Find

Fakulteter

Meddelelser

AU-HIH snupper endnu en Venture Cup

Idéen om at lave tagdækningen til én stor solcelle gav Kristian Harley Hansen og Lars Brøndum Petersen fra henholdsvis Aarhus og Aalborg Universitet sejren i kategorien ”Cleantech” ved dette års Venture Cup.

De er dygtige til innovation på Handels- og IngeniørHøjskolen i Herning. Så dygtige, at de for anden gang i år tager en førsteplads ved de studerendes iværksætterkonkurrence Venture Cup.

Under navnet ”Innogie” stillede civilingeniørstuderende Kristian Harley Hansen fra Aarhus Universitet sammen med sin makker Lars Brøndum Petersen fra Aalborg Universitet op i kategorien ”Cleantech”, og ved et finalestævne med de otte bedste i Udviklingshuset Sjælland i Roskilde blev deres idé af dommerne kåret som årets bedste.

De to har udviklet en ny intelligent tagdækning, som er i stand til at dække en husstands årlige forbrug af varme og el.

Førstepladsen udløste en pengepræmie på 25.000 kroner.

For blot en uge siden vandt Handels- og IngeniørHøjskolens Christian Thalund, derlæser Business Development Engineering, førstepladsen i kategorien ”Service” med idéen ”CallCab”.

Klimavenlig idé har internationalt potentiale

Direktør i Udviklingshuset Sjælland, Kim Lundshøj, begrunder blandt andet prisen med, at ”Innogie” har en bæredygtig forretningsidé, der inden for kort tid kan blive til en reel forretning.

– Her er tale om velafprøvede elementer, som vi ser kombineret på en ny måde. Produktet, som både er økonomisk, økologisk og klimavenligt korrekt, har internationalt potentiale og skaber en omgående værdi for kunden. Dertil kommer, at ”Innogie” har et godt team og nogle gode partnere, udtaler Kim Lundshøj.

Industrien er interesseret

Christian Hvashøj, der er Business Development Consultant i DONG Energy, udviser også stor begejstring for dagens Cleantech-vindere.

– Set fra min stol kunne jeg sagtens se forretningen i dette projekt. ”Innogie” har en klar idé om det marked, de skal servicere, og er generelt langt i forhold til at patentere deres produkt. Et produkt, som giver dig et nulforbrug i forhold til varme og el, er altid interessant.

Cleantech er guldægget i dansk økonomi

Cleantech står i vækstens tegn og bliver sågar beskrevet som guldægget i dansk økonomi. Det er her, vi skal finde de nye, store virksomheder, som både kan være med til at skaffe nye arbejdspladser, bidrage til det danske eksportmarked og ikke mindst gøre sig gældende på et stadigt stigende marked for vedvarende og grønne energiløsninger.

Ved finalestævnet blev det tydeligt, at spirerne til den slags virksomheder vokser i stor stil i Danmark.

Der var både tale om små og store løsninger fra den nære hverdag til idéer, der kan revolutionere et marked. ”ShowerWatch” præsenterede et blandingsbatteri med indbygget vandmåler, så man også under brusebadet kan følge med i vandforbruget.

Under navnet ”Fungi Culture” er to studerende fra Roskilde Universitet i færd med at udvikle et produkt, hvormed landbruget kan spare minimum 50 % af gødningen – et projekt, der både er gavnligt for natur, miljø og økonomi.

For mere information eller interview med ”Innogie”: kontakt adm. direktør for Venture Cup Michael Bak på michael@venturecup.dk eller 27 14 82 48.

Læs også:

AU-HIH-studerende vinder Venture Cup