Find

Fakulteter

Meddelelser

To filmpriser til AU-antropologer

Etnografisk film fra Aarhus Universitet vandt to priser ved prestigefyldt festival i London. Prisvinderne håber at kunne skabe international kandidatuddannelse for visuel antropologi.

De to AU-antropologers film sætter fokus på muligheder og risici ved at bruge kulturelle traditioner til at tiltrække penge og turister til den lille ø Baluan i Papua Ny Guinea. Her opfører en gruppe lokale mænd en såkaldt ”penis-dans”. Foto fra filmen: Christian Suhr.

Ph.d.-studerende Christian Suhr og professor Ton Otto fra Antropologi ved Aarhus Universitet hentede i slutningen af juni masser af succes og anerkendelse ved verdens mest prestigefyldte festival for etnografisk film, som blev afviklet i London.

Her blev det til hele to priser, da deres nye film "Unity through Culture" den 26. juni havde premiere på The Royal Anthropological Institute International Festival for Ethnographic Film.

Christian Suhr betegner det fornemme resultat som et eftertrykkeligt rygklap til dansk etnografisk film. De to Aarhus-antropologer vandt også en pris i 2009 for filmen "Ngat is Dead". Begge film er optaget i Papua Ny Guinea som en del af Ton Ottos mangeårige feltarbejde på øen Baluan.

Sublim kombination af film og skrift

"Unity through Culture" vandt både "The Intangible Culture Film Prize" og "The Richard Werbner Award for Visual Ethnography". Juryen roser især filmens skildring af, hvordan beboerne på en lille ø diskuterer muligheder og risici ved at bruge kulturelle traditioner til at tiltrække penge og turister.

Filmen får desuden "The Richard Werbner Award for Visual Ethnography" for en sublim kombination af filmisk og skriftlig antropologi. Dens temaer bliver nemlig også behandlet i en række artikler af Ton Otto og postdoc Steffen Dalsgaard, der ligeledes kommer fra Antropologi på Moesgård.

Christian Suhr, Steffen Dalsgaard og Ton Otto behandlede i deres første film antropologens rolle i felten og implikationerne ved at deltage aktivt i andre menneskers liv. Den er foreløbig vist på mere end 30 festivals og konferencer og desuden flere gange på nationalt TV i Papua Ny Guinea.

Planlægger forskningscenter og ny uddannelse

– Vi håber, at vi med tiden kan oprette en international kandidatuddannelse for visuel antropologi her på Moesgård, som kan bygge bro mellem museer, filmbranchen og universitetet, siger Christian Suhr i forbindelse med den seneste filmpris.

Uddannelsen er tænkt som en del af et nyt forskningscenter, som de to prisvindere er ved at planlægge sammen med arkæologer og fagfæller på Moesgård.

Her giver det kommende ny Moesgård Museum Aarhus Universitet en fantastisk mulighed for at eksponere universitetets forskning til et bredt publikum, mener Christian Suhr.

– Museet skal være mere end et udstillingsvindue for humanistisk forskning. Med et forskningscenter vil det også kunne blive en unik platform for at skabe ny humanistisk forskning i aktivt samspil med offentligheden, siger Christian Suhr.