Facebook Marketing Konceptudvikler hos bSocial

En typisk arbejdsdag

Den typiske arbejdsdag for mig foregår på vores kontor i Workplanet, som er et stort kontorfællesskab. Her sidder jeg dagligt med opgaver for forskellige kunder, som vi laver Facebook-annoncering for. Min meget lange og officielle titel som Facebook Marketing Konceptudvikler kan i løbet af en dag give mig mange forskellige hatte på. Mine primære arbejdsopgaver består kort beskrevet i at lægge en strategi for kundens annoncering og den efterfølgende opsætning af det. Det afhænger af kunden, hvor stor indflydelse jeg har på indholdsproduktionen, men for størstedelen af de kunder, jeg arbejder med, skriver jeg som minimum annonceteksterne. Når jeg skal skrive annoncetekster, kræver det, at jeg sætter mig ind i både virksomheden og deres målgruppe, derfor går meget af min dag også med research inden for forskellige områder.

Mine arbejdsopgaver

• Tekstforfatning - primært for vores kunder til deres annoncer på Facebook

• Strategi for Facebook-kampagnerne

• Evaluering og sparring med kunderne

Den fedeste arbejdsopgave

Det er altid fantastisk, når kampagnerne performer godt, og kunderne er glade. Det er min ultimative succesfaktor. Nu har jeg ikke været ansat så længe, men jeg synes allerede, jeg har været med til en del fede opgaver. Hvis jeg skal nævne en, så må det være at arbejde med VERO MODA. Det er et virkelig interessant brand at arbejde med i forhold til Facebook-annoncering, fordi de er så etablerede og store. Og så er det altid fedt, når ens interesser også kan bruges i arbejdssammenhænge.

Min vej fra studie til job

Min vej fra studieliv til arbejdsliv var ikke meget længere end en sommerferie. Jovist, jeg nåede at være en del af dagpengemøllen, men jeg var privilegeret, at det var mens, mange havde sommerferie, så jeg følte mig aldrig rigtig arbejdsløs. Gennem min studietid har jeg haft flere forskellige studiejobs både med og uden direkte relevans, og jeg har også været i praktik et par gode steder. Dog er jeg stadig af den overbevisning, at man ikke nødvendigvis er dårligere stillet i sin jobsøgning, hvis man ikke har haft et relevant studiejob. Noget af det vigtigste er, at du kan beskrive dine kompetencer og overbevise virksomheden om, at det er dig og dine kompetencer, de har brug for. Endnu bedre er det, hvis du konkret kan fortælle virksomheden, hvad du kan gøre for dem. Mit sidste råd må være at møde en masse spændende mennesker gennem din studietid, opsøg dem og vis dem dit ansigt, hvis du gør et godt indtryk, så er min erfaring, at de vil huske dig.

Det overraskede mig i overgangen fra studie til job

Nu har jeg jo ikke været ansat så længe endnu, og jeg kan faktisk ikke komme i tanke om noget, der har overrasket mig ved overgangen fra studie til job. Men jeg tror, det er vigtigt at fortælle sig selv, at man altså er ret cool og absolut har noget at byde på. Folk vil gerne lytte til dig, hvis du selv tror på det, du siger.

Min faglighed i spil

Uddannelse er dannelse, og det er nok det, jeg bruger mest hver eneste dag - ikke kun i mit arbejdsliv. Universitetet giver dig så meget mere end bare faglig viden. Når det er sagt, så bruger jeg meget af min viden om online kommunikation og digitale strategier. Min tilgang til den research har jeg helt sikkert også tilegnet mig gennem min uddannelse.

Et godt arbejdsliv er

Et godt arbejdsliv er for mig at have lyst til at tage på arbejde hver dag. Selvfølgelig er der dage, der er sjovere end andre, men jeg skal have lyst til at møde ind på kontoret og møde de mennesker, jeg arbejder sammen med. Og det har jeg! Vi har et virkelig godt arbejdsmiljø hos bSocial, så jeg føler mig meget priviligeret.

I fremtiden drømmer jeg om

Min største drøm er, at jeg kan blive ved med at lave det, jeg synes, er sjovt. Hvor det er, kan jeg ikke sige noget om, men jeg kunne da godt håbe, at bSocial vokser sig større, og at jeg får lov til at blive en del af den rejse og også få indflydelse på den.

Et godt råd

Tag det roligt. Nyd det og giv den fuld gas. Hvordan hænger det sammen? Det vil jeg gerne give mit bud på. Det er ikke en sandhed, men min personlige holdning, som du kan tage til dig eller lade være. Men tag det roligt og lad være med at slå dig selv i hovedet, gør dit bedste, det er helt sikkert mere end godt nok, og du kan altså ikke gøre mere. Nyd, at du har muligheden for at gå så meget i dybden med alle de spændende emner. Det får du med stor sandsynlighed ikke mulighed for, når du sidder ude på den anden side. Så giv den lige fuld gas på den front, mens du har muligheden. 

 Artiklen er fra oktober 2017

Anne-Katrine Bjerregaard Madsen

  • Cand.it i Informationsvidenskab

  • Dimitteret i 2017

  • Facebook Marketing Konceptudvikler hos bSocial

  • Find Anne-Katrine på LinkedIn