AU indgår international samarbejdsaftale om forskning i Arktis

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen og dekan Brian Nielsen fra Aarhus Universitet er i disse dage i Nuuk, Grønland for at støbe grundstenen til et storstilet internationalt samarbejde på det arktiske område.

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen og dekan Brian Bech Nielsen besøger i disse dage Nuuk for at udarbejde en samarbejdsaftale mellem Aarhus Universitet, University of Manitoba, Canada og Grønlands Naturinstitut.
Lauritz B. Holm-Nielsen og Brian Bech Nielsen hilser på laboranterne Anna Marie Plejdrup og Sigga Joensen fra Bioscience. Anna Marie og Sigga er i Nuuk for at varetage et af de mange arktiske forskningsprojekter, Aarhus Universitet er involveret i.

Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen og dekan for Science and Technology Brian Nielsen er i Nuuk sammen med lederne fra University of Manitoba, Canada, Nuuk Universitet og Grønlands Naturinstitut.

Gennem de næste dage skal lederne udarbejde en samarbejdsaftale mellem institutionerne, der sikrer en markant forsknings- og undervisningsindsats i det arktiske område.

Samarbejdet, der finder sted i et fælles partnerskab med navnet: "Arctic Science Partnership" (ASP), giver partnerne enestående muligheder for en omfattende synergi inden for forskning, uddannelse og formidling af arktiske problemstillinger.

- Aarhus Universitet styrker i disse år den arktiske forskning. Blandt andet åbner vi til september et nyt interdisciplinært arktisk forskningscenter, og det er helt naturligt for os at bidrage til en målrettet international indsats i Arktis, siger Lauritz B. Holm-Nielsen.

Samarbejdsaftalen underskrives på søndag på Naturinstituttet i Nuuk.