Sommeruniversitetet fortsætter fremgangen

AU Summer University er nu tilbage på niveauet fra før COVID-pandemien. De mange internationale besøgende gavner samtidig AU’s egne studerende på flere forskellige måder.

AU Summer University får i år besøg af studerende fra 79 forskellige lande. Foto: Martin Gravgaard.

Sommeren nærmer sig, men det betyder ikke, at Aarhus Universitet går på sommerferie.

Tværtimod vil knap 3.000 studerende og undervisere fra ind- og udland sørge for, at universitetet kommer til at summe af aktivitet indtil et stykke ind i august måned.

I alt gennemfører fakulteterne knap 100 sommerkurser, og selvom størstedelen af de studerende fortsat er danske, så er antallet af internationale studerende vokset gennem de seneste år, så man nu er tilbage på niveauet fra før COVID-pandemien. I alt lægger cirka 650 internationale studerende – fra 79 forskellige lande – vejen forbi AU denne sommer.

”Der er flere og flere derude, som får øje på, at vores fakulteter har sammensat nogle spændende og fagligt stærke forløb, og vi er rigtig godt tilfredse med, at vi kan fortsætte fremgangen”, fortæller Kaja Henneberg, der er souschef for International Uddannelse på AU.

Akademisk bytteøkonomi

Hun påpeger, at den internationale tilstrømning giver flere fordele for Aarhus Universitets egne studerende:

”For det første, så betyder det, at man kan få undervisning af højt profilerede gæsteundervisere fra udlandet og i det hele taget få en endnu mere international campusoplevelse, end man får til daglig. Det kan især være givende for de, der ikke selv har mulighed for at tage et udlandsophold. Men derudover udløser de mange udvekslingsstuderende også studiepladser i udlandet, som vores studerende ellers ikke kunne have fået adgang til”.

Kaja Henneberg forklarer, at udvekslingsaftaler mellem universiteter ofte er baseret på gensidighed. Så når internationale studerende besøger sommeruniversitetet, betyder det, at Aarhus Universitets studerende får adgang til flere udvekslingspladser – mange af dem på australske, amerikanske eller britiske universiteter, som er meget eftertragtede blandt danske studerende.

Dette års tilgang af internationale udvekslingsstuderende udløser således 110 udvekslingspladser til AU-studerende, der planlægger et udvekslingsophold.

Fakta om AU Summer University:

• Antal studerende i alt i 2024: 2.682 (2020: 2.346)
  • Antal internationale studerende i 2024: Ca. 650 (2020: 246)
  • Antal kurser: 90 (cirka halvdelen gennemføres af Aarhus BSS)
  • AU har gennemført sommerkurser siden 2011
  • De internationale studerende repræsenterer i alt 79 forskellige nationaliteter. Flest fra Storbritannien og Tyskland, men lande som Canada, USA og Indien er også i top-10