Bag de kongelige mure

Det Kgl. Bibliotek er meget mere end den sædvanlige læsesal og en kantine. Det fandt AUs studielivsambassadører for nylig ud af, da de tog på en såkaldt Instawalk på biblioteket. Læs med hvis du også er lidt nysgerrig:

Vil du udforske stedet, hvor du tilbringer en stor del af din hverdag, så er der nok at tage fat på her på AU. Et af de rigtig spændende steder er Det Kgl. Bibliotek. Her gemmer der sig nemlig et hav af gamle spændende bøger, tidsskrifter og plakater, men også en kælder med et fedt studiemiljø og et bogtårn med Aarhus’ flotteste udsigt.

De mere gemte afkroge af biblioteket er normalt kun åbne for offentligheden ved særlige lejligheder, men AU’s studielivsambassadører fik lov at komme på en såkaldt Instawalk, en rundvisning med det formål at tage lækre billeder af stedet til Instagram, en helt almindelig eftermiddag i februar. Her kan du få højdepunkterne fra turen:

Der er sket en væsentlig ændring i år, for det første du møder, er en bygningsfacade hvorpå navnet ”Det Kgl. Bibliotek” står påtrykt. Det er dog ikke personalet, der har været kreative. Statsbiblioteket fusionerede med Det Kgl. Bibliotek i København, den 1. januar 2017, og har derfor skiftet navn.

Det Kgl. Bibliotek skal gemme og bevare alt, der bliver udgivet på dansk. Derfor er samlingen af bøger og tidsskrifter kæmpe stor, faktisk på 3,5 millioner bøger og 1,5 millioner andre materialer, som til sammen fylder 17. etager (plus en kæmpe kælder, som strækker sig ud under Universitetsparken).

Der er noget for enhver smag, alt fra gamle telefonbøger og bibler til nyere børnelitteratur. Det er svært ikke at blive opslugt, og hvis ikke af bøgernes indhold, så af deres fascinerende udseende:

Opslugt blev en af studielivsambassadørerne da også. Rundviser - bibliotekskonsulent Hugo Skou - havde netop fortalt historien om en svensker, der var blevet væk fra resten af flokken under en rundvisning, fordi han var blevet så optaget af en bog, da en af studielivsambassadørerne et stykke tid efter postede et nødråb i deres fælles facebookgruppe:

Hun blev heldigvis fundet igen, og kunne gå med resten af flokken videre op i toppen af bogtårnet, som har en fantastisk udsigt over Aarhus. Med sytten etager og lidt over 200 trin kræver det gode ben at tage trapperne op til toppen. Studielivsambassadørerne valgte dog elevatoren.

Ambassadørerne var heldige med vejret, for solen stod højt på himlen, og udsigten over Aarhus var lige som den skulle være.

Vejrforholdene var også perfekte til et selfie fra Aarhus’ højeste punkt.

Efter en tur højt oppe udenfor var det godt at komme ind i varmen og langt ned i den nyindrettede studiekælder.

Kælderen er indrettet så de studerende kan sidde i rare omgivelser og lave gruppearbejde, men også som et sted, hvor de kan slippe væk fra hverdagens studie-stress og jag. På reolerne står spændende gamle bøger fra bibliotekets arkiv, og bag forhængene gemmer der sig bl.a. massagestole og et mindfullnes-rum.

… Så mangler du en overspringshandling fra læsningen, kan du tage din egen tur (eller måske en Instawalk?) rundt i bibliotekets kroge og se, hvad du kan finde af spændende ting. Rigtig god fornøjelse.