Find

Alfabetisk

Fakulteter

Meddelelser

Jagten på den perfekte fodboldspiller

Der er langt fra de glade amatørdage til moderne topklubber spækket med hightech-udstyr og forskningsafdelinger. Konferencen Challenges for Football på Aarhus Universitet satte blandt andet fokus på den videnskabelige jagt på den perfekte fodboldspiller.

Jens Bangsbo, professor ved Institut for Idræt, Københavns Universitet. En af talerne ved konferencen Challenges for Football på Aarhus Universitet.

I øjeblikket er de jyske stadions overrendt af Europas største fodboldtalenter, der konkurrerer i U21-EM. Det er troptrimmede, dedikerede, talentfulde og træningsivrige unge mænd, der sikkert alle drømmer om en lang professionel karriere som fodboldspiller. Men først nu er de måske ved at indse, hvor stor en del af moderne fodbold der ikke involverer en bold. Specielt, hvor mange milliarder der ofres på forskning i taktik, teknik, fitness, kondition og kampanalyse.

På konferencen Challenges for Football den 20.-21. juni arrangeret af Institut for Idræt, Idrættens Analyseinstitut, Play the Game, Update og Sport Aarhus Events blev de videnskabelige aspekter af fodbolden endevendt.

Warren Gregson, der er idrætsvidenskabelig konsulent for storklubben Manchester United, kunne for eksempel berette, at klubben p.t. har 24 forskere ansat ud over en række forskellige testfaciliteter. Et af de nyeste tiltag er computerværktøjer til analyse af den enkelte spillers kamppræstation.

– De største klubber bruger hvert år omkring 500.000 pund på overvågnings- og analysesystemer som Prozone, fortæller Warren Gregson, der er tilknyttet Liverpool John Moores University.

Prozone virker ved, at et antal kameraer følger spilleren og efter kampen spytter præcise målinger af løbemønstre og hastigheder ud. Træneren kan bruge datamaterialet til at evaluere på spilsystemer, træthed i løbet af kampen og selvfølgelig den enkelte spillers præstation.

Spillere skal være bedre – ikke stærkere

Forskere forsøger samtidig – bl.a. på baggrund af analyserne – at effektivisere træningen af spillerne.

Jens Bangsbo, professor i idræt på Københavns Universitet, peger på, at man i den forbindelse kan arbejde med tre forskellige systemer: det respiratoriske, det kardiovaskulære og det muskulære. Det gælder med andre ord om at få spillerne til at løbe stærkere og længere samt sparke hårdere. Det resultat opnår man dog ikke alene ved løbetræning og styrketræning. I stedet skal træningen være tilpasset formålet.

Med hensyn til styrketræning gælder det således ikke blot om at blive stærkere, men om at sparke hårdere. Ligeledes skal spillerne accelerere hurtigere og ikke nødvendigvis øge hastigheden. Samtidig skal man have respekt for kroppen og dens begrænsede ydeevne.

– Hvorfor sidder Wayne Rooney på bænken i en Champions League kvartfinale? Fordi han har en meget klog træner. Ingen spiller kan holde til at være med i samtlige kampe, siger Jens Bangsbo.

Faktisk bliver de fleste dage i sæsonen brugt på restitution, fordi kampprogrammet er tæt med 1-3 kampe pr. uge.

Løb med bold, styrketræning uden

Til gengæld betaler træningen sig. Et studie har vist, at det hold, der arbejder hårdest i kampen, typisk er vinderen efter de 90 minutter. Det varierer dog fra hold til hold.

Hvordan skal man så træne? Først og fremmest skal fokus som før nævnt altid være på målet. Altså at spilleren skal blive bedre til fodbold. Derfor mener Jens Bangsbo også, at man i løbetræningen skal koncentrere sig om øvelser med bold – og gerne øvelser med høj intensitet.

Det samme gælder styrketræningen, hvor det er vigtigt at lave øvelser, der afspejler en kampsituation så meget som muligt. Undersøgelser viser, at effekten af styrketræningen ofte kun giver lille afkast på banen. Det vil sige, at selv om en spiller har fået stærkere ben, så skyder han ikke tilsvarende hårdere. Desværre findes der ikke i dag effektive styrkeøvelser med en fodbold, så i styrkelokalet må spillerne smide støvlerne.

Styrke, hastighed, udholdenhed og teknik er dog kun en lille del af komponenterne i den perfekte fodboldspiller. Warren Gregson peger på, at videnskaben mangler at afklare fundamentale spørgsmål omkring det sociale aspekt. Hvad betyder forholdet mellem personale og spillere, og hvordan påvirker klubkulturen spillernes præstation?

Engang var fodbold blot et spørgsmål om to mål, en bold og 22 mand, i dag er der, som Warren Gregson fremhæver, flere forskere, analytikere og læger end spillere.