Endnu tættere samarbejde med førende kinesisk universitet

Det kinesiske eliteuniversitet Tsinghua University og Aarhus Universitet har netop underskrevet en forlængelse af den eksisterende samarbejdsaftale, en såkaldt Memorandum of Understanding. Begge universiteter ønsker et tættere forsknings- og uddannelsessamarbejde. Tsinghua University rangerer konsekvent som et af de allerbedste universiteter i Kina.

Afgående rektor professor Gu Binglin fra Tsinghua University og rektor Lauritz B. Holm-Nielsen underskriver en forlængelse af den eksisterende aftale mellem de to universiteter, som ønsker et styrke og udvide samarbejdet. Gu Binglin er ph.d. fra Aarhus Universitet. Foto: Lars Kruse AU/Kommunikation

- Vores bånd til Tsinghua University er blevet styrket, fordi begge parter virkelig ønsker det. Kina satser så massivt på forskning nu, og som dansk – ja, som europæisk universitet, er det helt afgørende, at vi samarbejder både uddannelses- og forskningsmæssigt med akademiske sværvægtere som Tsinghua University. Der har de nogle imponerende akademiske miljøer, som vi kan lære af. Jeg forventer helt klart, at mange af Aarhus Universitets ph.d.-studerende og mere etablerede forskere vil få stor glæde af, at vi skruer op for samarbejdet, siger rektor Lauritz B. Holm-Nielsen.

Forskere skal være globale

Den afgående rektor fra Tsinghua var i Aarhus for at underskrive samarbejdsaftalen. Han har sin ph.d.-grad fra Aarhus Universitet. Og det er ikke tilfældigt, at han mener, det er interessant at intensivere samarbejdet.

- Aarhus Universitet har nogle fordele, som vi kan drage nytte af, og mange virkelig dygtige forskere, fx inden for fysik, mit eget felt. Blandt andet derfor valgte jeg for 30 år siden Aarhus Universitet. Mit håb er, at vi vil se mange unge kinesere tage til Danmark, og omvendt hilser vi danske studerende velkomne. Det er afgørende for forskningen, at den er global. Forskere skal forstå hinanden på tværs af kulturelle forskelligheder, for vi skal arbejde sammen for at løse verdens udfordringer, siger Gu Binglin.

Fælles center inden for datalogi

Tsinghua University og Aarhus Universitet har allerede et godt og nært samarbejde om blandt andet CTIC-centret, som er finansieret af Danmarks Grundforskningsfond og National Natural Science Foundation of China. CTIC-forskerne arbejder inden for datalogi med særligt fokus på kompleksitetsteori, kryptografi, kvanteinformatik og algoritmisk spilteori. Samarbejdsaftalen om det fælles center blev forlænget ved samme lejlighed.

Som anerkendelse af samarbejdet overlod Tsinghua University værtskabet for China Theory Week til Aarhus Universitet i 2011. China Theory Week er et Tsinghua-initiativ, som samler de 20 mest lovende ph.d.-studerende fra datalogifeltet fra hele verden i en uge, hvor de netværker og samarbejder med lokale ph.d.-studerende inden for deres felt.

- Det giver os en meget interessant mulighed for at vise AU-forskningen til nogle af de bedste hoveder inden for vores felt og rekruttere lovende internationale forskerspirer, siger leder af CTIC på Aarhus Universitet, professor Peter Bro Miltersen, Institut for Datalogi.

Tsinghua University har allerede bedt Aarhus Universitet om også at være vært for China Theory Week 2012, og professor Gu Binglin, som netop er blevet sat i spidsen for at udvikle Tsinghuas Institute of Advanced Studies(TIAS), ønsker, at TIAS og Aarhus Universitets pendant, AIAS (Aarhus Institute of Advanced Studies), udvikler sig som nærtforbundne søsterinstitutioner.