Her på siden finder du en oversigt over de interne regler, der gælder på Aarhus Universitet, og kan være relevante for dig som studerende på AU.
I henhold til lov om universiteter (universitetsloven) samt bekendtgørelse om eksamen og censur ved universitetsuddannelser (eksamensbekendtgørelsen), bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne (kandidatadgangsbekendtgørelsen) og bekendtgørelse om adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne (bacheloradgangsbekendtgørelsen) m.m. fastsættes:
§ 1. De studerende skal under deres studier ved universitetet optræde hensynsfuldt og ordentligt af hensyn til universitetets uforstyrrede funktion.
Stk. 2. De studerende har således pligt til at tage hensyn til andre studerende og ansatte, og til universitetets ejendom, bygninger og ejendele, når de færdes på universitetets område eller anvender IT-systemer og digitale platforme stillet til rådighed af universitetet. Det indebærer blandt andet, at f.eks. truende eller chikanerende adfærd over for andre studerende eller ansatte vil blive anset for et brud på ordensreglerne.
Stk. 3. De studerende har pligt til at overholde ordens- eller sikkerhedsforskrifter, der fremgår af skiltning, opslag eller regler i laboratorier, på biblioteker, i undervisnings-, eksamens- og mødelokaler, i kantiner el. lign. De studerende, der benytter IT-systemer og digitale platforme stillet til rådighed af universitetet, har end videre pligt til at overholde gældende retningslinjer for anvendelse af systemerne.
§ 2. De studerende skal efterkomme anvisninger og påbud fra universitetets ansatte, om overholdelse af de regler, der er nævnt i § 1.
§ 3. Sager om overtrædelse af regler behandles normalt af den leder, der er ansvarlig for det pågældende lokale eller den pågældende aktivitet, dvs. studieleder (ved problemer i forbindelse med undervisning), institutleder (ved problemer i instituttets lokaler), eller dekan (i tilfælde, som ikke hører under en bestemt studie‑ eller institutleder).
Stk. 2. Lederen kan indkalde den studerende til en samtale om sagen og kan om nødvendigt give den studerende en mundtlig eller skriftlig advarsel mod at gentage en overtrædelse.
Stk. 3. Ved gentagne eller grove overtrædelser af § 1, eller hvor det skønnes nødvendigt af hensyn til universitetets uforstyrrede funktion, kan lederen med øjeblikkelig virkning bortvise den studerende midlertidigt fra universitetet.
§ 4. De studerende skal overholde de eksamensregler, der er fastsat af universitetet, herunder regler om eksamenssnyd.
Stk. 2. I tilfælde af formodet eksamenssnyd foretager underviser eller fagets studieadministration en foreløbig undersøgelse af sagen. Findes formodningen om snyd bestyrket, indberettes sagen til rektor. Formodet eksamenssnyd, der bemærkes af eksamenstilsynet, f.eks. i forbindelse med afholdelse af skriftlige prøver, indberettes ligeledes til rektor.
Stk. 3. Konstateres der eksamenssnyd i en ikke-individualiseret opgavebesvarelse udarbejdet af flere studerende, vil opgaven i sin helhed blive afvist fra bedømmelse for samtlige deltagere i gruppen, jf. eksamensbekendtgørelsens regler herom. Disciplinære sanktioner, jf. § 6, vil blive taget i betragtning, når der foreligger bevis for eksamenssnyd eller medvirken hertil.
Stk. 4. Forsøg på at snyde til eksamen behandles på samme måde som gennemført eksamenssnyd.
Stk. 5. Universitetet kan anvende IT-systemer med henblik på afsløring af eksamenssnyd.
Stk. 6. I tilfælde, hvor de studerende i forbindelse med en prøve ikke har anvendt IT-systemer i overensstemmelse med de gældende retningslinjer, foretager fagets studieadministration en undersøgelse af sagen. Fagets studieadministration kan herunder afvise en opgavebesvarelse fra bedømmelse.
§ 5. Lederen kan ved gentagne eller grove overtrædelser af reglerne i § 1, herunder af kravet om hensynsfuld og ordentlig optræden, indberette forholdet til rektor. I sager, hvor en leder træffer afgørelse om en midlertidig bortvisning, j.fr. § 3, stk. 3, indberettes forholdet øjeblikkeligt til rektor.
Stk. 2. Andre grove brud på den akademiske disciplin, herunder på videnskabsetiske regler, indberettes ligeledes til rektor. Dette omfatter f.eks. forfalskning af dokumenter, der er udstedt af universitetet, misbrug af data/datahacking, uretmæssig brug af dataprogrammer, brud på datasikkerhed eller tyveri/misbrug af andres forskningsresultater eller værker.
Stk. 3. Studerende, der, i forbindelse med optagelse eller indskrivning på Aarhus Universitet, har afgivet urigtige eller mangelfulde oplysninger om bestående uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau, jf. bacheloradgangsbekendtgørelsen og kandidatadgangsbekendtgørelsen, indberettes til rektor. Tilsvarende gælder for afsluttede uddannelsesforløb på samme niveau, jf. bekendtgørelse om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser.
Stk. 4. Der foretages øjeblikkelig indberetning til rektor af kriminelle forhold, der begås i forhold til universitetet, universitetets studerende eller ansatte (eksempelvis trusler, vold, dokumentfalsk, hærværk, brandstiftelse, tyveri eller ulovlig besiddelse af euforiserende stoffer). Dette foretages dels med henblik på rektors beslutning om politianmeldelse, dels med henblik på overvejelse af sanktioner i henhold til § 6, i de tilfælde hvor forholdet har betydning for universitetets funktion.
Stk. 5. Indberetning til rektor skal ske skriftligt eller skal snarest følges af en skriftlig fremstilling af sagen, i en form, der kan danne grundlag for en forelæggelse for den studerende.
§ 6. Rektor har følgende sanktionsmuligheder:
Stk. 2. Annullering af prøve kan finde sted i tilfælde, hvor der konstateres eksamenssnyd/overtrædelse af eksamensregler. Annullering af prøve indebærer, at den studerende har brugt et eksamensforsøg ved sin tilmelding til den pågældende prøve, men ikke får bedømt sin eksamensopgave eller får en allerede givet karakter annulleret. Hvor flere prøver i henhold til eksamensreglerne skal bestås i samme eksamenstermin, kan bortvisning fra en af prøverne medføre, at resultatet af alle prøverne annulleres, hvis betingelserne i stk. 3 er opfyldt.
Stk. 3. Bortvisning fra universitetet eller annullering af samtlige prøver i en eksamenstermin kan finde sted, hvor der er tale om en grov eller gentagen overtrædelse af de regler, der er nævnt i § 4 og § 5, stk. 1-4. Bortvisning kan ligeledes finde sted hvor rektor finder det nødvendigt at anvende denne sanktion for at sikre universitetets uforstyrrede funktion eller samfundets tillid til de eksamener, der aflægges ved universitetet.
Stk. 4. Bortvisning fra universitetet indebærer, at den studerende er udelukket fra at deltage i aktiviteter på universitetet, herunder eksamensaktiviteter og al undervisning. Ved bortvisning for en begrænset periode kan den studerende, når bortvisningsperioden er udløbet, genoptage sine studieaktiviteter. Den studerende skal selv rette henvendelse til universitetet herom
Stk. 5. Ved afgørelsen af om bortvisning skal finde sted, og i givet fald om dette skal ske for en begrænset periode eller permanent, skal der blandt andet lægges vægt på forseelsens grovhed, eventuelle forudgående advarsler, risikoen for gentagelse samt hensynet til universitetets uforstyrrede funktion og bevarelse af respekten for arbejdet på universitetet.
§ 7. Behandlingen af sager om brud på de disciplinære regler behandles i overensstemmelse med forvaltningslovens regler herom.
§ 8. En underordnet leders afgørelse kan indbringes for rektor.
Stk. 2. Universitetets endelige afgørelser efter dette regelsæt kan indbringes for Styrelsen for Forskning og Uddannelse af den, afgørelsen vedrører, når klagen vedrører retlige spørgsmål.
§ 9. Reglerne træder i kraft den 1. september 2018.
Stk. 2. Regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende ved Aarhus Universitet af 1. april 2016 ophæves.
Her finder du en oversigt over de juridiske regler og bekendtgørelser, der gælder for uddannelser og studerende på Aarhus Universitet.
Fastsættelsen af Aarhus Universitets regler om adgang til heltidsuddannelser er hjemlet i Uddannelsesog Forskningsministeriets adgangsbekendtgørelser:
Bekendtgørelse om adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne (Bacheloradgangsbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne (Kandidatadgangsbekendtgørelsen)
Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (Adgangsbekendtgørelsen)
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1. Dette regelsæt finder anvendelse ved ansøgning om adgang til Aarhus Universitets bacheloruddannelser, erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser (kapitel 2) samt kandidatuddannelser (kapitel 3).
stk. 2. Rektor giver adgang til Aarhus Universitets uddannelser.
Kapitel 2
Adgang til Aarhus Universitets bacheloruddannelser, erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
§ 2. Optagelse efter dette kapitel sker med henblik på studiestart i optagelsesåret. På visse uddannelser tillige med henblik på studiestart januar/februar, året efter optagelsesåret.
stk. 2. En tilbudt studieplads efter stk. 1 kan ikke konverteres til et tilsagn om optagelse det følgende år.
stk. 3. Aarhus Universitet kan tilbyde betinget optagelse. Betinget optagelse kan gives ansøgere, der i ansøgningsåret mangler ét niveau i ét fag, jf. adgangsbekendtgørelserne.
stk. 4. Optagelsespladserne på Aarhus Universitets bacheloruddannelser og professionsbacheloruddannelser udbydes i tre kvoter, jf. adgangsbekendtgørelserne:
- kvote 1 (ansøgningsfrist 5. juli kl. 12)
- kvote 2 og ansøgere med udenlandsk adgangsgrundlag (ansøgningsfrist 15. marts kl. 12)
- kvote 3 (ansøgningsfrist 15. marts kl. 12)
Kriterierne for ansøgning om betinget optagelse samt kriterierne for optagelse i kvote 2 og kvote 3 fastsættes af universitetet og offentliggøres under optagelsesoplysninger på http://bachelor.au.dk/optagelse/.
§ 3. Aarhus Universitet fastsætter en række frister for ansøgere i forbindelse med optagelse og indskrivning. Aarhus Universitet fastsætter også frister for annoncering af forskellige forhold i forbindelse med optagelse og indskrivning.
stk. 2. Frister offentliggøres på http://bachelor.au.dk/optagelse/. Sitet opdateres løbende.
stk. 3. Der kan dispenseres fra de offentliggjorte frister, hvis der foreligger usædvanlige forhold, jf. dette regelsæts § 20.
§ 4. Hvor der udbydes ventelistepladser (standby-pladser) i kvote 1 eller 2, meddeles fristen for svar på tilbud om studieplads i optagelsesbrevet.
§ 5. Ikke besatte optagelsespladser kan udbydes som ledige pladser fra 30. juli og kan søges af alle, som opfylder adgangskravene og eventuelle studiestartskrav – eventuelt i form af supplering.
stk. 2. Ansøgningsfristen til ledige pladser offentliggøres på http://bachelor.au.dk/optagelse/. Optagelse sker efter faldende eksamenskvotient fra den adgangsgivende eksamen, jf. dog § 20. Er der efter den fastsatte frist fortsat ledige pladser, optages kvalificerede ansøgere i den rækkefølge, ansøgningerne modtages.
stk. 3. Optagelsen til ledige pladser afsluttes, når dekanen indstiller, at optagelsen lukkes, eller når pladserne er besat. Se http://bachelor.au.dk/optagelse/ for yderligere information.
§ 6. Ansøgere med et ikke-nordisk adgangsgrundlag skal ved ansøgning om optagelse dokumentere danskkundskaber svarende til bestået Studieprøve i dansk som andetsprog.
stk. 2. Skærpede danskprøvekrav til særlige uddannelser offentliggøres på http://bachelor.au.dk/optagelse/.
stk. 3. Ansøgere med ikke-nordisk adgangsgrundlag skal ved ansøgning om optagelse på en engelsksproget bacheloruddannelse bestå en sprogprøve i engelsk. Se http://bachelor.au.dk/en/admission/ for yderligere information.
§ 7. Ansøgere til universitetets bacheloruddannelser skal oplyse om og søge merit for beståede uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau.
stk. 2. Ansøgere til universitetets erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser skal oplyse om beskæftigelse og beståede eller gennemførte uddannelseselementer fra alle tidligere danske og udenlandske uddannelsesforløb på samme uddannelse.
Kapitel 3
Adgang til Aarhus Universitets kandidatuddannelser
§ 8. Ansøgning om optagelse på kandidatuddannelse sker via http://kandidat.au.dk/.
stk. 2. Eventuel adgangsbegrænsning og eventuelle kriterier for prioritering af kvalificerede ansøgere vil fremgå af http://kandidat.au.dk/.
§ 9. Der gælder særlige frister for dokumentation af sprogkundskaber, niveaukrav og bestået adgangsgivende uddannelse. Se http://kandidat.au.dk/ for yderligere information.
§ 10. Ansøgere, der ikke har afsluttet den adgangsgivende bacheloruddannelse inden for fristen, kan søge om dispensation til midlertidig indskrivning på en kandidatuddannelse samtidig med indskrivning på den adgangsgivende bacheloruddannelse, hvis universitetet skønner, at den studerende har faglige forudsætninger for at gennemføre og bestå bacheloruddannelsen og samtidig gennemføre fag eller fagelementer på kandidatuddannelsen.
stk. 2. Midlertidig indskrivning kan kun bevilges til ansøgere, der er indskrevet på en bacheloruddannelse på Aarhus Universitet.
stk. 3. På kandidatuddannelser med adgangsbegrænsning kan der kun bevilges midlertidig indskrivning til retskravsbachelorer, der har en betinget optagelse på den pågældende kandidatuddannelse.
stk. 4. Kompetence til behandling af ansøgning om midlertidig indskrivning delegeres til dekanen for det hovedområde, der udbyder uddannelsen, der søges om dispensation til indskrivning på.
§ 11. Ansøgere til universitets kandidatuddannelser skal oplyse og søge merit for beståede uddannelseselementer fra alle tidligere uafsluttede uddannelsesforløb på samme niveau.
Kapitel 4
Administrativ indskrivning
§ 12. Administrativ indskrivning på kandidat og bacheloruddannelser kan finde sted,
- når ansøgeren har bestået eller kan få meritoverført studieelementer, der udgør første år på den uddannelse, der søges om indskrivning på
- når ansøgeren opfylder de niveaukrav, der er gældende for optagelse på den uddannelse, der søges om indskrivning på
- når der er ledige pladser på den uddannelse, der søges om indskrivning på
§ 13. Administrativ indskrivning på erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser sker ved skift til ny uddannelse efter reglerne for den nye uddannelse.
stk. 2. Overflytning til samme uddannelse fra en anden institution kan, medmindre der foreligger særlige forhold, tidligst ske,
- når den studerende har bestået prøver svarende til første studieår på den uddannelse, der søges om indskrivning på
- når der er ledige pladser på den uddannelse, der søges om indskrivning på
§ 14. Ansøgning om administrativ indskrivning sker via http://studerende.au.dk/genindskrivning/ eller http://studerende.au.dk/overflytning/ Ansøgningsfrister fremgår af hjemmesiden.
stk. 2. Aarhus Universitet kan kræve fremsendelse af original dokumentation i tilknytning til ansøgningen.
stk. 3. Med ansøgningen har ansøgeren bemyndiget Aarhus Universitet til at indhente relevante oplysninger fra andre uddannelsesinstitutioner til brug ved behandlingen af ansøgningen.
stk. 4. Der gælder særlige frister for dokumentation. Se http://studerende.au.dk/genindskrivning/ eller http://studerende.au.dk/overflytning/
§ 15. Ansøgere, som i forbindelse med tidligere indskrivning på et universitet ikke har opfyldt eller overholdt regler, der medfører administrativ udmeldelse, skal forud for indskrivningen have dispensation fra disse regler. Det påhviler ansøger selv, at søge om dispensation hos den relevante instans.
§ 16. Har Aarhus Universitet modtaget flere ansøgninger om administrativ indskrivning, end der er ledige pladser på et studietrin på en uddannelse, foretager universitetet en prioritering af ansøgerne.
stk. 2. Medmindre andet fremgår af universitetets hjemmeside, vil prioriteringen ske ved lodtrækning. Ansøgere, der har afsluttet en kandidatuddannelse, prioriteres dog altid lavest.
Kapitel 5
Andre bestemmelser
§ 17. Ansøgninger og bilag returneres ikke.
stk. 2. I de tilfælde, hvor universitetet udsender brev, sker det til ansøgers folkeregisteradresse. Ansøgere uden folkeregisteradresse, der tilbydes en studieplads, vil få meddelelse herom på den adresse, der er oplyst i ansøgningen.
§ 18. Ansøger skal sørge for, at dokumentation vedlagt en ansøgning om adgang til heltidsuddannelser ved Aarhus Universitet, er på dansk, svensk, norsk eller engelsk.
stk. 2. Er dokumentationen ikke på et af de i stk. 1 nævnte sprog, skal den oversættes. Oversættelsen skal foretages eller bekræftes af enten
- den institution, der har udstedt dokumentationen eller
- en dansk autoriseret translatør eller
- en autoriseret translatør fra et EU-land (gælder kun lande hvor erhvervet translatør er lovreguleret og derfor kræver autorisation) eller
- ambassaden/konsulatet i Danmark for det land, hvor originaldokumentet er udstedt eller oversættelsen foretaget, eller
- et dansk konsulat/en dansk ambassade.
stk. 3. Aarhus Universitet kan ikke bistå ved oversættelse af dokumentationen.
§ 19. Universitetet kan dispensere fra dette regelsæt, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
stk. 2. En ansøgning om dispensation skal være skriftlig, begrundet og dokumenteret. Ansøgningen bør angive, hvad der søges dispensation fra, samt hvad der ønskes opnået med ansøgningen.
stk. 3. Ansøgning om dispensation i forbindelse med ansøgning om optagelse efter kapitel 2 skal indgives senest 15. marts i ansøgningsåret, medmindre forholdet kan dokumenteres at være indtruffet herefter. Årets studenter kan søge dispensation frem til 5. juli i ansøgningsåret.
stk. 4. Ansøgning om dispensation i forbindelse med ansøgning om optagelse efter kapitel 3 skal indgives sammen med ansøgning om optagelse.
stk. 5. Ansøgning indgives til universitetet, som sikrer, at ansøgningen kommer til behandling hos rette instans.
§ 20. Afgørelser efter dette regelsæt kan påklages til Styrelsen for Videregående Uddannelser, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Klagefristen er to uger fra modtagelse af afgørelsen.
stk. 2. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klager har herefter en uge til at kommentere udtalelsen. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt universitetets udtalelse samt klagers eventuelle kommentarer til udtalelsen.
§ 21. Dette regelsæt træder i kraft 1. september 2016.
stk. 2. Regelsættet ophæver Aarhus Universitets regler af 1. februar 2016 om adgang til uddannelser på heltid ved Aarhus Universitet.
Aarhus Universitet, den 1. september 2016
PDF: Regler om adgang til uddannelser på heltid ved Aarhus Universitet
I medfør af
fastsættes:
Område
§ 1. Regelsættet vedrører efter- og videreuddannelsesaktiviteter på Aarhus Universitet.
Antal eksamensforsøg indeholdt i deltagerbetalingen
§ 2. Deltagerbetaling omfatter 3 eksamensforsøg for alle efter- og videreuddannelsesaktiviteter reguleret af hhv. deltidsbekendtgørelsen og bekendtgørelse om åben uddannelse.
Eksamen efter undervisningen er ophørt
§ 3. Studerende indskrevet på enkeltfag/moduler reguleret af hhv. deltidsbekendtgørelsen og bekendtgørelse om åben uddannelse kan vente i 2 år med at aflægge eksamen efter ophør af undervisningen i enkeltfaget/modulet.
§ 4. Studerende indskrevet på hele master- eller diplomuddannelser kan udskyde eksamen efter ophør af undervisning i de enkelte fagelementer/moduler inden for rammerne af de vilkår, som følger af studieordningens bestemmelser om progression og maksimal uddannelsestid.
Maksimal uddannelsestid
§ 5. Den maksimale uddannelsestid for uddannelser reguleret af masterbekendtgørelsen er 6 år.
stk. 2. Studienævnet har mulighed for i studieordningen at fastsætte en kortere maksimal uddannelsestid, hvis særlige faglige forhold gør sig gældende – herunder omsætningshastighed på vidensområdet.
§ 6. For diplomuddannelser og masteruddannelser reguleret af anden bekendtgørelse end masterbekendtgørelsen gælder de pågældende bekendtgørelsers bestemmelser om maksimal uddannelsestid.
Information
§ 7. Universitetet informerer i materiale til ansøgere og optagne om reglerne. Herunder om forbehold for studieordningsændringer og forbehold i relation til tildeling af eksaminator og prøvetermin såfremt en studerende ikke følger den plan for prøver, som studienævnet har lagt.
Ikrafttræden
§ 8. Dette regelsæt træder i kraft den 1. september 2011.
§ 9. Interne regler fastsat på ledelsesmøde med rektor og dekaner den 20. marts 2003 ophæves.
Godkendt af uddannelsesdekan Mette Thunø den 17. marts 2011
Annette Lund
Vicedirektør
AU Studieadministration
PDF: Aarhus Universitets interne regler på området for efter- og videreuddannelse
Aarhus Universitets regler af 1. september 2018 om placering af, tilmelding til, deltagelse i og afmelding af fag og prøver
I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 172 af 27. februar 2018 om universiteter med senere ændringer og Lovbekendtgørelse nr. 986 af 18. august 2017 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med senere ændringer samt dertilhørende bekendtgørelser fastsættes:
Tilmelding til fag og prøve for studerende på bachelor- og kandidatuddannelser, erhvervskandidatuddannelser samt diplomingeniøruddannelser:
§ 1. Tilmelding til et fag eller et fagelement foretages af den studerende, med mindre andet meddeles de studerende. Hvis ikke den studerende selv tilmelder sig kandidatspecialet, tilmelder universitetet den studerende til kandidatspecialet. Tidspunkt for universitetets tilmelding til kandidatspecialet fremgår af studieportalen.
Stk. 2. Krav til studieaktivitet samt regler for hvornår den studerende senest skal have afsluttet sin uddannelse efter, at den studerende har påbegyndt den enkelte uddannelse, fremgår af Aarhus Universitets regler af 1. september 2018 om krav til studieaktivitet på Aarhus Universitet og i den enkelte studieordning.
Stk. 3. Tilmelding til fag eller fagelement skal ske på selvbetjeningen. Frist for og procedure for tilmelding til og fordeling af fag eller fagelement meddeles de studerende ved opslag på studieportalen.
Stk. 4. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1-3. Universitetet kan tillige dispensere fra stk. 1-3., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd.
§ 2. Tilmelding til et fag eller et fagelement omfatter også tilmelding til den eller de tilknyttede prøveelementer, med mindre andet meddeles de studerende.
Stk. 2. Tilmelding til prøve eller prøveelement, når prøven ikke aflægges i forbindelse med eller i umiddelbar forlængelse af et tilhørende fag eller fagelement, sker af den studerende på selvbetjeningen, med mindre andet meddeles de studerende. Tilmelding foretaget på anden vis kan ikke forventes behandlet. Frist for og procedure for tilmelding til prøver meddeles de studerende ved opslag på studieportalen.
Stk. 3. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1 og 2. Universitetet kan tilsvarende dispensere fra stk. 1 og 2., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd.
Tilmelding til fag og prøve for studerende, der er indskrevet på en professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelse på Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Health:
§ 3. Den studerende er automatisk tilmeldt til prøven eller prøverne, når den studerende er tilmeldt til et fag eller fagelement, hvortil der er knyttet en eller flere prøver.
Stk. 2. Den studerende, der ikke har bestået den ordinære prøve, er automatisk tilmeldt til omprøven og derefter eventuelt igen til næste ordinære termin.
Stk. 3. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1 og 2. Universitetet kan tilsvarende dispensere fra stk. 1 og 2., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd.
Tilmelding til prøve for studerende på masteruddannelser og anden deltidsuddannelse efter universitetsloven eller lov om åben uddannelse:
§ 4. Tilmelding til et fag eller et fagelement omfatter også tilmelding til den eller de prøveelementer, der afslutter forløbet.
Stk. 2. Tilmelding til prøve eller prøveelement, når prøven ikke aflægges i umiddelbar forlængelse af et tilhørende fag eller fagelement, sker på de studerendes eget initiativ via selvbetjeningen, med mindre andet meddeles de studerende. Tilmelding foretaget på anden vis kan ikke forventes behandlet. Frist for og procedure for tilmelding til prøver meddeles de studerende ved opslag på studieportalen.
Stk.3. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1 og 2.
Afmelding af fag og prøve for studerende på bachelor- og kandidatuddannelser, erhvervskandidatuddannelser samt diplomingeniøruddannelser:
§ 5. Tilmeldte fag eller fagelementer kan afmeldes af eller ombyttes af den studerende inden for en frist, der fastsættes på det enkelte fakultet. Dette gælder ikke kandidatspecialet. Fristen meddeles de studerende på studieportalen. Efter fristens udløb kan tilmeldte fag eller fagelementer ikke afmeldes, og faget eller fagelementet udgør en bindende del af den studerendes studieprogram.
Stk. 2. Afmelding af et fag eller fagelement skal ske på selvbetjeningen, med mindre andet meddeles de studerende. Afmelding på anden vis kan ikke forventes behandlet.
Stk. 3. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1. Universitetet kan tilsvarende dispensere fra stk. 1., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd. Universitetet kan dispensere frem, til der er aflagt prøveforsøg i et fag eller fagelement.
§ 6. En tilmelding til en prøve eller et prøveelement kan afmeldes af den studerende. Dette gælder ikke kandidatspecialet. Fristen for afmelding af en prøve eller et prøveelement meddeles de studerende på studieportalen.
Stk. 2. Afmelding af en prøve skal ske på selvbetjeningen, med mindre andet meddeles de studerende. Afmelding på anden vis kan ikke forventes behandlet.
Stk. 3. For sen afmelding resulterer i registrering af et brugt prøveforsøg.
Stk. 4. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1-3. Universitetet kan tilsvarende dispensere fra stk. 1-3., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd.
Afmelding af en prøve for studerende, der er indskrevet på en professionsbachelor- eller erhvervsakademiuddannelse på Institut for Odontologi og Oral Sundhed, Health:
§ 7. Afmelding af en prøve kan ikke finde sted, og der er brugt et prøveforsøg, hvis den studerende ikke deltager i prøven.
Stk. 2. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1. Universitetet kan tilsvarende dispensere fra stk. 1., hvis den studerende er elitesportsudøver, iværksætter eller formand i en frivillig organisation under Dansk Ungdoms Fællesråd.
Afmelding af en prøve for studerende på masteruddannelser og anden deltidsuddannelse efter universitetsloven eller lov om åben uddannelse:
§ 8. Afmelding af en prøve skal ske på selvbetjeningen, med mindre andet meddeles de studerende. Afmelding på anden vis kan ikke forventes behandlet.
Stk. 2. Rettidig afmelding af en prøve er senest syv dage før prøven afholdes. Ved prøver der strækker sig over flere dage, regnes fristen fra den første prøvedag.
Stk. 3. For sen afmelding resulterer i registrering af et brugt prøveforsøg.
Stk. 4. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 1-3.
Placering af prøver og omprøver
§ 9. På uddannelser, hvor der er prøvetermin i slutningen af efterårssemesteret og i slutningen af forårssemesteret, skal studerende, der har brugt et forsøg i en ordinær prøve uden at bestå denne, have mulighed for at gå til omprøve i samme prøvetermin eller i umiddelbar forlængelse heraf. Tilsvarende gælder, hvis den studerende har været forhindret i at deltage i en ordinær prøve på grund af sygdom.
Stk. 2. Har den studerende ikke bestået eller deltaget i en omprøve, som afholdes efter reglerne i stk.1., skal den studerende have mulighed for at deltage i prøven ved den næste prøvetermin, hvor prøven udbydes.
Klage og dispensation
§ 10. Klager over prøver fremsendes elektronisk til studieadministrationen på den studerendes fakultet. Studieadministrationen sørger for, at klagen kommer til den rette instans hurtigst muligt.
Stk. 2. Klagefristen er 14 dage fra offentliggørelsen af bedømmelsen. Fristen løber dog tidligst fra den dato, der er oplyst for meddelelsen af bedømmelsen. Klagen skal være skriftlig og begrundet.
§ 11. Ansøgning om dispensation fra dette regelsæt og regler fastsat i medfør af dette regelsæt skal indgives skriftligt og være begrundet. Ansøgning stiles til studienævnet.
Stk. 2. Ansøgning om dispensation skal indgives forud for eller ved semesterstart.
Stk. 3. Universitetet kan ved usædvanlige forhold dispensere fra stk. 2.
Ikrafttræden:
§ 12. Dette regelsæt træder i kraft d.1. september 2018.
Stk. 2. Samtidig ophæves Aarhus Universitets regler af 1. september 2017 om tilmelding til, deltagelse i og afmelding fra prøver.
Regler om tilsynsprøver ved Aarhus Universitet
Aarhus Universitets regler af 1. september 2024 om tilsynsprøver – skriftlige, mundtlige eller praktiske prøver, der afholdes under tilsyn på et bestemt sted i et bestemt tidsrum, herunder regler ved digitale tilsynsprøver
I medfør af Lovbekendtgørelse nr. 391 af 10. april 2024 om universiteter med senere ændringer og Lovbekendtgørelse nr. 396 af 12. april 2024 om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser med senere ændringer samt dertilhørende bekendtgørelser fastsættes:
§ 1. Dette regelsæt finder anvendelse ved tilsynsprøver. Tilsynsprøver er skriftlige, mundtlige eller praktiske prøver, der afholdes under tilsyn på et bestemt sted i et bestemt tidsrum. Skriftlige tilsynsprøver omfatter både analoge og digitale tilsynsprøver.
Stk. 2. Tilsynsprøver er endvidere omfattet af Aarhus Universitets regler om placering af, tilmelding til, deltagelse i og afmelding af fag og prøver og Aarhus Universitets regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende.
Stk. 3. Universitet kan som led i universitetets beredskab beslutte, at tilsynsprøver, der ikke kan afvikles på prøvelokationen på grund af helt usædvanlige og uforudsete omstændigheder, kan omlægges eller aflyses.
Stk. 4. Dette regelsæt suppleres af retningslinjer fastsat på studieportalen vedrørende digitale prøver i de til enhver tid gældende eksamenssystemer.
Kapitel 1: Den studerendes forpligtelse
§ 2. Den studerende har pligt til at orientere sig via studieordningen og i kursuskataloget vedrørende den pågældende prøve.
Stk. 2. Ved digitale tilsynsprøver i de til enhver tid gældende digitale eksamenssystemer har den studerende pligt til at orientere sig via studieportalen for yderligere retningslinjer vedrørende prøver i eksamenssystemerne.
Udstyr til skriftlige digitale tilsynsprøver
§ 3. Den studerende er selv ansvarlig for at medbringe IT-udstyr. Den studerende er derudover selv ansvarlig for, at IT-udstyret kan tilgå Eduroam og kan tilgå og køre de til enhver tid gældende digitale eksamenssystemer, herunder overvågningssystemer, der er nødvendige for at afvikle den pågældende tilsynsprøve.
Stk. 2. Det fremgår af studieordningen eller kursuskataloget, såfremt der er krav om andet udstyr til tilsynsprøven, f.eks. håndscanner, digital pen eller tablet.
Stk. 3. Den studerende er selv ansvarlig for det medbragte udstyrs driftssikkerhed. Der ydes ikke bistand før, under eller efter prøven. Driftsstop, forårsaget af individuelle driftsproblemer, medfører ikke forlænget prøvetid eller tilladelse til ekstraordinær omprøve.
§ 4. Den studerende må kun medbringe og benytte én computer og én skærm. Det samlede antal benyttede skærme må ikke overstige én, medmindre andet er fastlagt for det pågældende fagelement i studieordningen eller kursuskataloget. Skærmens størrelse må ikke overstige 17”.
Stk. 2. Det er ikke tilladt at anvende en virtuel computer under tilsynsprøven, medmindre andet er fastlagt for det pågældende fagelement i studieordningen eller kursuskataloget.
Stk. 3. Den studerende må desuden medbringe og benytte nødvendige forlængerledninger, fordelerdåser, mus og tastatur.
Stk. 4. Hvis tilsynsprøven skal afvikles med overvågning, skal den studerende, inden tilsynsprøven begynder, starte overvågningssystemet på sin computer. Overvågningssystemet skal være kørende på den studerendes computer under hele tilsynsprøven.
§ 5. Den studerende er forpligtet til at sikre, at tilsynet ved skriftlige tilsynsprøver får adgang til at kunne udøve tilsyn, herunder skal den studerendes skærm være synlig for tilsynet under afviklingen af tilsynsprøven.
§ 6. Den studerende bærer selv risikoen for skade på eller tyveri af computerudstyr, mens det er placeret i prøvelokalet.
Kapitel 2: Adgang til prøvelokalet
§ 7. Der gives adgang til prøvelokalet ved skriftlige tilsynsprøver senest en halv time inden prøven påbegyndes. Den studerende skal være på plads i prøvelokalet i god tid, inden tilsynsprøven går i gang. Ved tilsynsprøver med computer skal disse være klargjort i god tid inden prøvens start.
Stk. 2. Fremmøde efter det tidspunkt hvor prøven er angivet til at skulle gå i gang, kan medføre afvisning fra deltagelse i prøven. Afvisningen registreres som et brugt prøveforsøg.
§ 8. Den studerende skal medbringe studiekort ved fremmøde til tilsynsprøver. Ved mistet studiekort skal den studerende medbringe gyldig billedlegitimation og indskrivningsbekræftelse. Undladelse heraf kan medføre afvisning fra deltagelse i prøven. Afvisningen registreres som et brugt prøveforsøg. Ved skriftlige tilsynsprøver skal studiekortet placeres i højre hjørne af bordet, så det er synligt under hele prøven.
Kapitel 3: Hjælpemidler
§ 9. Til tilsynsprøver må der kun medbringes tilladte hjælpemidler. Tilladte hjælpemidler fremgår af det enkelte fagelements beskrivelse i studieordningen eller i kursuskataloget. Den studerende skal selv medbringe påkrævede skrive- og arbejdsredskaber samt tilladte hjælpemidler.
Stk. 2. Mobiltelefoner, smartwatches, tablets, musikafspillere og andet digitalt- eller audioudstyr betragtes ikke som tilladte hjælpemidler og må ikke tilgås under tilsynsprøven. Mobiltelefoner skal slukkes helt og placeres i højre hjørne af bordet, så den er synlig under hele prøven. Smartwatches, tablets, musikafspillere og andet digitalt- eller audioudstyr skal opbevares slukket i egen aflukket taske under prøven. Eventuelle undtagelser herfra vil fremgå af den konkrete kursusbeskrivelse.
Stk. 3. Den studerende må kun anvende mobiltelefonen til totrinsbekræftelse for at logge på det til enhver tid gældende digitale eksamenssystem. Når den studerende er logget på eksamenssystemet, skal mobiltelefonen slukkes helt og placeres i højre hjørne af bordet. Den studerende skal kontakte tilsynet, hvis der er behov for at logge på eksamenssystemet igen under afviklingen af den skriftlige tilsynsprøve.
Stk. 4. Det er ikke tilladt at låne noget – herunder hjælpemidler – fra andre studerende under tilsynsprøven.
Stk. 5. Tilslutning af lyd (uanset brug af hovedtelefoner eller lignende) på computer eller via andet udstyr er ikke tilladt. Eventuelle undtagelser herfra vil fremgå af den konkrete kursusbeskrivelse.
Stk. 6. Den studerende bærer selv risikoen for medbragte hjælpemidler og andre genstande under tilsynsprøven og for tilladte og medbragte hjælpemidlers driftssikkerhed.
Kapitel 4: Under tilsynsprøven
§ 10. Al kommunikation eller forsøg på kommunikation, herunder udveksling af oplysninger med andre studerende i eksamenslokalet eller med personer uden for eksamenslokalet er forbudt. Kommunikation eller forsøg på kommunikation med andre under tilsynsprøver kan medføre en sanktion for eksamenssnyd.
§ 11. Al kommunikation under tilsynsprøver sker gennem tilsynet og foregår ved håndsoprækning.
§ 12. Den studerende må ikke uden tilladelse fra tilsynet forlade tilsynsprøven tidligere end én time efter tilsynsprøven er i gang.
Stk. 2. Under tilsynsprøven må den studerende kun gå ud af eksamenslokalet under ledsagelse af tilsynet.
§ 13. I tilfælde hvor det ikke er muligt for den studerende at forsætte sin deltagelse i prøven i det digitale eksamenssystem, kan den studerende overgå til at skrive i hånden. Den studerende skal gøre tilsynet opmærksom på, at der fortsættes med at skrive i hånden. Tilsynet skal notere dette. Den studerende skal søge en dispensation om at få eksamensbesvarelsen bedømt, jf. § 18, stk. 2.
Kapitel 5: Aflevering
§ 14. Ved digitale tilsynsprøver skal besvarelsen være afleveret, inden tilsynsprøven er slut. Ved andre skriftlige tilsynsprøver skal besvarelsen ligge på hjørnet af bordet, når tilsynsprøven er slut.
Stk. 2. Afleveres besvarelsen ved digitale tilsynsprøver tidligere end 15 minutter før tilsynsprøven er slut, skal den studerende kontakte tilsynet, der noterer, at der er afleveret.
Stk. 3. I tilfælde, hvor det ikke er muligt at aflevere i det digitale eksamenssystem, skal den studerende gøre tilsynet opmærksom på dette. Aflevering af eksamensbesvarelsen skal ske inden prøvelokalet forlades. Den studerende skal søge en dispensation om at få eksamensbesvarelsen bedømt, jf. § 18, stk. 2.
Kapitel 6: Universitetets forpligtelse
§ 15. Ved skriftlige tilsynsprøver sørger universitetet for:
§ 16. Universitetet opbevarer glemte hjælpemidler og andre genstande fra prøvelokalet i ét år.
Kapitel 7: Klage og dispensation
§ 17. Behandling af sager om overtrædelse af regler i dette regelsæt sker efter Aarhus Universitets regler om disciplinære foranstaltninger over for studerende.
§ 18. Ansøgning om dispensation fra dette regelsæt og regler fastsat i medfør af dette regelsæt skal indgives skriftligt og være begrundet. Ansøgning indgives til studienævnet.
Stk. 2. Ansøgning om dispensation fra reglerne i §§ 13-14 om manglende mulighed for aflevering i det digitale eksamenssystem, skal indgives til studieadministrationen inden eksamenslokalet forlades.
Kapitel 8: Ikrafttræden
§ 19. Dette regelsæt træder i kraft den 1. september 2024.
Stk. 2. Samtidig ophæves Aarhus Universitets regler af 1. februar 2021 om Tilsynsprøver ved Aarhus Universitet.
Aarhus Universitet den 1. september 2024
Berit Eika
Prorektor
Aarhus Universitets regler af 1. marts 2019 om orlov for studerende ved Aarhus Universitet
I medfør af Uddannelses- og Forskningsministeriets adgangsbekendtgørelser:
Bekendtgørelse om adgang til erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, Bekendtgørelse om adgang til bacheloruddannelser ved universiteterne (bacheloradgangsbekendtgørelsen), Bekendtgørelse om adgang til kandidatuddannelser ved universiteterne (kandidatadgangsbekendtgørelsen) fastsættes:
Kapitel 1
Ansøgning om orlov
§ 1. Studerende ved Aarhus Universitet kan søge om orlov, hvis denne er begrundet i fødsel/adoption, værnepligt/FN-tjeneste eller medicin- og tandlægestuderendes forskningsår.
Stk. 2. Universitetet kan endvidere imødekomme en ansøgning om orlov, hvis denne er begrundet i usædvanlige forhold. Se Aarhus Universitets hjemmeside om orlov for yderligere oplysninger.
§ 2. Ansøgning om orlov fra uddannelse skal være Aarhus Universitet i hænde senest samme dag, orloven ønskes påbegyndt.
Stk. 2. Begrundet og dokumenteret ansøgning skal indgives via Aarhus Universitets Studieselvbetjening.
§ 3. Orlov fra uddannelse meddeles for en periode på mindst 2 måneder.
Stk. 2. Et semester defineres som henholdsvis perioden 1. februar til 31. august og perioden 1.september til 31. januar, med mindre en anden semesterperiode er defineret i studieordningen for den pågældende uddannelse – i så fald anvendes denne.
§ 4. Studerende kan i orlovsperioden ikke deltage i undervisning og prøver inden for den uddannelse, hvorfra den studerende har orlov.
Stk. 2. Afsluttes eller afbrydes orlov undervejs i et semester eller tilsvarende kan der ved henvendelse til universitetet meddeles dispensation til tilmelding til fag og prøver inden for uddannelsen på det igangværende semester eller tilsvarende. En ansøgning om dispensation til tilmelding til fag og prøver skal stiles til Studienævnet.
Stk.3. Regler om valgbarhed og stemmeret til universitetets bestyrelse, studienævn eller akademisk råd mv. i forbindelse med orlov følger af valgreglerne. Se valgreglerne for yderligere oplysninger.
Stk. 4. Studerende må i orlovsperioden ikke være indskrevet som meritstuderende eller studerende under Efter-og Videreuddannelse ved kurser inden for den uddannelse, hvorfra den studerende har orlov. Se Aarhus Universitets hjemmeside om orlov for yderligere oplysninger.
§ 5. Ansøgningen om afbrydelse af orlov fra uddannelse skal være Aarhus Universitet i hænde senest samme dag, orloven ønskes afbrudt.
Stk. 2. Ansøgning om afbrydelse skal indgives skriftligt til universitetet. Se Aarhus Universitets hjemmeside om orlov for yderligere oplysninger.
Stk. 3. Universitetet kan ikke afbryde eller annullere orlov med tilbagevirkende kraft.
Kapitel 2
Andre bestemmelser
§ 6. Universitetet kan dispensere fra dette regelsæt, hvis der foreligger usædvanlige forhold.
Stk. 2. En ansøgning om dispensation skal være skriftlig, begrundet og dokumenteret. Ansøgningen bør angive, hvad der søges dispensation fra, samt hvad der ønskes opnået med ansøgningen.
Stk. 3. Ansøgning indgives til universitetet. Se Aarhus Universitets hjemmeside om orlov for yderligere oplysninger.
§ 7. Afgørelser efter dette regelsæt kan påklages til Styrelsen for Forskning og Uddannelse, når klagen vedrører retlige spørgsmål. Klagefristen er to uger fra modtagelsen af afgørelsen.
Stk. 2. Klagen indgives til universitetet, der afgiver en udtalelse. Klager har en uge til at kommentere udtalelsen. Universitetet sender klagen til styrelsen vedlagt universitetets udtalelse samt klagers eventuelle kommentarer til udtalelsen.
§ 8. Dette regelsæt træder i kraft den 1. marts 2019.
Stk. 2. Samtidig ophæves Aarhus Universitets regler af 1. september 2018 om orlov for studerende ved Aarhus Universitet.
Aarhus Universitet, 1. marts 2019
Berit Eika
Prorektor
Principper og regler for afholdelse af fredagsbarer, fester og andre arrangementer hvor der sælges alkohol. Gældende for studerende og studenterforeninger ved Aarhus Universitet.
Fester, fredagsbarer og andre arrangementer, som de studerende står for spiller en vigtig rolle for et godt studiemiljø, og Aarhus Universitet (herefter AU) støtter disse aktiviteter direkte og indirekte ved bl.a. at stille lokaler til rådighed.
Nærværende principper og regler udstikker overordnede rammer og betingelser for afholdelse af fester og fredagsbarer for studerende i universitetets lokaler. Principperne og reglerne gælder for fester arrangeret af studerende med tilknytning til AU og hvor der indgår salg af alkohol.
Til fester og fredagsbarer, hvor der sælges alkohol, er det et krav, at der er en alkoholbevilling. Det er ligeledes et krav, at der til fester og fredagsbarer, hvor der afspilles musik, indbetales til KODA efter gældende lovgivning.
Principperne og reglerne skal sikre, at der i forbindelse med afholdelse af sådanne aktiviteter tages fornødent hensyn til deltagere, bygninger samt øvrige studerende, forskere, undervisere og administrativt personale. De skal desuden medvirke til et godt samarbejde mellem de studerende, institutterne og administrationen og endelig skal de skabe klarhed omkring roller og ansvar.
Alle studenterforeninger (faglige forening, festforening, fredagsbar e.l.) og andre arrangører som tilbagevendende ønsker at sælge alkohol, skal registreres af universitetet. Dette sker ved indsendelse af en meddelelse til Universitetsledelsens Stab, hvori der redegøres for følgende:
a. Foreningens formål og hjemsted samt navn og kontaktoplysninger på formanden og den samlede bestyrelse. Foreningen har ansvaret for, at oplysningerne hele tiden er ajourførte.
Formular til registrering af forening/festforening kan hentes her.
b. Dokumentation af aftale mellem hovedområdet/ instituttet og foreningen om tilbagevendende lån af et lokale (som også er et myndighedskrav i forbindelse med alkoholbevilling).
Formular til låneaftale kan hentes her.
c. Det er en forudsætning for tilladelse til at afholde arrangement med salg af alkohol, at arrangøren er i besiddelse af eller dækket af en aktuel alkoholbevilling til lokalet eller har en lejlighedsbevilling. Alkoholbevillingen skal på forlangende kunne fremsendes via e-mail.
Betingelserne for opnåelse af en alkoholbevilling kan læses her:
Politiet: https://politi.dk/drift-af-virksomhed/alkoholbevilling/alkoholbevilling-uden-for-koebenhavn
Restaurationsloven: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2019/692
Registreringen har til formål at sikre, at universitetet er bekendt med hvilke festaktiviteter, der finder sted på universitetet. Det er arrangøren, der har ansvaret overfor myndighederne i tilfælde af manglende alkoholbevilling eller overtrædelse af love og regler.
Hovedområdet/instituttet kan uden AU-registrering godkende, at hold eller årgange i forbindelse med afslutning af undervisningen e.l. afholder arrangementer i universitetets lokaler. Der må i forbindelse med sådanne arrangementer kun sælges alkohol, såfremt det sker i regi af en af de godkendte foreninger/arrangører og dennes alkoholbevilling eller ved at søge om en lejlighedsbevilling.
Studerendes private arrangementer som kandidat- og ph.d.-receptioner kan efter aftale med instituttet finde sted i AU’s lokaler.
Af hensynet til at afvikle gode arrangementer der forløber hensigtsmæssigt, fastsættes nedenstående ansvarsfordeling. Nogle af opgaverne er lovgivningsbestemte, mens andre er fastsat for, at AU kan facilitere arrangementerne.
a. Institutleder/dekan og husrepræsentanten
Husrepræsentanten er en af institutlederen/dekanen udpeget person, der har til opgave at være bindeled mellem institutledelsen/dekanen og fredagsbarerne og foreningerne i et område.
Institutlederen/dekanen har ansvaret for at tage stilling til de anmodninger om lokalebrug, der måtte komme fra foreningerne i tilknytning til instituttet/hovedområdet vedr. afholdelse af fester, fredagsbarer og lignende arrangementer.
Husrepræsentanten medvirker i opfølgning og håndtering af hændelser i forbindelse med afholdelse af en fest, en fredagsbar eller lign. arrangementer, hvor aftaler ikke er blevet overholdt. Husrepræsentanten aftaler med institutlederen/dekanen, om der skal iværksættes sanktioner og i givet fald hvilke. Institutlederen/dekanen kan f.eks. beslutte at begrænse eller lukke en fredagsbars arrangementer helt, eller for en kortere eller længere periode, eller stille krav om vagter ved arrangementerne.
b. Bygningsservice
Bygningsservice har, på vegne af AU Bygninger, ansvaret for bygningernes sikkerhed, vedligeholdelse og rengøring.
Bygningsservice sørger for, at alle relevante lokaler er udstyret med tegninger over brandmæssigt lovlige standardopstillinger af møblement samt en oplysning om, hvor mange personer lokalet er godkendt til. Bygningsservice udarbejder en skriftlig instruks for brugen af universitetets lokaler i det pågældende område, herunder flugtvejsplaner og evakueringsprocedurer, som gennemgås med den/de arrangementsansvarlige før arrangementet.
c. Arrangementsansvarlig/formand
Den Arrangementsansvarlige/formand for en forening er den person, som på vegne af arrangørerne eller en forening er ansvarlige overfor AU, instituttet og bygningsservice.
Den arrangementsansvarlige skal altid i god tid inden annoncering af en fest, fredagsbar eller et lignende arrangement, aftale dato og tidspunkt med husrepræsentanten og Bygningsservice.
Den arrangementsansvarlige er forpligtet til at sørge for, at husrepræsentanten samt Bygningsservice har den pågældendes korrekte kontaktoplysninger (herunder navn, telefonnummer, e-mailadresse samt studienummer).
Den arrangementsansvarlige er forpligtet til at vide, hvem der har alkoholbevillingen og er bestyrer (jf. pkt. d og e) i forhold til det konkrete arrangement og er forpligtet til at sætte sig ind i de regler og instrukser, der gælder for brugen af lokaler, herunder evakueringsprocedurer samt flugtvejsplaner. Det forudsættes endvidere, at den arrangementsansvarlige altid holder sig ædru.
Ved alvorlige hændelser i forbindelse med arrangementer rekvirerer den arrangementsansvarlige om nødvendigt hjælp fra redningskorps (brandvæsen, ambulance) eller politi ved at ringe 112. Den arrangementsansvarlige er forpligtet til at underrette AU på følgende alarmeringsnummer: 87 15 16 17 umiddelbart efter, at redningskorps og/eller politi er tilkaldt.
Den arrangementsansvarlige har til enhver tid pligt til at orientere husrepræsentanten samt Bygningsservice omkring hændelser, der afviger fra det normale.
Det er den arrangementsansvarlige, der har ansvaret for sikkerheden. Dette indebærer et ansvar for, at flugtveje altid holdes frie, samt at der føres driftsjournal ved fester, fredagsbarer eller lign. i lokaler, hvor der er plads til mere end 150 personer. Driftsjournalen kan hentes her.
Den arrangementsansvarlige skal til enhver tid kunne sikre, at der ikke er flere personer i lokalet, end det er godkendt til.
Ved alle arrangementer er det vigtigt, at der også føres en log over arrangementets aktiviteter. Dette gælder uanset arrangementets omfang. Logbogen udleveres af bygningsservice.
d. Bevillingshaveren
Bevillingshaveren er den person, der har alkoholbevillingen i forhold til den konkrete fest eller fredagsbar og dermed også bærer et strafferetligt ansvar for, at et arrangement med alkohol foregår i overensstemmelse med den aktuelle lovgivning, bl.a. restaurationsloven. Bevillingshaveren kan blive pålagt personlige bøder i forbindelse med overtrædelser.
Bevillingshaveren har desuden ansvaret for, at den arrangementsansvarlige er tilstrækkeligt orienteret omkring den gældende lovgivning på alkoholbevillingsområdet til at kunne koordinere og håndtere arrangementet. Endvidere har bevillingshaveren ansvaret for, at der er en bestyrer til stede under arrangementer med salg af alkohol.
e. Bestyreren
Bestyreren er den person, der bærer det strafferetlige ansvar for, at et arrangement med alkohol foregår i overensstemmelse med den aktuelle lovning på alkoholbevillingsområdet. Bestyreren kan blive pålagt personlige bøder i forbindelse med overtrædelser.
Bestyreren eller en stedfortræder for denne er forpligtet til at være til stede under arrangementet.
Arrangementsansvarlige/formand, bevillingshaver og bestyrer kan være samme person, men er det ikke nødvendigvis.
a. Tidspunkter
En fredagsbar[1] anses som et arrangement for alle studerende der er indskrevet ved det/de fag, som er tilknyttet den forening der afholder fredagsbaren. Fredagsbarer afholdes, med mindre der foreligger en konkret aftale om andet, kun på fredage fra kl. 16.00 – 22.00 og for de lange fredagsbarer fra kl. 16.00 - senest kl. 02.00. Datoer for fredagsbarer aftales med husrepræsentanten og bygningsservice. Ved øvrige fester og arrangementer f.eks. foreningsfester o. lign. aftales tidspunkt ligeledes med husrepræsentanten og bygningsservice og slutter senest kl. 02.00. I bygninger hvor flere studenterforeninger afholder fester eller fredagsbarer, skal de lange fredagsbarer og arrangementer så vidt muligt afvikles på de samme datoer. Datoerne fastlægges efter aftale med husrepræsentanten og Bygningsservice for ét semester ad gangen.
b. Oprydning og rengøring
Foreninger og andre arrangører skal rydde op og gøre rent efter en fest, fredagsbar eller arrangementer, så lokalet og omgivelserne i form af tilstødende lokaler, gange og toiletter efterlades i samme stand som modtaget. Er oprydningen eller rengøringen ikke tilfredsstillende vil den ansvarlige forening blive faktureret for rengøringspersonalets merarbejde. Det nødvendige rengøringsudstyr rekvireres ved rengøringslederen.
Medmindre andet aftales, skal alle anvendte lokaler være funktionsdygtige senest kl. 07.00 den efterfølgende morgen.
Oprydningsforpligtelsen omfatter også udearealet i det omkringliggende campusområde, hvor ølkrus, cigaretskodder mv. skal være fjernet senest kl. 7.00 den efterfølgende morgen.
[1] En fredagsbar anses som et arrangement for alle studerende der er indskrevet ved det/de fag, som er tilknyttet den forening der afholder fredagsbaren.
En forening har selv ansvar for den ønskede forsikringsdækning af eget materiel. Sker der skader på universitetets inventar og materiel i forbindelse med arrangementer, fredagsbarer eller fester, dækkes udgiften af AU med mindre, at skaden skyldes hærværk eller grov uagtsomhed fra en eller flere deltagere i fredagsbaren eller ved festen. I så fald vil skadesvolder kunne blive politianmeldt og blive gjort erstatningsansvarlig. Såfremt det ikke er muligt at identificere skadesvolder, foretager Bygningsservice i samarbejde med Universitetsledelsens Stab en konkret vurdering af, om der er bevis for at kunne pålægge baren eller foreningen et erstatningsansvar.
Den ansvarlige forening har ansvar for, at ansat/frivilligt personale ved baren eller festen, herunder drifts- og rengøringspersonale, er behørigt forsikret.
Disse principper og regler er tiltrådt af AU’s universitetsledelse og træder i kraft den 1.9.2014.
Principperne og reglerne kan alene ændres ved universitetsledelsens godkendelse.
Principperne og reglerne kan suppleres med lokale krav og tilpasninger på hovedområdet.
Note: Reglerne er opdateret af Universitetsledelsens Stab den 24. marts 2023.