Skriv et praksisorienteret speciale eller en projektopgave og få god kontakt til arbejdsmarkedet, allerede før du er færdig som kandidat.
Et speciale i samarbejde med en virksomhed/organisation skrives på nøjagtig samme vilkår som andre specialer på Arts. Det betyder, at du skal følge din studieordning og de specialeregler, der gælder på dit institut.
Fordelene ved et samarbejde er mange. Ved at skrive en større opgave i samarbejde med en virksomhed vil du få et godt indblik i både selve virksomheden, men også i høj grad den branche, som virksomheden repræsenterer. Du kan få direkte indblik i virksomhedens egne data og erfaringer og evt. blive tilbudt god adgang til andre kilder.
Herudover vil du styrke dit netværk på arbejdsmarkedet – ikke kun i din samarbejdsvirksomhed, men muligvis også i nogle af de virksomheder, som din samarbejdsvirksomhed arbejder sammen med eller handler med.
Du vil også kunne drage nytte af at løse en konkret problemstilling i en virksomhed, som faktisk skal bruge dine resultater til noget efterfølgende. Dette er et stort ansvar, men også meget givende, lærerigt og motiverende for at løse opgaven godt.
En udfordring ved et samarbejde kan være, at du skal tilgodese både faglige og praktiske problemstillinger fra henholdsvis din vejleder og virksomheden. Dette kan være en svær kunst, men kan imødegås ved at forventningsafstemme med begge parter, inden samarbejdet indledes.
Det kræver ofte et empirisk datagrundlag at skrive speciale eller projektopgave sammen med en virksomhed. I den forbindelse kan du med fordel være opmærksom på at opstille realistiske rammer for, hvor meget data du kan nå at indsamle og behandle i din speciale- eller opgaveproces. Drøft designet og afgrænsningen af din empiriske undersøgelse med din vejleder.
Du skal også huske, at virksomheden og din vejleder grundlæggende har forskellige mål med din opgave: Vejlederen skal se, hvorvidt du kan benytte dine teorier, og hvordan du gør dette, mens virksomheden er ude efter dine konklusioner. Det kan derfor være en god ide at lave et mindre dokument til virksomheden, som trækker de væsentligste pointer ud af din opgave.
1. Research
2. Kontakt
Når du kontakter en virksomhed for at foreslå et samarbejde, så tænk på, at du skal sælge ideen næsten, som var det til en praktik eller et job. Vær derfor konkret og hav fokus på, hvad virksomheden får ud af det. Men husk også, at specialet/opgaven skal give værdi for både dig og virksomheden. Du kan tage udgangspunkt i disse spørgsmål:
3. Samarbejde
Når du har kontakt til en interesseret virksomhed, så sæt et møde op, hvor I diskuterer rammerne for jeres samarbejde. Det kan være en god idé at nedskrive en samarbejdsaftale, der fx beskriver:
4. Hvad kan gå galt?
Nogle gange kan der opstå uventede forhindringer som fx
I sådanne eller andre problemsituationer er det vigtigt, at du hurtigt tager kontakt til din samarbejdspartner og/eller din vejleder, så der kan indgås dialog om en alternativ løsning, og du dermed kan nå i mål med dit speciale/opgave til tiden.