Find

Fakulteter

Meddelelser

Aarhus Universitet nummer 84 på rangliste fra QS

Den nye rangliste fra QS bekræfter Aarhus Universitets placering i top 100 i verden.

Aarhus Universitet er nummer 84 på den netop offentliggjorte rangliste fra Quacquarelli Symonds (QS) over verdens bedste universiteter. Aarhus Universitet er gået tilbage i forhold til sidste år, hvor universitetet efter fremgang fem år i træk lå placeret som nr. 63.

Aarhus Universitets placering 2005-2010 på QS-listen:

• 2005:          138
  • 2006:          126
  • 2007:          114
  • 2008:          81
  • 2009:          63
  • 2010:          84

QS-listen over verdens bedste universiteter blev sidste år udgivet af Times Higher Education (THE), men efter voldsom kritik over den meget subjektive opgørelsesmetode, som QS rangerer universiteterne efter, har THE valgt at lave deres egen opgørelsesmetode i år. THE’s nye ranking bliver offentliggjort medio september.

- Vores mål har hele tiden været at være blandt verdens 100 bedste og i toppen blandt de europæiske universiteter. QS-listen baserer sig i høj grad på universiteternes omdømme blandt forskere, hvilket kan give store udsving fra år til år. Jeg vil gerne understrege, at Aarhus Universitet er inde i en meget stærk udvikling, og universitetets placering i top 100 bekræftes af de forskellige ranglister, udtaler rektor Lauritz B. Holm-Nielsen.

• Opgørelsesmetode:

• Eksterne forskeres vurdering af universitetets forskning – vægter 40 procent.

• Antal citationer i videnskabelige tidsskrifter – vægter 20 procent.

• Antal studerende per forsker (jo færre, jo bedre) – vægter 20 procent.

• Arbejdsgiveres vurdering af kandidater fra universitetet – vægter 10 procent.

• Antal internationale studerende – vægter 5 procent.

• Antal internationale forskere – vægter 5 procent.

Pressechef Anders Correll: +45 2899 2235