Fokus på stress og kultur på AU
Der blev diskuteret konkurrencepræget miljø og kultur på de forskellige uddannelser og det ydre pres fra samfundet, da Studenterrådet og Universitetsledelsen onsdag d. 3. december 2014 inviterede til stormøde om stress blandt studerende på Aarhus Universitet.
Stormødet er arrangeret på baggrund af studiemiljøundersøgelsen fra 2014, hvor kan man se, at 17 % af de studerende på AU oplever ofte eller næsten altid at have stærke stress-symptomer i dagligdagen.
”Oven på studiemiljøundersøgelsens foruroligende resultat har vi fra Studenterrådet gerne ville lave et samarbejde med universitet og få startet diskussionen om stress hos studerende,” fortæller formand for Studenterrådet Allan Vesterlund Graversen.
Forventningspres, mangel på faste arbejdstider og udtydelige krav til opgaver er nogle af de ting, som kan være med til at øge risikoen for stress hos studerende. Psykolog og leder af Studenterrådgivningen i Aarhus, Maris Dall, fortalte i et oplæg til stormødet, at man på studiet bliver udsat for både ydre og indre stress. Her var et af hendes råd, at man som studerende skal være realistisk i sin egen vurdering af evner og arbejdsindsats i forhold til forventningerne til resultatet.
Italesættelse af problemet
Studerende, undervisere og vejledere fra alle faglige miljøer var mødt op for at italesætte problemet med stress og diskutere, hvad man kan gøre for at bekæmpe stress hos studerende.
”Jeg er her af to grunde. Jeg skal lave en tale i forbindelse med eksamen og vil gerne bruge problemstillingen med stressede studerende. Derudover kender jeg også selv til stress i mild grad i forbindelse med eksamen og har venner, der også har døjet med stress,” fortæller Stine Liberty Svenningsen, der er i gang med 5. semester på litteraturhistorie med tilvalg i retorik.
Fakulteternes forbedring af studiemiljøet
Som en del af stormødet kom alle 4 fakulteter på Aarhus Universitet med konkrete eksempler på, hvordan de arbejder med trivsel på fakulteterne. Et af initiativerne er Mentorordningen på BSS, hvor mentoren (en kandidatstuderende) deler sin erfaring og hjælper mentees (2. semester-studerende) til at hjælpe sig selv.
Målet med stormødet var at italesætte problematikken med stress, dele erfaringer og lære af hinanden. Specielt mentorordningen og nye rammer for studiegrupper og deres rolle i de studerendes trivsel vil komme i fokus fremover.