Find eller giv et lift med ny samkørselsklub på AU

AU har fået en samkørselsklub, så du nemt og hurtigt kan finde sammen med kolleger og studerende, der skal samme vej som dig. Find klubben i appen Ta’Med og vær med til at gøre en forskel for klimaet.

En ny samkørselsklub for studerende og medarbejdere på Aarhus Universitet gør det lettere at få eller give et lift til og fra universitetet. Samkørselsklubben er en del af FDM’s app Ta’Med og skal bidrage til universitetets grønne omstilling. Grafik: FDM

Søger du et lift, eller har du ledige sæder i bilen til og fra Aarhus Universitet, så er en ny samkørselsklub på AU måske noget for dig. Klubben finder du i FDM’s app Ta’Med, som bruges af virksomheder og institutioner over hele landet.

Ifølge Andreas Stounbjerg, programleder for AU’s klimaindsats, efterspørger mange studerende og medarbejdere netop muligheder for selv at bidrage positivt til den grønne dagsorden.

”Jo mere samkørsel, jo færre biler på vejene, så det er en af måderne, hvorpå vi hver især kan bidrage til at reducere universitetets CO2-aftryk. Med den nye samkørselsklub har vi nu på AU fået et værktøj, som gør det nemt at køre sammen med andre til og fra studier og arbejde, og som vi alle frit kan benytte os af, når det passer ind,” siger han.

Andreas Stounbjerg har været med til at etablere samkørselsklubben på AU, og han peger på, at samkørsel også kan have andre fordele.

”Foruden den reducerede CO2-udledning, kan samkørsel også nedbringe antallet af biler på vejene i morgen- og eftermiddagstrafikken – og dermed reducere køretiden. Og på det mere personlige plan kan man mindske sine udgifter til kørsel, ligesom man får chancen for at møde AU-folk på kryds og tværs af afdelinger og studier”, siger han.

Foretrækker du en tur uden så meget snak, tilgodeser appens chatfunktion, at du kan aftale det på forhånd. Appen giver også god mulighed for fleksibilitet hos dem, der ønsker at tilbyde et lift – fx kan man vælge en bestemt ugedag, eller man kan tilbyde et lift ad hoc.

Ta’Med-appen anvendes af mange andre virksomheder og institutioner på tværs af landet. Så hvis du ikke kan finde et passende lift med en fra AU, kan du nemt brede din søgning ud til andre destinationer i nærområdet og finde et match på din rute.

Samkørselsklubben på AU kører i første omgang i en prøveperiode på 2,5 år. Herefter evalueres brugen af appen, og der tages stilling til, om ordningen skal fortsætte.

Kom godt i gang med samkørsel – sådan gør du

• Meld dig ind i samkørselsklubben ved at downloade FDM’s app Ta’Med og opret dig som bruger.
  • Tilføj herefter Aarhus Universitet som studiested/arbejdsplads.
  • Brug koden "AURide" for at få adgang til AU’s samkørselsklub.
  • Appen sørger for at matche jer.
  • Læs mere på m.au.dk/tamed, hvor du bl.a. finder vejledninger til appens funktioner og svar på ofte stillede spørgsmål.

Har du spørgsmål, er du velkommen til at skrive til programleder for Aarhus Universitets klimaindsats, Andreas Stounbjerg.