<h1>Efter Kapsejladsen 2013</h1>

<p>Medicinstuderende Lasse Hebsgaard og Anders Schultz Breinbjerg</p><p> var i år mændene bag kapsejladsen. De stod for alt.</p><p> Lige fra at finde konferenciererne til sørge for,</p><p> at der blev ryddet op dagen derpå.</p>

11 fyldte containere med affald blev det til. Foto: Jesper Rais/AU Kommunikation

– Vi var de eneste, der havde det forkromede overblik, siger medicinstuderende Anders Schultz Breinbjerg om arbejdet som festarrangør bag Kapsejladsen 2013.

Den spøjse båd- og øldag er nemlig efterhånden blevet Nordeuropas største studiearrangement, som er arrangeret af studerende for studerende, og det er en helt særlig tradition.

– Vi havde selvfølgelig sørget for, at der var nogle, som tog sig af sikkerheden og af ølsalg og så videre, men det var jo os, alle henvendte sig til i sidste ende, hvis der var noget, der ikke var, som det skulle være, siger Lasse Hebsgaard.

De to medicinstuderende har de seneste år været med i Umbilicus (de medicinstuderendes festforening på AU), hvor de selv har prøvet at deltage i kapsejladsen og hjulpet til som frivillige med opstilling og oprydning.

Learning by doing

Sidste år i september blev Anders Schultz Breinbjerg og Lasse Hebsgaard valgt ind i forretningsudvalget (FU) som de to, der skulle stå for Kapsejladsen 2013. De har derfor nærmest haft fuldtidsarbejde som festarrangører ved siden af deres forskningsår på henholdsvis børnemedicinsk og hjertemedicinsk afdeling.

– Vi har været helt vildt glade for at være med. Vi får jo ikke som sådan noget ud af det ud over egne erfaringer. Men det er utroligt, hvad man lærer om at gebærde sig blandt mennesker, man ikke kender, og man kommer til at kende så mange. Det er virkelig learning by doing, siger Anders Schultz Breinbjerg.

Heldigvis er der en drejebog fra de tidligere år med alt, hvad man skal have styr på, men der er også blevet tilføjet masser af nyt til bogen igen i år.

– Noget af det, der ikke var der sidste år, var for eksempel flåden ude midt på søen. Sådan en lille kolonihave på søen, som Monte Carlo stod på, siger Anders Schultz Breinbjerg.

Fuldtidsarbejde ved siden af studiet

– Vi har lært sindssygt meget. Man lærer at holde mange jern i ilden og håndtere en kalender, siger Anders Schultz Breinbjerg.

Det har været hårdt at arrangere en kapsejlads i den liga samtidig med et fuldtidsstudie, og på spørgsmålet, om de to vil gøre det igen, er svaret klart:

– Nej. Vi er ret lettede over, at vi nu igen har tid til også at gøre, hvad vi har lyst til, og at det hele ikke skal handle om kapsejladsen, siger Lasse Hebsgaard.

De sidste måneder inden kapsejladsen havde de to medicinstuderende næsten ikke lavet andet end at besvare mails, og dagene inden den store dag gik fra tidlig morgenstund med at slæbe og arrangere og sørge for, at alt ville klappe.

Heldigvis fik de også lidt tid til at nyde den store dag, og de synes begge, at det var prikken over i’et, at det var medicinerne, der vandt.

– Monte Carlo blev booket i efteråret, mens de stadig var ved at blive store. De anede ikke rigtig, hvad de gik ind til, men de syntes, det var mega fedt, og har fortalt om det i deres radioprogram og på Facebook. Det er jo bare så tilpas mærkeligt et arrangement, at det er fedt, siger Anders Schultz Breinbjerg.