Kinas kommende præsident hædrer personligt dansk forsker

Fredag den 18. januar tildeler kommende præsident Xi Jinping den højeste kinesiske anerkendelse inden for naturvidenskab, International Science and Technology Cooperation Award of P.R. China, til Flemming Besenbacher, professor i nanovidenskab ved Aarhus Universitet og bestyrelsesformand for Carlsberg A/S og Carlsbergfondet.

Kina er i dag en helt afgørende global forskningsdynamo inden for særligt naturvidenskab og teknologi. Igennem et årti er det kinesiske budget ifølge tidsskriftet Nature steget med 20 procent om året og kun overgået af USA. I Kina tilskrives den danske professor Flemming Besenbacher en stor ære i forhold til at have bidraget til at udvikle og styrke den kinesiske nanoforskning, der har et tæt samarbejde med nanoscience centeret iNANO på Aarhus Universitet, som Flemming Besenbacher for kun 11 år siden var idemanden bag. I dag er iNANO centeret én af Aarhus universitetets spydspidser.

Overrækkelsen af prisen finder sted ved en ceremoni i Folkets Store Hal, som huser det kinesiske parlaments officielle ceremonier og møder. Prisen er den højeste naturvidenskabelige forskningspris, en udlænding kan opnå i Kina, oplyser det kinesiske styre. I forbindelse med overrækkelsen er der arrangeret interview med Flemming Besenbacher og flere af de store kinesiske nyhedsmedier, herunder det engelsksprogede dagblad China Daily med et oplag på en halv million.

Professor Flemming Besenbacher har i løbet af sin lange forskningskarriere modtaget flere  af de mest prestigefyldte hædersbevisninger for sin indsats med at styrke forskningssamarbejdet mellem Danmark og Kina. I september 2012 modtog Flemming Besenbacher The People’s Republic of China Friendship Award. Venskabsprisen uddeles af det kinesiske Statsråd en gang om året til 40 udenlandske eksperter for deres ekstraordinære bidrag til Kinas økonomiske og sociale udvikling. Tidligere det år modtog den danske professor den højeste akademiske udmærkelse til udlændinge fra Chinese Academy of Science, den såkaldte Award for International Scientific Cooperation.

Tilbage i 2009 blev Flemming Besenbacher udvalgt til Det Kinesiske Videnskabsakademis Einstein-professorat – alle tre markante hædersbevisninger var han den første dansker til at modtage.

Flemming Besenbacher er desuden æresdoktor ved ti kinesiske universiteter.

Om Flemming Besenbacher:

Professor, dr.scient. Flemming Besenbacher er professor i fysik og nanoscience ved Science and Technology, Aarhus Universitet. Han var indtil årsskiftet 2011-12 leder af Aarhus Universitets interdisciplinære Nanoscience Center (iNANO). Flemming Besenbacher er i dag bestyrelsesformand for Carlsberg A/S’ og for Carlsbergfondet.

Om International Science and Technology Cooperation Award of P.R. China:

“The Chinese Government International Scientific and Technological Cooperation Award of the People's Republic of China The State Science and Technology Prizes is the highest honor in People's Republic of China in science and technology, in order to recognize citizens and organizations who have made remarkable contributions to scientific and technological progress, and to promote the development of science and technology. The State Council enacted the Regulations on the State Science and Technology Prizes and established five State prizes in science and technology. The State Highest Science and Technology Award is awarded by the state president.”

Læs også pressemeddelelse: Nanovidenskaben flytter i eget hus

Yderligere oplysninger:

Professor Flemming Besenbacher,