Find

Fakulteter

Meddelelser

AU-HIH-studerende vinder Venture Cup

Få tryk på smartphonen, og du sidder i en taxa. CallCab, kalder Christian Thalund fra Handels- og IngeniørHøjskolen, Aarhus Universitet, sin idé, der torsdag tog førstepladsen ved årets Venture Cup.

Christian Thalund fra Handels- og IngeniørHøjskolen, Aarhus Universitet, vandt sammen med sit team dette års Venture Cup med projektet CallCab.
Folkene bag Venture Cup var tilsyneladende selv blevet grebet af konkurrencens kreative ånd, idet man foruden sit navneskilt blev tilbudt en Venture Cupcake ved ankomsten til finalen i Incuba Science Park.

Har du prøvet at skulle haste fra A til B og samtidig stå snotforvirret i en storby uden nummeret til et taxaselskab? Det har 26-årige Christian Thalund, der til dagligt læser Business Development Engineering (BDE) på Handels- og IngeniørHøjskolen i Herning.

Han blev så irriteret, at han i løbet af to måneder idéudviklede på en løsning, samlede et professionelt team og søsatte det færdige projekt.

CallCab blev således lanceret 12. oktober 2010 som en applikation til smartphones. I dag har 120.000 tyskere downloadet programmet, mens det danske marked venter lige om hjørnet.

CallCab virker ved, at brugeren indsender adressen på sin slutdestination – startdestinationen fastlægges automatisk via GPS. Herefter udregnes distance og pris. Brugeren kan så vælge den billigste blandt flere forskellige udbydere af turen. Er man en lidt mere teknikforskrækket taxakunde, kan man i stedet for at bruge applikationen ringe til CallCabs servicecenter.

– Jeg var til en konference i København, og der skulle jeg pludselig bruge en taxa. Men jeg er ikke god til storbyer. Da jeg kom hjem, gik jeg og grublede over, hvordan man kunne gøre det nemmere, og så en, to, tre, CallCab var født, fortæller Christian Thalund anekdotisk.

Vi skal ikke være rige

Sammen med to dataloger og en jurist indsendte han CallCab til universiteternes iværksætterkonkurrence Venture Cup. Ud af 127 tilmeldte i kategorien Service blev de sammen med syv andre udvalgt til at deltage i finalen. Den blev afholdt i Incuba Science Park, Aarhus, torsdag den 20. januar.

Ved finalen var Aarhus Universitet i øvrigt stærkt repræsenteret med i alt tre hold.

CallCab skilte sig ifølge juryen klart ud, og derfor kunne de modtage førstepræmien på 25.000 kroner.

Jurymedlem Søren Nipper fra Østjysk Innovation begrunder prisen med, at CallCab er et meget spændende koncept, som giver både vognmænd og passagerer store fordele og gevinster. Der er en umiddelbar nytteværdi i projektet, og dertil kommer, at det blev præsenteret meget professionelt. Der var styr på teknologi, forretningsmodel og de videre planer, og CallCab er et stærkt team med stor entusiasme.

Trods juryens begejstring regner Christian Thalund dog ikke med, at CallCab skal gøre ham rig.– Vi vil bare gerne lave noget, som folk kan bruge og have det sjovt med, fortæller han.

Indtil videre har han da også 3,5 års studier tilbage på Handels- og IngeniørHøjskolen.

Nørdernes fest

Foruden førstepræmien blev der ved finalen også uddelt People’s Choice Award baseret på sms-stemmer fra publikum. Under finalen skulle de otte hold nemlig i løbet af fire minutter præsentere deres idé på engelsk akkompagneret af et PowerPoint-show.

Prisen gik til holdet Attivo fra Syddansk Universitet, der havde udviklet indlæringsredskaber til folkeskolen.

Andre finaleidéer inkluderede blandt andet netauktionen wasteauction.biz til handel med skrald, SponsOne, der skal skabe et mere gennemskueligt sponsormarked, og UrbanGo! – en onlineguide til kulturlivet i Aarhus.

Venture Cup sprudlede i det hele taget af iværksætterånd lige fra introen i form af musikvideoen ”The new Dork – Entrepreneur State of Mind”, en parodi på sangen ”Empire State of Mind”, til Michael Rittos tale om, hvordan han steg fra bydreng til grundlægger af Medley Records over administrerende direktør for Nordisk Film til grundlægger og medejer af MBO Group.

– Til Venture Cup hylder vi nørderne. Her er det okay at være den, der sidder hjemme i kælderen og fifler med noget, andre synes er tåbeligt, sagde Louise B. Kruchov, Regional Manager for Venture Cup i Midtjylland i sin velkomsttale.

Næste Venture Cup-finale er den 25. januar, hvor det går løs i Roskilde i kategorien Cleantech.

Hold fra Aarhus Universitet i kategorien Service.

• CallCab, Christian Thalund, Business Development Engineering (BDE), AU-HIH
  • SponsOne's sponsorfilter, Amanda Haywood, Ha(jur), ASB
  • UrbanGo!, Edgaras Bubelis, Bsc i business, ASB

Læs også:

Om Venture Cup

• Venture Cup, universiteternes iværksætterkonkurrence, afholder finaler i fem kategorier i løbet af januar og februar
  • Finalisterne dyster om hovedpræmien på 25.000 kr. i hver kategori
  • Venture Cup organiseres af syv danske universiteter
  • Mere end 100 virksomheder er udsprunget af Venture Cup-konkurrencen
  • Der uddeles præmier for over en halv million kr.
  • Deltagerne får coaching og feedback af en professionel jury

Se mere på www.venturecup.dk