

Det er svært at vælge og træffe valg – både i forbindelse med studiet, men også generelt. Catalina Kjær ser det som hendes fornemmeste opgave at gøre de studerende klar til at træffe valg på det helt generelle plan. Det kan være medvirkende til at åbne for nogle nye muligheder i stedet for, at man ser på valget som begrænsende.

Catalinas tre bedste råd

1) Man skal ikke forvente, at man altid er top-motiveret.

2) Man skal huske at fylde på af de ting, der giver en energi.

3) Man skal spørge sig selv om, hvorfor man startede med at læse på studiet, og så finde tilbage til den følelse og spænding. 

Science and Technology, ST-forside
1431587 / i40