Find

Alfabetisk

Fakulteter

Meddelelser

Ph.d.-studerende Dorthe Ravnsbæk fra Aarhus Universitet kåret som Europas bedste

En enig udvælgelseskomite ved Euroscience har valgt at give ”European Young Researchers’ Award 2011” til ph.d.-studerende ved Interdisciplinært Nanoscience Center ved Aarhus Universitet (iNANO), Dorthe Ravnsbæk.

European Young Researchers’ Award gives til en yngre forsker, som har ydet fremragende bidrag til videnskaben. Samtidig sigter man med prisen mod at inspirere unge såvel som erfarne forskere til at indpasse en europæisk dimension i deres forskning. Udvælgelseskomiteen lagde vægt på den uhørt høje videnskabelige kvalitet og stærke europæiske vinkel på Dorte Ravnsbæks forskning. Desuden blev Dorthe bedømt til at være en inspirerende kollega med stærke kommunikationsevner.

Udvælgelseskomiteens motivation: “Dorthe B. Ravnsbæk er en fremragende, visionær, inspirerende og udadvendt ung forsker. Hun udviser en europæisk ånd ved at samforfatte 18 artikler i internationale tidsskrifter med talrige andre EU-forskere, af hvilke hun er førsteforfatter på ni. Dorthe B. Ravnsbæk anerkendes af kolleger som en dedikeret og værdsat kollega. Udvælgelseskomiteen for European Young Researchers Award er stolt af at give prisen til en af de allerbedste europæiske ph.d.-studerende.”

Dorthe B. Ravnsbæk håber, at den fornemme pris vil åbne døre for en forskerkarriere. ”Jeg er utrolig beæret og stolt af at have modtaget ’The European Young Researchers' Award 2011’, og det betyder meget for mig, at mit forskningsarbejde har fået denne internationale anerkendelse. Prisen vil sandsynligvis få stor betydning for min fremtidige karriere, idet denne udnævnelse kan give mig nogle fantastiske muligheder og åbne nogle døre inden for forskningsverdenen. Jeg håber på at kunne tilbringe de kommende år som forsker ved et af de førende universiteter i USA, hvilket kan give mig en masse erfaring til en videre karriere som forsker. Det, at jeg har fået denne pris, kan måske hjælpe til at virkeliggøre denne drøm," siger den Aarhusianske ph.d.-studerende, der til daglig er ph.d.-studerende ved grundforskningscenteret Center for Materials Crystallography, det interdiciplinære forskningscenter iNANO og Institut for Kemi ved Aarhus Universitet.

Centerleder ved iNANO, professor Flemming Besenbacher, er fuld af lovord om den unge forsker:

“Dette er en kæmpestor anerkendelse af Dorthe, som jeg også mener er et fantastisk eksempel på en hårdtarbejdende ph.d.-studerende, der under sit studie gør yder langt ud over, hvad der normalt forventes. Dorthes bidrag til Center for Materials Crystallography (CMC), iNANO og Aarhus Universitet har været fremragende. Vi kan alle være stolte af Dorthes pris, som beviser, at vi har en af de bedste europæiske ph.d.-studerende for øjeblikket”,  siger Flemming Besenbacher.

Prisen er samtidig en fornem tilkendegivelse af at både forskning og uddannelse er i særklasse ved Aarhus Universitet, og hendes vejleder professor Torben R. Jensen tror at prisen vil smitte af på hele universitetet.

”Denne pris er vigtig for yderligere at profilere universitetet og forskningsenhederne og vil medvirke til at tiltrække andre højt kvalificerede ansøgere til forskeruddannelserne ved Aarhus Universitet. På internationalt plan er der stor konkurrence om at tiltrække de 'klogeste hoveder' til uddannelserne. Desuden vil prisen være med til at forøge fokus på forskning og tiltrække nye samarbejdspartnere og eftertragtede forskningsmidler i en tæt international konkurrence”, siger han.

Yderligere informationer

• Ph.d-studerende Dorthe Ravnsbæk, tlf: 8942 5526