Studerende og motionsløbere indsamler 65.247 kroner til Knæk Cancer

Knæk Cancer Løbet samlede i år 493 løbere om et godt formål i Universitetsparken. For de frivillige i Onkologisk Selskab for Medicinstuderende, Nicoline Veis Morsing og Mads Rahbæk, handler det både om at skabe en løbefest og støtte et højere formål.

Nicoline Veis Morsing og Mads Rahbæk
Nicoline Veis Morsing og Mads Rahbæk. Foto: Casper Dam.

Inde bag de gule mure, lige midt i Uniparkens grønne omgivelser, har 493 løbere lige gennemført en rute på 2,5 eller 5 kilometer. Det har de ikke udelukkende gjort for sjov, men også i den gode sags tjeneste. De har nemlig deltaget i Knæk Cancer Løbet, som hvert år bliver arrangeret af Onkologisk Selskab for Medicinstuderende, og som omdanner Uniparken til en sand løbefest. En løbefest der i år har resulteret i hele 65.247 kr. til Knæk Cancer.

Når de sidste løbere har forladt parken, står kun Mads Rahbæk og Nicoline Veis Morsing sammen med de andre frivillige fra Onkologisk Selskab for Medicinstuderende tilbage. De har et stort oprydningsarbejde foran sig, men det har været det hele værd.

”Jeg er med til at arrangere og afholde Knæk Cancer Løbet, fordi det er i en rigtig god sags tjeneste, men også på grund af de andre frivillige. Vi har et mega godt fællesskab, og nu har jeg efterhånden været med i tre år og kan se alle de nye kræfter, som kommer ind og vil kæmpe for at køre det videre. Så giver det hele pludselig mening,” fortæller Nicoline Veis Morsing, inden Mads Rahbæk, som også er formand for Knæk Cancer Løbet, energisk supplerer:

”Det er en stor drivkraft, når man helt tilbage i marts går i gang med at lægge grundstenene til løbet, og alt det du har gjort. Alle de mails du har sendt, alle de møder du er gået til – det hele kulminerer i, at der dukker så mange mennesker op og har det fedt.”

Meget mere end et motionsløb

Onkologisk Selskab for Medicinstuderende blev stiftet tilbage i 2014 i en tid, hvor der blomstrede en masse nye studenterforeninger op. Derfor var det vigtigt at skille sig ud, og så fik de daværende medlemmer af OSM en god idé.

”Som forening skulle vi på landkortet, så derfor afholdt vi Knæk Cancer Løbet for første gang i 2015. Der var andre lignende løb i Aarhus på det tidspunkt, men de var meget kommercielle. Knæk Cancer Løbet skulle være uformelt, hvor man kunne have en hyggelig dag på et SU-venligt budget. Og så skulle overskuddet gå til et godt formål,” fortæller Ph.d.-studerende og daværende formand for løbet, Anders Lerche Møller.

Det var altså grundtanken bag Knæk Cancer Løbet, og når man har set, hvordan løbet er blevet afviklet i år, er det stadig den vision for løbet, som skinner igennem.

”Arrangementet varer 4 timer, og løbet varer jo kun 1 times tid. Så det er mere end bare et løb – dagen indeholder mange flere elementer end det. Det handler om at skabe en megafed stemning, så derfor har vi bl.a. fælles opvarmning og poster ude på ruten, hvor der står frivillige klar til at give løberne lidt ekstra motivation,” siger Mads Rahbæk.

Når løbsdelen er overstået, er der også sørget for den gode stemning med et band fra medicin, som kommer og spiller livemusik. Boder hvor man bl.a. kan mæske sig i lækker kage, som er blevet lavet af nogle ældre damer, der har været en del af løbet siden dets spæde start.

Og som noget helt specielt er der også en tombola, hvor deltagerne kan vinde præmier, udover det som de kan finde i deres goodiebags, som diverse virksomheder har sponsoreret indhold til.

Men det er ikke kun Mads, Nicoline og de andre frivillige fra OSM, som er med til at skabe en hyggelig, uformel stemning til Knæk Cancer Løbet – de andre medicinske studenterforeninger støtter også op om det gode formål.

”Vores festudvalg Umbilicus er rigtig gode til at komme, selvom de har været til fest fredagen forinden. Medicinrevyen har også været her nogle år, og så har de løbet i kostumer,” siger Nicoline Veis Morsing grinende.

Næsten lagt ned af CoVID

I år var der 493 løbere tilmeldt, og selvom det er rigtig mange løbere, er det ikke rekord. For da CoVID19 lagde Danmark ned, lagde det også Knæk Cancer Løbet ned. Nicoline Veis Morsing blev en del af løbet lige efter pandemien, og hun husker tilbage på tiden efter som udfordrende.

”Vi var meget overraskede over, hvor få der egentlig deltog i løbet efter CoVID19. I årene efter det første løb, havde det vokset sig kæmpestort. Men nu havde mange vist glemt, at løbet overhovedet eksisterede,” fortæller hun.

Det har krævet meget arbejde at få Knæk Cancer Løbet op at køre igen, men det ser ud til at bære frugt, for deltagerantallet har været stødt stigende siden pandemien. Ikke mindst fordi der hvert år kommer nye frivillige til, som gerne vil drive det videre.

I den gode sags tjeneste

En af de frivillige er den nuværende formand for Knæk Cancer Løbet, Mads Rahbæk, som har en særlig, personlig motivation for at samle penge ind til Knæk Cancer.

”Som barn havde jeg leukæmi, så derfor har jeg altid haft en stor interesse for kræftområdet og har selv været med til at samle penge ind til Knæk Cancer. Derfor skulle jeg selvfølgelig også være med til at arrangere Knæk Cancer Løbet,” siger han.

Mads og Nicoline og resten af holdet bag Knæk Cancer Løbet er nu færdige med oprydningen i Uniparken. De sidste boder er blevet pillet ned, og tombolaen er pakket sammen. Klar til næste år, hvor de selvfølgelig gør det hele igen. Alt sammen i den gode sags tjeneste.