Didaktikkurser for 'Praktik som gymnasielærer'

Tid og sted forår 2024

Kursusdage for Almen Didaktik:

Undervisningsplanlægning og formidling i praksis

Inden du påbegynder din praktik i dette semester, skal du deltage i et praktisk-teoretisk didaktikkursus.

Kurset består af to dele – en del om formidling i praksis, som varetages af Martin Guldberg, og et online kursus om undervisningsplanlægning.

Det digitale forløb åbner omkring d. 17. januar.

Martin Guldbergs undervisning foregår:

• Torsdag d. 1. februar kl. 12.00 - 14.00 i 1441-110
  • Torsdag d. 8. februar kl. 12.00 - 14.00 i 1441-110
  • Torsdag d. 15. februar kl. 12.00 - 14.00 i 1441-110

Kursets formål er at give en indføring i gymnasiet anno 2024.

Overordnet set er kurset organiseret som et blended undervisningsforløb, der veksler mellem synkrone og asynkrone undervisningsaktiviteter med fokus på didaktisk rammesætning, individuelt arbejde, gruppearbejde og feedback.

Der skal udarbejdes og afleveres en lektionsplan, som der gives individuel feedback på. Forberedelse til og udarbejdelsen af lektionsplanen sker gennem et self-paced online forløb på Brightspace.

Med kurset skal kursisterne opnå

• Et kendskab til gymnasiet og elevernes forudsætninger,
  • Viden om og erfaring værktøjer til at planlægge og udføre en lektionsplan med en grundlæggende forståelse for sekvensering og taxonomi
  • Viden om og erfaring med, hvordan man formidler svær viden med krop og sprog i centrum.

Kursusdage for Undervisningsplanlægning og formidling i praksis:

• Fredag den 8. marts 2024 afleveres lektionsplan.
  • I uge 11 eller 12 gives der feedback på lektionsplanen. Feedbacken gives som udgangspunkt online og tidspunktet aftales som udgangspunkt med den allokerede underviser.

Fagdidaktik:

Kursusdage eller anden vejledning i Fagdidaktik:

• Health: Kursusdag i fagdidaktik:
  • Tirsdag d. 20. februar 2024 klokken 14.00 - 17.00 Tjek timetable for evt. ændringer.
  • Sted: 3410-545
  • Underviser: Torben Kjærsgaard

• Natural Sciences: To kursusdage i fagdidaktik og instruktion i skrivning af rapport
  • Onsdag d. 31. januar 2024 klokken 16.15 - 18.00
  • Mandag d. 5. februar 2024 klokken 16.15 - 18.00
  • Sted: bygning 1521, lokale 424
  • Underviser: lektor Anette Valentin Gregersen, Aarhus Katedralskole

• Arts: Undervisning i teori og praksis
  • BSS: Studerende på BSS har ikke en kursusdag for fagdidaktik, men får individuel vejledning. Se på au.dk/praktik-gymlaerer eller kontakt dit fakultets kontaktperson.

Om didaktik-kurserne

Kursets formål og deltagere
Det teoretiske kursus er for studerende, som skal deltage i kurset Praktik som gymnasielærer.

Almen didaktik
Kursets formål er at give en indføring i gymnasiet anno 2019, herunder:

• Introduktion til almen didaktik
  • Indføring i de pædagogiske og didaktiske grundbegreber
  • Værktøjer til at udføre elevaktiverende undervisning

Med kurset skal kursisterne opnå dels et kendskab til gymnasiet og elevernes forudsætninger, dels værktøjerne til at planlægge og udføre et undervisningsmodul med en grundlæggende forståelse for sekvensering, taxonomi samt hvordan man formidler svær viden med krop og sprog i centrum.

Fagdidaktik
Som et led i kurset Praktik som gymnasielærer er det fakulteterne, som varetager undervisningen i den faglige didaktik.

Det kan ske enten som personlig vejledning eller i form af én eller flere ekstra kursusdage. Det er op til den studerende selv at søge information herom på sit fakultet – herunder datoer for eventuelle kursusdage.