Ministerium flytter til Aarhus

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter flytter sine aktiviteter til Aarhus en uge i slutningen af september. Det giver universitetets studerende en særlig mulighed for at følge ministeriet indefra.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter rykker til Aarhus. Foto: Colourbox.

Det vil nok være lidt af en overdrivelse at sige, at Danmark fremover skal regeres fra Aarhus Universitet. Men lidt bliver der da om snakken, når Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter flytter til Aarhus fire dage i september.

Med minister Carsten Hansen (S) i spidsen opretter ministeriet et minidepartement på Aarhus Universitet og udstationerer medarbejdere hos bl.a. Aarhus Kommune. De to steder bliver nogle af omdrejningspunkterne for de aktiviteter, som kommer til at foregå i Aarhus og på Djursland i dagene 24.-27. september.

Carsten Hansen peger på, at forsøget med et lidt længere ophold i det jyske giver mulighed for at få nye vinkler på de temaer, som ministeriet dagligt arbejder med:

”Jeg har været på flere end 80 besøg rundt om i landet - ofte med et meget tætpakket program. Ved at flytte ud i en uges tid får vi – på en lidt utraditionel måde – bedre tid til at få et indtryk af muligheder og udfordringer i Aarhus og på Djursland og til at komme endnu tættere på nogle af de problemstillinger, der særligt hører til mit ministerområde, siger Carsten Hansen.”

Studerende udtænker løsninger

Aarhus Universitets studerende får mulighed for at spille en særlig rolle i ministeriets arbejde. Der er nemlig oprettet praktikstillinger, hvor de studerende i løbet af ugen skal arbejde med konkrete problemstillinger – som f.eks. hvordan man gør det mere attraktivt for ressourcestærke borgere at flytte til udsatte boligområder.

”Aarhus Universitet er en vigtig samarbejdspartner, og vi vil meget gerne inddrage de studerende i projektet her. Derfor tilbyder vi en slags minipraktikophold, hvor man kan få en forsmag på, hvad det vil sige at lave ministerbetjening. I den forbindelse får de studerende mulighed for at arbejde med løsningsmuligheder på helt konkrete samfundsudfordringer og forelægge deres forslag for mig ved praktikopholdets afslutning”, fortæller Carsten Hansen.

Medarbejdere skal ud i marken

Det er ikke kun ministeren og de studerende, der flytter arbejdet til Østjylland. Carsten Hansen lægger stor vægt på, at flere end 25 af ministeriets medarbejdere tager med til Aarhus og Djursland for at sparre med de folk, der til daglig arbejder med lokale problemstillinger.

”Eksempelvis skal én af vores medarbejdere med ansvar for studieboligarbejdet følge arbejdet på Kollegiekontoret i Aarhus, og flere af vores landdistriktsfolk skal henholdsvis i ”praktik” i to kommuner på Djursland og mødes med forskere fra Aarhus Universitet. På det bypolitiske område skal vores medarbejdere bl.a. drøfte potentialerne ift. digitale løsninger i byerne med de lokale samarbejdspartnere. Endelig vil der også blive etableret midlertidige ”kontorer” i både Aarhus og på Djursland, hvor man som borger kan møde medarbejdere fra ministeriet. Alt i alt vil medarbejderne få et endnu bedre indblik i, hvordan de forskellige udfordringer håndteres lokalt, hvilket er et meget væsentligt formål med udflytningen”, siger Carsten Hansen.

Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter besøger Aarhus Universitet i dagene 24.-27. september.