Nyheder fra Medicinerrådet

Efterårssemesteret 2017

Nye åbningstider for MR-kontoret 

Hej alle,

Så er der nye åbningstider for Medicinerrådets kontor i efterårssemesteret 2017.

Tirsdage kl. 12.00 - 16.00

Fredage kl. 9.00 - 12.00

OBS! MR-kontoret vil være lukket tirsdag d. 5/9.

MR-kontoret er på 1. sal på Niels Jensens Vej 2 (Bygning 1190).

God studiestart!

Nyhedsarkiv

Sommerferie

MR-kontoret er gået på sommerferie og er tilbage i uge 35. God sommer til jer alle!

 

Vi søger en ny studentermedhjælper fra august 2017

Vi søger en studentermedhjælper til at varetage den daglige drift af foreningens kontor i samarbejde med Medicinerrådet. Læs mere om stillingen her: http://jobbank.au.dk/job/1016560/medicinerradet-ved-aarhus-universitet-soger-en-ny-studentermedhjaelper-fra-august-2017­


BOGSKABE E17

Der er åbent for opskrivning/fornyelse/opsigelse af bogskabe til efterårssemestret 2017, til og med d. 22. juni 2017. 

Opskrivning/fornyelse/opsigelse bedes foretaget pr. mail til: mrkontor.studadm@au.dk

Procedure ved opskrivning:
Oplys navn, studienummer, hvilket semester du starter på i foråret, og hvorvidt du ønsker at blive skrevet op til et bogskab i Medicinerhuset eller VAB (det er ikke muligt at skrive sig op begge steder).

Procedure ved fornyelse:
Oplys navn, bogskabsnummer og om bogskabet er i Medicinerhuset eller VAB.

Opsigelse af bogskab:
Hvis du ikke længere ønsker at have et bogskab, sendes en mail herom inden deadline (22. juni 2017). Nøglen skal ligeledes afleveres senest den 22. juni 2017 i MR kontorets åbningstid.

OBS:
Der vil blive foretaget opklipning af de bogskabe som ikke er blevet fornyet, primo september.
Så husk at forny dit bogskab, hvis du stadig ønsker at bruge det til forårssemestret


Vi er flyttet!

Vores kontor er nu flyttet til det nye fælles foreningshus på:

Niels Jensens Vej 2, 1. sal,
Bygning 1190
8000 Aarhus C

Undervisningstilmelding E2017

Der er nu åbent for tilmelding af undervisning på næste semester. Det skal gøres i tilmeldingsperioden 1.-7. maj 2017. Tilmelding foregår i studieselvbetjeningen (STADS).    


FADLs studieundersøgelse forår 2017

Lægestudiet er under forandring i disse år, og det bliver bl.a. påvirket af fremdriftsreformen og femårsreglen. FADL og Health på AU vil i den forbindelse gerne høre hvordan vi som medicinstuderende trives på studierne. Hjælp med til at gøre vores studie endnu bedre og brug fem minutter på at svare på følgende trivselsundersøgelse: www.fadl.dk/studieundersøgelsen


Eksamensworkshop ved Aarhus Universitet

Døjer du med angst og nervøsitet, når du skal til eksamen? Så tag et kig på den workshop, som vores venner i Studenterrådgivningen afholder den 6. april! 
Læs meget mere og tilmeld dig her.


Opsupplerende MR-møde


MR inviterer dig og din læsemakker til opsupplerende møde:

MANDAG D. 06.02 KL 17-19 I LOUNGEN I MEDICINERHUSET

På mødet vil du have mulighed for at snuse lidt, deltage i diskussionen og få et bedre indblik i MR's arbejde for et bedre studie. 
I slutningen af mødet vil der være mulighed for at blive valgt ind i MR. Det er helt uforpligtende at kigge forbi, så hvis du brænder inde 
med frustrationer og idéer til hvordan vi kan forbedre, hvad der i forvejen er verdens bedste studie, så kom.

Vi glæder os til at se jer.


Ferielukket

MR-kontoret holder ferielukket fra d. 16/12, og åbner igen i uge 4. I ønskes alle en glædelig jul og et godt nytår! 


Bogskabe F17

Der er åbent for opskrivning/fornyelse/opsigelse af bogskabe til forårssemestret 2017, til og med d. 16. december 2016.

Ønsker om opskrivning/fornyelse/opsigelse bedes foretaget pr. mail til: mrkontor.studadm@au.dk

Procedure ved opskrivning:
Oplys navn, studienummer, hvilket semester du starter på i foråret, og hvorvidt du ønsker at blive skrevet op til et bogskab i Medicinerhuset eller VAB (det er ikke muligt at skrive sig op begge steder).

Procedure ved fornyelse:
Oplys navn, bogskabsnummer og om bogskabet er i Medicinerhuset eller VAB.

Opsigelse af bogskab:
Hvis du ikke længere ønsker at have et bogskab, sendes en mail herom inden deadline (16. december 2016). Nøglen skal afleveres senest den 1. februar 2017 i MR kontorets åbningstid.

OBS:
Der vil blive foretaget opklipning af de bogskabe som ikke er blevet fornyet, primo februar.
Så husk at forny dit bogskab, hvis du stadig ønsker at bruge det til forårssemestret


Studiemiljøundersøgelse

Medicinerrådet opfordrer alle studerende til at give feedback i STUDIEMILJØUNDERSØGELSEN, så universitetet kan blive opmærksom på eventuelle mangler og gøre studielivet på Aarhus Universitet endnu bedre. Kom med din feedback og deltag i konkurrencen om fede præmier.

Linket til undersøgelsen finder du i din AU mail eller via dette link: www.au.dk/studiemiljo/ 


MR-møde

MR holder møde tirsdag d. 8. november 2016 klokken 17.00-19.00, i frokoststuen på folkesundhed. På mødet skal der bla. diskuteres finansiering af internationale konferencedeltagelse samt valg på AU. 


OBS! Nye åbningstider efter sommerferien

Medicinerrådets kontor åbner igen i uge 35 med nye åbningstider: tirsdage klokken 13.30-16.30 og fredage klokken 08.00-12.00. 

 


Støt op om alliancen for bedre uddannelser i Danmark

I uge 43 og 44 2015 kan I møde Uddannelsesalliancen forskellige steder på universitet - bla. til fredagsbarerne og ved uni-kantinerne. Uddannelsesalliancen kæmper for at:
Stoppe milliardnedskæringer på uddannelserne - Hæve kvaliteten på alle uddannelsesretninger
Investere i fremtiden gennem uddannelse

Kampagnen kulminerer med en stor demonstration på rådhuspladsen i Aarhus, torsdag d. 29/10 kl. 16.00. Ses vi?


 

Medicinerrådets kontor holder sommerferielukket

Kontorets åbningstider E15

Fra og med uge 37 har kontoret åbent tirsdage fra 08.00-11.00 og onsdage fra 12.30-16.30.


 

Medicinerrådets kontor holder sommerferielukket

Nye åbningstider for E15 annonceres i slutningen af august.


Sidste MR møde i dette semester

 - Foregår d. 16. juni i frokoststuen på Folkesundhed fra 17-19.00. Her skal blandt andet snakkes om optimering af Medicinerhuset. 


MR-møde

Der er MR-møde d. 18. maj, i frokoststuen på Folkesundhed fra kl. 17-19.00. Der skal bla. vælges nye semesterrepræsentanter, kommes med input til møde i institutfora og debatteres omkring nyt fysiologi-pensum på 4. semester.


Valg til institutforum for klinisk medicin - MR stiller op!

Så er der åbnet for valget til Institutforum på Institut for Klinisk Medicin.
Du kan stemme i perioden: 22. april kl. 09:00 - 23. april kl. 16:00 via linket:
e-valg.e-vote.dk/e-valg-afstemning/faces/Afstemning

MR har til formål at repræsentere alle medicinstuderende, så stem på en af MR's tre kandidater eller på MR's liste.


MR-møde

MR holder møde d. 18. marts kl. 17-19.00 I frokoststuen på folkesundhed. På mødet skal der bla. diskuteres Blackboard, foreningsbazar, og opbevaringsskabe til foreninger.


Åbent for opskrivning/fornyelse opsigelse af bogskabe til F15

-         til og med d. 10. december 2014.

Fordelingen vil blive offentliggjort i slutningen af januar/start februar 2015 pr. mail, samt ved opslag på opslagstavlen uden for Medicinerrådets kontor, på 2. sal i Medicinerhuset.

Depositum for leje af bogskab er 300 kr. Information vedrørende betaling samt udlevering af nøgler følger efter fordelingen af bogskabene har fundet sted.

Ønsker om opskrivning/fornyelse/opsigelse bedes foretaget pr. mail til: mrkontor.studadm@au.dk.

Procedure ved opskrivning:

Oplys navn, studienummer, hvilket semester du starter på i foråret, og hvorvidt du ønsker at blive skrevet op til et bogskab i Medicinerhuset eller VAB (det er ikke muligt at skrive sig op begge steder).

Procedure ved fornyelse:

Oplys navn, bogskabsskabsnummer og om bogskabet er i Medicinerhuset eller VAB.

Opsigelse af bogskab:

Hvis du ikke længere ønsker at have et bogskab, sendes en mail herom inden deadline (10. december 2014). Nøglen skal afleveres på MR kontoret hvor der samtidig skal udfyldes en seddel, hvorefter depositummet vil blive tilbagebetalt.

OBS:

Der vil blive foretaget opklipning af de bogskabe som ikke er blevet fornyet, i midten af januar. Så husk at forny dit bogskab, hvis du stadig ønsker at bruge det til forårssemestret.

Du er velkommen til at komme forbi kontoret og høre nærmere om leje af bogskabe. Åbningstiderne er onsdage kl. 8-12 og torsdage kl. 13.30-16.30.


MR sender åbent brev til universitetsledelsen ang. orlovsregler

 

Kære rektor, prorektor for uddannelse og dekaner for de fire hovedområder på Aarhus Universitet

Fremdriftsreformen er over os og de første studerende er begyndt på uddannelser under disse nye rammer. Dette betyder tilpasning til nye regler og omstændigheder.

Vi har i Medicinerrådet fået opfattelsen af, at orlovsreglerne på Aarhus Universitet var under revision i universitetsledelsen og derfor endnu ikke meldt ud fremadrettet.

Er dette korrekt forstået? Eller forventer universitetet at fastholde de nuværende orlovsregler? 

Vi har tidligere via forskellige kanaler forsøgt at påvirke disse regler. Vi mener, at de bør lempes, så de som minimum svarer til reglerne på de andre danske universiteter.

På medicinstudiet foregår i dag et væld af studierelevante aktiviteter blandt vores medstuderende. Mange af disse er i høj grad i fare for ikke at kunne fortsætte pga. fremdriftsreformen. Det drejer sig ikke kun om lægevikariater og forskningsår, men også om frivillige u-landsophold på hospitaler og projektledelse af længerevarende DANIDA-støttede projekter i u-lande.

Mange studerende bidrager på den måde både til et unikt studiemiljø og samtidig skaber de værdi, hvor de kommer frem - med stort udbytte for både de studerende selv, men i høj grad også for samarbejdspartnere og modtagere.

Vi ved, at orlovsregler for de studerende er tæt knyttede til økonomiske overvejelser og at universiteterne er under stort pres pga. fremdriftsreformen.

Vi mener dog stadig, at orlovsreglerne på AU bør genovervejes. Ikke kun, fordi de førnævnte studieaktiviteter er yderst relevante og kvalificerende bidrag til de studerendes kompetencer, men også, fordi det gør universitetet mere attraktivt. Vi mener, at Aarhus Universitet bør være opmærksom på forskellen mellem universiteterne i rekrutteringsøjemed, for vi tror, at kommende universitetsstuderende vil vælge et universitet med mere fleksible orlovsregler.

Vi håber, at I vil revidere orlovsreglerne. Vi indgår gerne i en konstruktiv dialog.

Med venlig hilsen

Medicinerrådet ved Aarhus Universitet

 

Læs brevet som PDF her


MR-kontorets åbningstider E14

Kontorets åbningstider for E14 (gældende fra 27.8.2014) er som følger:

Onsdage fra kl. 08.00-12.00

Torsdage fra kl. 13.30-16.30


MR-kontoret holder sommerferielukket

Efter d. 19/6 2014 holder kontoret sommerferielukket. Kontoret åbner igen i slutningen af august. Kontortider for E14 oplyses senere. GOD SOMMER!


Åbent for opskrivning/opsigelse/fornyelse af bogskabe E14

Dette gælder både for bogskabe i Medicinerhuset og VAB. Tjek din stud mail for yderligere info. OBS: Sidste frist for opskrivning/opsigelse/fornyelse er torsdag d. 19. juni 2014. Fordeling af bogskabe offentliggøres i slutningen af august.


Bogskabsfordeling for foråret 2014

Bogskabsfordelingen til f14 er nu på plads, og ansøgere til bogskabe i VAB eller Medicinerhuset, kan tjekke om de har fået et tildelt et skab, i den mail som er udsendt til alle på stud.mailen. Fordelingslisten hænger desuden på opslagstavlen ved MR-kontoret på 2. sal.


MR-kontorets åbningstider for forårssemestret 2014

Åbningstiderne er tirsdage fra kl. 08.00-12.00 og torsdage fra kl. 11.00-14.00. 


Medicinerrådet om studiefremdriftsreformen

D.11/12 2013 blev det besluttet, at fremskridtsreformen udskydes til efteråret 2015 for studerende, der allerede er indskrevet på landets universiteter. Det betyder, at universiteterne får længere tid at planlægge implementeringen af reformen – og vi får længere tid til at påvirke processen.

I MR følger vi udviklingen omkring reformen meget tæt. Vi venter i øjeblikket på ministeriets bekendtgørelser, som universiteterne skal rette sig efter. Disse kommer efter sigende i december eller januar, men vi ved det endnu ikke. Folketinget og regeringen er ansvarlige for den overordnede udformning af lovteksten og bekendtgørelsen, men det er universitetet, der afgør, hvordan de vælger at implementere reformen.

Meget få ting er endeligt afgjort, men én ting står fast: Aarhus Universitet skal nedsætte den gennemsnitlige studietid med 4,6 måneder.

Der er lagt op til adskillige tiltag med henblik på reducering af gennemførelsestiden, som MR er kritiske overfor. De tiltag har I formentlig hørt en masse om, men ellers kan I også læse om disse på universitetets hjemmeside.

Det er endnu ikke fastlagt, hvordan Aarhus Universitet vil implementere reformen, og vi forsøger at få så meget indflydelse som muligt. Vi arbejder for at sikre, at vi bliver hørt i de nævn, råd og udvalg, hvor beslutningerne bliver taget.

MR ser mange problemer i reformen. Vi vil især kæmpe for:

  1. At det fortsat skal være muligt at lave studierelevante ting uden for studiet, såsom udenlandsophold, vikariater og forskningsår
  2. At undgå medicinstuderende kan blive tvunget til at tage store fag og semestre oveni hinanden
  3. At vi får mulighed for at holde relevant orlov fra studiet, så vi ikke bliver meget - men stadig kan blive lidt - forsinkede
  4. At SU-reformen ikke får negative konsekvenser, så studerende må mangle SU, fordi de fx har lavet forskningsår

- og så arbejder vi også på at identificere alle de mulige problemer, så vi kan hjælpe med at undgå dem!

Vi synes, at det er dybt frustrerende, at denne reform bliver tvunget ned over os. Vi håber, at der vil blive åbnet op for, at den kan justeres, så den kommer til at have så få negative konsekvenser som muligt. Det kan være svært at følge med i de mange forskellige udmeldinger der kommer fra alle kanter. Du kan løbende se, hvad universitetet officielt melder ud her: http://studerende.au.dk/studievejledning/fremdriftsreformen/

Vi vil også gerne kunne holde jer opdaterede, fordi der nogle gange er behov for at kunne reagere hurtigt. Følg os på www.facebook.com/MedicinerraadAU

Vi arbejder tæt sammen med Studenterrådet på AU og vi er i kontakt med Medicinerrådet på KU og FADL.

Hvis du mener, at der er andre vigtige fokusområder, som medicinstudiet berøres negativt af end de ovenfor nævnte eller blot er interesseret i at deltage i arbejdet med reformen, må du meget gerne kontakte MR: kontor@medicinerraadet.dk


MR-kontoret holder julelukket

Efter d. 12.12.2013 holder kontoret julelukket, og åbner igen d.14.1.2014. Mere info om åbningstider i forårssemestret, følger i slut december/start januar.  


Åben for opskrivning/fornyelse/opsigelse af bogskabe i Medicinerhuset og VAB, til forårssemestret

Du kan fornye, skrive dig op, eller opsige bogskab i Medicinerhuset eller VAB, til og med d. 12.12.2013. Fordelingen til forårssemestret, vil blive offentliggjort i slutningen af januar 2014 pr. mail, samt ved opslag på opslagstavlen uden for Medicinerrådets kontor, på 2. sal i Medicinerhuset. For yderligere information, tjek den mail som er blevet sendt fra MR kontoret til din stud.mail.


Større og anderledes kvote 2-optag på medicinstudiet?

MR har i mange år været fortaler for, at det nuværende kvote 2-optag trænger til et eftersyn. Da uddannelsesminister Morten Østergaard har åbnet op for en nytænkning af kvote 2, er der sat gang i processen på Health. Heldigvis. Vi deltager i debatten - især via studienævnet - og tager løbende kvote 2 op på MR-møderne, når fakultetet kommer med mere konkrete ændringsforslag.


Løbende offentliggørelse af eksamenskarakterer

I det nye system, der registrerer eksamenskarakterer, STADS, bliver karakterer frigivet og offentliggjort så snart eksaminator og censor er enige om karaktergivningen. Det vil sige, at man inden for et semester kan opleve, at eksamenskaraktererne kommer tidligere for nogle end for andre. Nogle studerende har klaget over, at der vil være studerende som får en fordel ved at vide om de er bestået/ikke bestået tidligere end andre. I MR mener vi, at så længe sidste frist for offentliggørelse af karakterer overholdes, er denne praksis ikke problematisk. Vi vil hellere, at nogle studerende har fordel af at få deres karakter tidligt, end at alle skal vente til sidste dag med at få deres karakter.


Dialog med nye kursusledere på kandidaten

Den nye kandidatordninger i fuld gang. Vi følger selvfølgelig udrulningen af semestrene tæt. Senest har vi taget initiativ til at tale med den nye kursusleder på abdomen-semestret, da vi synes, at specielt dette semester har haft visse udfordringer. Han var meget lydhør for vores inputs og vi kommer til at tage kontakt til de andre kursusledere på de nye kandidatsemestre i løbet af foråret med henblik på at komme med forbedrende forslag og udrydde børnesygdomme!
Skriv til din semesteransvarlige hvis du har idéer, vi skal tage med.


Den nye bacheloropgave

Flere 6. semesterstuderende har klaget over, at der er forskellige vilkår på de enkelte kursusforløb til den nye bacheloropagve. Det handler konkret om, at der er forskel på, hvor lang tid der gives til at skrive opgaven og hvornår denne udleveres. Vi har derfor kontaktet den kursusansvarlige og fået en aftale om, at opgaverne senest udleveres ugen efter Påske. Således burde vilkårene nu være mere lige. Fremadrettet tager vi retningslinierne for bacheloropgaven op i studienævnet.

426716 / i40