Find

Fakulteter

Meddelelser

Høj social mobilitet hos AU-studerende

Langt hovedparten af de studerende på Aarhus Universitet kommer fra hjem, hvor forældrene ikke har en længere videregående uddannelse, og 74 % af de studerende forventes at få en højere uddannelse end deres forældre. Den sociale mobilitet er med andre ord høj for nye studerende på Aarhus Universitet.

Arkivfoto: Lise Balsby/AU Kommunikation

Det viser en ny kortlægning af de studerende fra landets universiteter.

Det er en udfordring for universiteterne at sørge for, at alle studerende får en god begyndelse på deres studietid, uanset hvor bekendt de er med den akademiske verden på forhånd.  Det kan handle om at fjerne evt. barrierer, som kan bunde i, at man ikke er vokset op i et akademikerhjem.

- Jeg vil gerne understrege, at der ikke er tale om forskellige niveauer. De studerende optages på lige vilkår. Erfaringerne fra hele landet tyder dog på, at studerende fra ikke akademiske hjem kan have brug for en form for ekstra introduktion, som hurtigt giver dem en sikkerhed i at begå sig på universitetet, siger vicedirektør for AU Studieadministration Maria Volf Lindhardt.

Med 74 procent af de studerende, som får en højere uddannelse end deres forældre, ligger Aarhus Universitet over landsgennemsnittet i forhold til social mobilitet på universiteterne. Landsgennemsnittet er på 72 procent.

På Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet er tendensen den samme. Her kommer mere end en tredjedel af de studerende fra hjem, hvor forældrene har andre meritter end et eksamensbevis fra en videregående uddannelse.

Læs nyheden 'Ingeniører bryder den sociale arv'