Studieportaler

AU-lektor: Derfor bruger jeg AI i min undervisning

Lektor i tysk Tina Paulsen Christensen har arbejdet med sprogteknologi længe før det blev allemandseje. I dag bruger hun bl.a. chatgpt og andre former for sprogteknologi som en integreret del af sin undervisning – i denne artikel fortæller hun om sine overvejelser.

Lektor i tysk Tina Paulsen Christensen
Lektor i tysk Tina Paulsen Christensen har arbejdet med sprogteknologi på AU siden starten af 00’erne.

Lektor Tina Paulsen Christensen: Når jeg modtager nye studerende på mine hold, fortæller jeg dem, at her må vi godt bruge AI. Så kan jeg nærmest se, at deres skuldre sænker sig. For mange af dem har været vant til at bruge redskaberne i det skjulte på den ungdomsuddannelse, de kommer fra.

Jeg tilrettelægger min undervisning og indtænker AI i mange af mine øvelser. Det gør jeg i en erkendelse af, at de unge mennesker bruger teknologierne under alle omstændigheder. Det er simpelthen en præmis. Hvis vi ikke anerkender dette, taler vi forbi hinanden. Det nytter ikke noget, at jeg antager, at de ikke bruger f.eks. ChatGPT, og så går de hjem og gør det alligevel. Så lærer de jo ikke noget.

Det er dog vigtigst at lære de unge, hvornår det giver mening at bruge teknologien, og hvornår det ikke gør. De skal blive kritisk bevidste om teknologiernes muligheder og mangler, og undervisningen skal sætte dem i stand til at bruge redskaberne hensigtsmæssigt. Fx er det vigtigt, at de lærer at prompte hensigtsmæssigt og optimere det output, maskinerne leverer.

Vi skal åbne de studerendes øjne for, at de faktisk skal have sproglig, grammatisk og kulturel viden for at kunne samarbejde med maskinerne om at producere et optimalt resultat. Det er i den digitale tidsalder præcis derfor, der er brug for mennesker, der er eksperter i sprog. Eksperter i sprog kommer ikke til at miste deres arbejde – men hvis de ikke bruger de teknologiske redskaber, kan de miste deres arbejde til nogen, der gør.

Der er stadig meget, vi ikke ved om AI. Der kan være faldgruber, vi endnu ikke har fået øjnene op for. Men der er ingen vej uden om at forholde sig til AI, og så må vi løse problemerne hen ad vejen. Hvis man som underviser ingen erfaring har med sprogteknologi, forstår jeg godt, det kan være svært. Samtidig er man bekymret for, at de unge mennesker ikke lærer det, de skal. Men selvom vi inddrager AI, betyder det jo ikke, at vi skal forlade alle andre didaktiske dyder. Vi bliver dog nødt til at samtænke det. Fordi maskinerne bliver bedre, kommer vi også som undervisere til at skulle tilpasse os teknologien. Igen og igen. Jeg kommer helt sikker også til at ændre mine undervisningsmaterialer år for år.

Hvad eksamen angår, har jeg indført den skelnen i mine fag, at de studerende må bruge fx ChatGPT og andre AI-teknologier til at producere tekstprodukter, fx en oversættelse eller et andet tekstprodukt, som de skal producere med udgangspunkt i et opdrag. Derudover skal de altid skrive en akademisk kommentar, hvor de skal besvare en problemformulering, der handler om et specifikt teoretisk aspekt af relevans for det producerede produkt. Til den akademiske opgave må de ikke bruge AI-værktøjer.

Jeg har arbejdet med sprogteknologi på AU siden starten af 00’erne. Men i starten af 2023 kom AI for alvor på banen og gjorde sit indtog overalt. I undervisningssektoren mangler vi helt sikkert at snakke om, hvornår de unge mennesker skal introduceres til en ansvarlig brug af AI. Hvem gør hvad? Vi skal finde frem til en fornuftig progression fra gymnasieniveau til bachelorniveau og videre til kandidatniveau. Hvor skal de lære hvad? Det er en samtale, vi bliver nødt til at have.


AU og AI
Læs mere om AU’s retningslinjer om bl.a. ChatGPT