Specialeskriver skaber værdi i virksomhed

Maya Degn Litrup har skrevet sit speciale i samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed ”I tråd med verden”. Samarbejdet har skabt viden, der kan bruges direkte i virksomheden og givet specialeskriveren praktisk erfaring, netværk og nye arbejdsmuligheder.
Som studerende på Didaktik Dansk på Aarhus Universitet i Emdrup ønskede Maya Degn Litrup at skrive speciale om dansk som andetsprog for voksne. Derudover var hun fast besluttet på, at specialet ikke skulle ende i en skrivebordsskuffe, men derimod aktivt anvendes og få betydning for andre.

”Jeg har ikke kun tænkt mit speciale som vidensudvikling, men i høj grad også som produktudvikling,” fortæller Maya Degn Litrup og forklarer: ”Det bliver meget konkret for mig, når viden bliver til et produkt, som nogen kan bruge til noget.”

Skru forventningspresset ned og send en e-mail

Maya Degn Litrup satte skub i virksomhedssamarbejdet ved at sende en e-mail. I den skrev hun om sit interesseområde og hvad virksomheden konkret kunne få ud af at indgå et samarbejde med hende.

”Mine kerneord var, at e-mailen skulle være konkret men åben. Jeg foreslog for eksempel, at lave noget undervisningsmateriale eller andet, de kunne have brug for. På den måde skabte jeg plads til at samarbejdet kunne handle om netop det, der var relevant for virksomheden,” siger specialeskriveren.

Det var vigtigt for Maya Degn Litrup at arbejde med en reel problemstilling, der gav mening for virksomheden og netop dét fremhævede hun i den første kontakt.  Det virkede, for tre dage efter den første mail var sendt, kom aftalen med ”I tråd med verden” på plads.

Specialeskriverens bedste råd lyder: ”Start med at skrue ned for forventningerne i forhold til, hvor forberedt du skal være, før du tager kontakt. Du behøver ikke at vide, hvad specialet skal ende med, men gør dig i stedet nogle tanker om de rammer, du forestiller dig at sætte op.”

Et ligeværdigt samarbejde

Som mange andre frygtede Maya Degn Litrup specialeskrivningens ensomhed, men det virkede som motivationsfaktor, at nogle andre var afhængige af hendes arbejde.

”Samarbejdet har været meget ligeværdigt og jeg har følt mig meget integreret på arbejdspladsen,” fortæller hun og fortsætter: ”Selvfølgelig har det været tidskrævende, fordi jeg har været der én-to gange om ugen, men det har været meget meningsfyldt tid.”

Maya degn Litrup værdsætter i høj grad den praktiske erfaring og netværksstyrkelse, samarbejdet også har medført. Faktisk har ”I tråd med verden” foreslået at søge midler til at oprette en stilling til hende og et studiejob i et lignende projekt har specialesamarbejdet også kastet af sig.

”Jeg føler, jeg har haft værdi og jeg har gjort en forskel for nogen, i stedet for blot at skrive et speciale til mig selv og en censor. Det har gjort en stor forskel for mig,” afslutter Maya Degn Litrup.

Har du yderligere spørgsmål til, hvordan Maya Degn Litrup greb sit specialesamarbejde an, kan du kontakte hende på mayadegn@gmail.com.

Maya Degn Litrup

• Dimissions år: 2015

• Uddannelse: Cand. pæd i didaktik (dansk)