Studieportaler

Interaktive dramaturgier i et systemteoretisk perspektiv

Cand.mag. Thomas Rosendal Nielsen forsvarer sin ph.d.-afhandling.

Tid og sted

29. august 2011 kl. 13.15 - ca. 16.15

Aarhus Universitet, Æstetiske Fag, Langelandsgade 139, bygning 1584, lokale 124, 8000 Aarhus C

Forsvaret er offentligt, og alle er velkomne.

Afhandlingen ligger til gennemsyn på adressen: Æstetiske Fag, Langelandsgade 139 /141, bygning 1586, lokale 220.

Bedømmelsesudvalg

  • Stig Eriksson, professor, fil.dr. Avdeling lærerutdanning, dramaseksjonen, Høgslolen i Bergen, Norge
  • Michael Eigtved, lektor, ph.d. Institut for Kunst og Kulturvidenskab, Københavns Universitet
  • Formand for udvalget Ida Krøgholt, lektor, ph.d. Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet

Hovedvejleder
Janek Szatkowski, lektor Institut for Æstetiske Fag, Aarhus Universitet

Kort resume

Interaktive dramaturgier i et systemteoretisk perspektiv

Afhandlingen præsenterer en tilgang til at analysere interaktive dramaturgier såsom performanceinstallationer, computerspil, rollespil og teaterforestillinger, hvor publikums handlinger iagttages som en del af værkerne. Tilgangen er systemteoretisk, fordi den bygger på genbeskrivelser af en række teater- og medieteoretiske begreber og problemstillinger ud fra den tyske sociolog Niklas Luhmanns systemteori.

Særligt udfoldes heuristiske problemer i relationerne mellem interaktivitet og teatralitet, deltagelse, værk og fortællinger. Hensigten med de teoretiske genbeskrivelser er at udvikle en analysestrategi, der er i stand til at sammenligne interaktive dramaturgier på tværs af medier og at producere forskelssensitive analyser, der ikke tager værdien af interaktivitet for givet på forhånd. Det vil sige en analysestrategi, som er i stand til at få øje på, hvilke forskellige værdier og poetikker der tager form igennem den måde, hvorpå det enkelte værk strukturerer interaktiviteten.

Tilgangen udvikles igennem analyser af værker af Corona la Balance (DK), Gob Squad (UK/DE), SIGNA (DK), Aktör&Vänner(SE), Tim Crouch/Royal Court Theatre (UK), Bethesda Softworks (US), Quantic Dream (FR), Procedural Arts (US) og gennem eksperimenter i dramalaboratoriet.

Dowload længere resume (pdf)