Trille Hertz, kandidat i kemi, gymnasielærer i kemi og matematik

Fra redoxegenskaber til gymnasiekemi

- Jeg startede på kemi-matematik indgangen på Aarhus Universitet, og efter et stykke tid blev jeg klar over, at kemi skulle være mit hovedfag. Jeg fortsatte med matematik til jeg havde sidefag, for på den måde både at holde muligheden for at blive gymnasielærer og få job i industrien åben.

- Jeg skrev speciale om organisk elektrokemi, hvor jeg bl.a. undersøgte samariumdiiodids redoxegenskaber og reaktivitet. Efter mit universitetsstudium gennemgik jeg et 1-årigt pædagogikumforløb, før jeg endelig kunne kalde mig gymnasielærer.

- Umiddelbart efter jeg havde bestået pædagogikumet blev jeg fastansat på Amtsgymnasiet i Hadsten, hvor jeg nu har været ansat i 3 år. Mine kollegaer – specielt mine fagkollegaer – har været utrolig hjælpsomme, for selvom man har en stor faglig ballast med fra universitetet, kan man godt have brug for gode råd og ideer fra mere erfarne undervisere.

Masser af udfordringer

- Jeg har indtil nu kun haft 1.g-kemi og har altså til gode at have mellemniveau og højt niveau. Jeg er utrolig glad for at undervise, og selvom der måske ikke er de store faglige udfordringer i 1.g kemi, mangler der ikke udfordringer rent pædagogisk. Desuden kan det til tider være en udfordring at lave tværfagligt samarbejde med andre kollegaer, som der med den nye gymnasiereform bliver meget mere af.

- Som gymnasielærer har man ofte meget travlt, men det er samtidig et utroligt givende job. Jeg synes, at de unge generelt er åbne og interesserede i at ville lære noget nyt. Det er fantastisk at være med til at udvikle og hjælpe unge mennesker både fagligt og menneskeligt på et tidspunkt i deres liv, hvor der virkelig sker en masse. Jobbet som gymnasielærer er alt i alt et spændende, kreativt og personligt udviklende job.