Kundekoordinator hos Team Relocations ApS

En typisk arbejdsdag

En typisk arbejdsdag er rigtig travl med mange varierede opgaver lige fra at tage imod opkald fra potentielle eller eksisterende kunder, til planlægning og koordinering af et større flytteprojekt eller arbejde på et af de mange projekter jeg er en del af.

Mine arbejdsopgaver

  • Tilbudsgivning på virksomhedsflytninger.
  • Planlægning & koordinering af flytteprojekter.
  • Planlægning af marketingsstrategi på sociale medier.

Den fedeste arbejdsopgave

Min fedeste arbejdsopgave er klart, at jeg er blevet inkluderet i virksomhedens udvikling af brandstrategi på vores danske brand ADAM - det er rigtig spændende, og giver mig en masse indblik og læring. Min største succes er udformning af et interaktivt Dashboard i Excel, som visualiserer vores konkurrentanalyse fra forskellige vinkler afhængig hvad ledelsen gerne vil se.

Min vej fra studie til job

Min vej til at komme i arbejde var lang, hård og frustrerende. Jeg ville ønske, jeg kunne sige, at jeg nød at være færdig med studiet, og fandt det perfekte job kort tid efter - men virkeligheden var en helt anden.

Efter næsten 6 måneders ledighed blev jeg kontaktet af jobcenteret, hvor jeg fik mulighed for at komme i praktik igennem noget, der hedder Potential in Action. Derigennem kom jeg ud som en del af et markedsføringsteam i Aarhus Elite. Det var en rigtig god oplevelse, og gav noget konkret erfaring omend det kun varede i 8 uger.

Derefter var jeg til en samtale på jobcenteret for at evaluere, og der var en konsulent, som havde fået en kontakt til "et flyttefirma". Hun spurgte, om jeg ville blive ved med at jage luftkasteller, eller om jeg ville gribe chancen for at komme i kontakt med en virksomhed, der havde et rigtig job. Jeg valgte at gå efter det konkrete job, som driftsassistent - og jeg fik det. Min første rigtige sejr.

Det overraskede mig i overgangen fra studie til job

At begynde i en virksomhed, og en stilling, hvor den akademiske forståelse og tilgang tilnærmelsesvis ikke eksisterer, gør det til en svær overgang. Det var næsten som at starte forfra, indtil jeg lige havde fået fodfæste, og forstået, hvad det overhovedet vil sige at være et flyttefirma.

Men heldigvis, så er det fineste værktøj man har med fra universitetet, at man er rigtig god til at lære, og ret hurtigt voksede jeg i stillingen, fik flere og flere opgaver, og blev den man henvendte sig til, når man havde brug for hjælp til alt mellem himmel og jord. Derfor blev jeg også hurtigt kundekoordinator på international relocation, nu B2B, og involveret i organisationsprægede projekter med strategi og markedsføring.

Min faglighed i spil

Nu bruger jeg flere dele af min uddannelse, kontra da jeg begyndte som driftsassistent. Indsigt i økonomi, kommunikation og marketing fra min BA på Handelshøjskolen, samt alle de kulturprægede fag fra kandidaten er virkelig nyttige i stort set alle analysesituationer, og har hjulpet mig med at identificere oprindelsen af problemer og udfordringer, samt komme med konkrete løsningsforslag.

Selvom jeg til dato stadig er overbevidst om, at min CEO ikke helt forstår, hvad det er, jeg har læst, så har han anerkendt, at jeg kan noget, som der ikke er ret mange andre i virksomheden, der kan, og derfor får jeg lov at være med der, hvor det sker.

Jeg ville ikke have undværet at være driftsassistent for noget, for det er i driften, at hjulene faktisk drejer rundt. Det er maskinrummet i virksomheden. Det er viden om vurdering af mandskab, indsigt i flyttefolkenes arbejde, og hvad de møder på en opgave, der gør, at når jeg udtaler mig om noget i virksomheden - f.eks. driftens effektivitet versus flytteafdelingens behov for fleksibilitet - så ved mine kollegaer og chefer, at jeg ved hvad jeg taler om.

Et godt arbejdsliv er

Et godt arbejdsliv for mig er udfordringer og varierede arbejdsopgaver. Det motiverer mig, at dagene ikke er ens, og projekter giver mig mulighed for rigtig at engagere mig, og dykke lidt dybere ned.

For første gang i mit liv siden Folkeskolen har jeg reelt weekend, når jeg holder weekend, og jul når det er jul. Der er ikke liiiige noget, jeg burde læse lidt mere på, eller en eksamen der trænger sig på. Jeg har bare weekend.

Selvom jeg har rig mulighed for at arbejde over eller arbejde i weekenden, hvis jeg ville, så er det helt okay, at man holder fri, når man har fri, og det er rigtig dejligt.

Jeg skulle lige lære at ligge stressen ned når arbejdspresset er stort - man når det, man når, og så er det sådan det er.

I fremtiden drømmer jeg om

I fremtiden drømmer jeg om at komme til at arbejde lidt mindre med direkte kundekontakt, og lidt mere med organisationsudviklende opgaver, f.eks. strategi, marketing eller HR-lignende opgaver. Jeg kan rigtig godt lide at arbejde i en international ejet virksomhed, som har internationale kunder. Det siger næsten sig selv, når nu jeg har læst European Studies. Den internationale dimension er rigtig spændende.

Et godt råd

Lad være med at lade folk fortælle dig, at humanister er uduelige og irrelevante - faktisk er vi ret seje, og passer rigtig godt ind - også på det private arbejdsmarked.

Artiklen er skrevet i maj 2017

Emilie Falk

  • Cand.mag. i European Studies

  • BA i Engelsk og Europæiske Studier

  • Dimitteret i 2014

  • Kundekoordinator hos Team Relocations ApS