Aarhus Universitet skal spare

Aarhus Universitet står over for en større sparerunde, men rektor slår fast, at universitetet gør alt for, at uddannelseskvaliteten ikke bliver berørt.

Det endelige budget er endnu ikke færdigt, men Aarhus Universitet skal formentlig spare cirka 200 millioner frem mod 2016. Administrationen kommer til at bære den relativt største del af besparelserne, men alle hovedområder bliver berørt. Det er endnu for tidligt at sige noget om omfanget, men besparelserne vil betyde, at man skal afskedige medarbejdere.

”Vi vil gøre alt for, at det ikke kommer til at påvirke uddannelserne. Den høje kvalitet er vigtig både for samfundet og for Aarhus Universitets konkurrencekraft, og den har vi ikke tænkt os at gå på kompromis med. Universitetet er til for samfundets skyld, og det at uddanne skarpe kandidater er vores allervigtigste opgave”, siger rektor Brian Bech Nielsen.

Indtægterne bremset op

”Besparelserne kommer til at påvirke medarbejderne meget, og derfor har det været vigtigt for os at melde ud så tidligt som muligt; også selvom det endelige budget ikke er på plads endnu. Det giver så en længere periode med usikkerhed, men det kan vi desværre ikke undgå”, erkender rektor.

Det er blevet nødvendigt at spare, fordi universitetets indtægter er bremset op efter en længere periode med vækst. Det kræver, at vi justerer udgifterne tilsvarende. Hvordan det præcist sker, ligger først fast i starten af 2014, men Brian Bech Nielsen understreger, at arbejdet med at udvikle undervisningen på Aarhus Universitet fortsætter:

”Vi skal huske på, at kvaliteten af uddannelserne ikke kun afhænger af, hvor mange undervisningstimer, man har, men også af, hvad der foregår imellem timerne. Derfor arbejder vi stadig videre med f.eks. at indføre det nye learning management system, som skal styrke den it-støttede læring”.

Læs interview med rektor om besparelserne på medarbejdersitet