Medicinstuderende fik deres kørekort til lægegerningen

110 nye læger aflagde lægeløftet ved den lægevidenskabelige kandidatafslutning i Aulaen fredag d. 30. januar 2015. Omkring 450 deltagere var samlet for at fejre deres indsats under studierne og give dem en hyldest med på deres fremtidige vej. Professor Thomas Vorup-Jensen fik ved samme anledning overrakt sit doktorbrev.

Uret nærmer sig kl. 16.00. Der er en sagte hvisken i rummet blandt de forventningsfulde nye læger og deres familier. Med en diskret håndbevægelse sætter dekan Allan Flyvbjerg Aarhus Universitetskor i gang og bløde toner spreder sig i aulaen.

Arrangementet byder udover Aarhus Universitetskor på en velkomsttale af dekan Allan Flyvbjerg, tale af repræsentant for de nye læger cand.med. Lykke Moran Skaarup og festtale af formanden for Lægevidenskabelige Selskaber Peter Schwarz.

Velkomsttalen blev traditionen tro holdt af værten for arrangementet, dekan Allan Flyvbjerg. ”To gange om året er det rigtig sjovt at være dekan, nemlig når de nye medicinstuderende starter, og når jeg skal sige farvel som i dag. I tilhører en årgang, der har rigtig gode jobmuligheder, hvad enten det bliver som læge, forsker eller med ansættelse i industrien. Men det bliver en hård overgang – tro mig, jeg taler af erfaring”, fortalte dekanen.

Cand. med. Lykke Moran Skaarup overtog talerstolen og med lige dele humor og alvor talte hun sig ind i bevidstheden hos forsamlingen. ”Kære alle sammen, vi har med vores uddannelse fået et kørekort, og nu skal vi til at lære at køre. Vi skal overholde fartgrænserne, ikke presse speederen for meget og køre med respekt for vores medbilister og vigtigst af alt, så skal vi ikke være for stolte til at spørge om vej”.

Festtaler Peter Schwarz, formand for Lægevidenskabelige Selskaber, havde taget vejen fra København til Aarhus, og indledte sin tale med at anerkende medicinuddannelsen på Aarhus Universitet som verdens bedste. Han præsenterede også sine tanker omkring lægegerningen og lagde vægt på, at en god læge er en læge, der er nærværende både fysisk og åndeligt, som er empatisk og udviser respekt for den enkelte patient.

Professor Thomas Vorup-Jensen fra Institut for Biomedicin fik overrakt sit doktorbrev af dekanen.

Læge, cand. med. Sansuthan Paramanathan giver hånd til dekanen og kan se frem til et neurologisk vikariat på to måneder. Derefter starter han på sin kliniske basis uddannelse på fælles AKUT afdeling og Nyremedicinsk afdeling i Aarhus.

Læge, cand. med. Johan Frederik Berg Arendt afgiver sit lægeløfte. Han fortsætter som ph.d.-studerende på AU.

Læs mere om Sansuthan og Johans tanker om studietiden og ønsker for fremtiden i interviewet ”Nye læger: Vi glæder os til det, der venter forude”.

Alle billeder er taget af Anders Trærup/AU Kommunikation.