Gratis håndbog tager dig på opdagelse i dit netværk

Job, praktikplads, mentor, specialeemne eller bare gode råd – du kan bruge dit netværk som redskab til at finde mange ting. Lær hvordan med håndbogen The Networking Journey, som er udgivet af AU’s alumnenetværk.

Det kan være lidt af en ørkenvandring at finde det relevante studiejob, den fede praktikplads eller den første fastansættelse. Men er man lettere tabt i ødemarken, er der råd at hente.

Igennem AU’s alumnenetværk kan nye såvel som gamle studerende få den gratis håndbog The Networking Journey, der lærer læseren at skabe nye relationer og udvide sit netværk på en systematisk og målrettet måde. Kort sagt: at netværke.

Og netop netværket kan være et stærkt værktøj, når man som studerende skal søge praktik og jobs, mener netværkseksperten Charlotte Junge, der er medforfatter til bogen og alumne – det vil sige tidligere studerende – fra AU.

– Netværket giver ikke jobbene selv, men når man har et godt netværk, kan man bruge det til at skaffe relevante kontakter og ny viden. Derigennem kan man hurtigere få gravet eventuelle ikke-opslåede jobmuligheder op og komme ud og opsøge de virksomheder, som måske kan tilbyde et job eller lignende, siger hun.

Charlotte Junge mener, at studerende bør begynde at netværke langt tidligere og mere professionelt, end de gør nu.

– De studerende er superseje på de sociale medier og gode til at netværke med hinanden, men de mangler ofte at netværke udad: ud i erhvervslivet og ud i netværkets netværk. Det er ofte der, at viden om jobs eller praktikpladser ligger, fortæller den tidligere AU-studerende.

Giv og tag

Hvordan man begiver sig ud på netværksrejsen, giver The Networking Journey en række håndfaste råd til. Læseren lærer for eksempel, hvordan man arrangerer et netværksmøde med en kontakt, og hvad man skal være opmærksom på, når man sidder ansigt til ansigt med vedkommende.

Det første skridt på turen er dog at forstå den grundlæggende netværkstankegang: Networking handler både om at give og tage.

– Det er vigtigt at have den tilgang, så man ikke fremstår som en, der kun går ud i netværket, når man har brug for noget. Det er ikke særligt klædeligt, hvis man bare kommer for at få noget, og så går igen, siger Charlotte Junge.

Ifølge netværkseksperten er det en god idé at blive kendt i sit netværk som en, der gerne bruger ti minutter på at give et godt råd eller en halv time på at sparre på et projekt. Og hvis man for eksempel kender nogen i erhvervslivet, som mangler en praktikant, kan man hjælpe dem med at finde frem til den rette kandidat.

– Hvis du er åben over for andre mennesker, hjælper dem med viden og skaber kontakter for dem, så vil de også gøre det for dig. Ikke fordi, det skal være sådan noget superberegnende ”noget-for-noget”, men det kan jo være, vi kan hjælpe hinanden. Og så kan det være, at vi efter et stykke tid nævner hinanden over for andre, fortæller hun.

Netværk er vejen til målet

The Networking Journey opfordrer også netværkslystne studerende til at definere et specifikt mål for, hvad de gerne vil finde igennem netværket – for eksempel et studiejob, en mentor eller viden til specialeopgaven. De skal bare huske på, at netværket kun er vejen til målet, fortæller Charlotte Junge.

– Det er en meget vigtig pointe: Man må ikke tro, at man med networking bare går ud og får jobbet. Men man får viden og kontakter, som baner vejen for, at man finder jobmulighederne, og så må man selvfølgelig søge dem på samme vis som alt muligt andet, siger hun.

Når man så opsøger en person i netværket, er det vigtigt at melde ærligt ud, hvad man har brug for, og kommunikere kort og klart.

– Hvis du for eksempel leder efter en praktikplads, så fortæl din kontaktperson det, og spørg, om han eller hun kan hjælpe dig med viden og kontakter, så du kan målrette din søgning, siger Charlotte Junge.

Kræver mod og øvelse

Men hvad, hvis rejsen ud i netværket virker grænseoverskridende? Charlotte Junge erkender, at det kræver mod at bede andre om hjælp – især fra folk, man ikke kender. Men så længe man er høflig, er det ikke så farligt, som man måske går og tror.

– De fleste af os vil jo meget gerne hjælpe, fordi sådan er vi mennesker. Husk på, hvordan du selv ville reagere, hvis du blev bedt om et netværksmøde eller et godt råd, siger netværkseksperten.

– Når jeg beder dig om hjælp, anerkender jeg desuden, at du i min verden er noget, og at du har en viden, som er vigtig. Og vi kan alle godt lide at blive anerkendt, fortsætter hun.

Hvis man har svært ved at komme ud af sin komfortzone, er Charlotte Junges bedste råd, at man starter med at øve sig med nogen, man er lidt mere tryg ved. For eksempel en kammerats far, der arbejder inden for en branche, man er interesseret i. Alternativt kan man vælge at springe ud i det med begge ben.

– Jeg rådgav engang en arkitektstuderende, der fortalte, at hun ville prøve at få fat i den mest velansete professor på Arkitektskolen, for, som hun sagde: ”Hvis jeg kan få et netværksmøde med ham, så kan jeg få et med alle.” Hun fik mødet, og så turde hun jo derefter, griner Charlotte Junge.

Fakta: Sådan får du fat i The Networking Journey

Meld dig ind i AU’s alumnenetværk på gerda.au.dk. Det er gratis og kræver blot, at du er studerende eller alumne fra AU. Herefter kan du logge ind og downloade håndbogen kvit og frit.

Fakta: Brug alumnenetværket

Med alumnenetværkets søgeværktøj kan du finde tidligere såvel som nuværende studerende inden for både din og andres studieretninger. Du kan søge mentor, sparring eller bare et godt råd, og du kan stille spørgsmål til Charlotte Junge og andre alumner. Du kan også tjekke aktivitetskalenderen og læse om de mange spændende arrangementer, som AU’s alumnenetværk arrangerer.

Se mere på https://gerda.au.dk/OffersFor/Networking.aspx