Jobsamtalen

Mange føler, at jobsamtalen næsten svarer til en eksamen. Men tænk på, at du er indkaldt, fordi din ansøgning og dit CV allerede har givet virksomheden en forestilling om, at du er egnet til jobbet.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du er sikret jobbet, så vil du have succes med dine jobsamtaler, starter forberedelsen lang tid før selve samtalen. Vi har samlet et par gode råd til, hvordan du forbereder dig bedst muligt, og hvordan selve samtalen forløber.

FORBERED DIG TIL JOBSAMTALEN

Grundig research om virksomheden og træning i dine svar til jobsamtalen lønner sig i jagten på at få jobbet. 

FÅ VIDEN OM VIRKSOMHEDEN

  • Du har selvfølgelig allerede sat dig ind i virksomheden, da du skrev din ansøgning. Men en god idé er måske at få lavet yderligere research.
  • Du kan eventuelt forberede et par spørgsmål, som du kan stille til samtalen. Evt. noget om arbejdsmiljøet, udfordringerne og udviklingsmulighederne. Hvis du ikke synes, at det er fremgået tydeligt nok af samtalen, kan du også spørge ind til, hvilke resultater det forventes, at du leverer.
  • Undgå at stille for mange spørgsmål til løn, pension, ferie osv. – vis, at det er jobbet og ikke lønnen, du er ude efter. Du kan fint vælge at skrive dine spørgsmål ned på en huskeliste og medbringe til samtalen, men det er fint, hvis spørgsmålene falder naturligt i samtalen.  

 

ØV DIG I AT UDDYBE DINE KOMPETENCER OG KVALIFIKATIONER

  • Det er en rigtig god idé at øve de spørgsmål, som ansætteren kan finde på at stille dig. Lad som om, at du var skuespiller og skulle på scenen for at optræde. Forestil dig spørgsmålene og øv dig i svarene.
  • Gennemtænk også dine faglige kompetencer og tænk over, hvordan du vil præsentere dem for en arbejdsgiver, som måske ikke kender din uddannelse. I din fortælling kan du også inddrage dine personlige kvalifikationer og få inddraget, hvorvidt du f.eks. er selvstændig, god til at samarbejde eller kan håndtere stress.
  • Ansætterne er især interesserede i at få noget at vide om dine personlige egenskaber i forhold til jobbet og vil typisk spørge om, hvordan du samarbejder med andre, hvordan din rolle er i en gruppe, hvilke arbejdsopgaver du trives bedst med, og hvad der nu ellers lige passer i forhold til jobbet.
  • Personlighed bliver ofte vægtet højt, så forbered dig på også at tale lidt om dig selv, dit privatliv og interesser. Du må også gerne tænke over dine egne svagheder, dog uden at blive alt for privat eller ryge ud i floskler som: 'Jeg er vildt dårlig til at sige nej til opgaver'.

 

MEDBRING

  • I nogle situationer kan det være en god idé at medbringe kopier af eksamensbevis og eventuelle anbefalinger. Det er ikke sikkert, at de vil se dem, men så har du dem.
  • Du kan også medbringe andre produkter, der kunne være relevante for jobbet, eksempelvis hvis du har fået en artikel publiceret i et blad eller lignende.
  • Du må også gerne tage noget nobelt tøj på, der matcher stedet og jobtypen. Find ud af om stedet har en meget formel tøjstil, eller om det omvendte er tilfældet. Er du i tvivl, er det bedre at være lidt for pæn, men husk at du skal føle dig godt tilpas.

TIL SELVE JOBSAMTALEN

Det er vigtigt, at du ikke ser jobsamtalen som et interview, men derimod som en samtale hvor du er i dialog med de personer, der sidder overfor dig. De vil selvfølgelig gerne vide noget om dig, hvad du har at tilbyde, og hvad du selv forventer. Du vil gerne finde ud af om jobbet og virksomheden lever op til dine forventninger. Det betaler sig derfor at være ærlig og oprigtig. 

Det er det samlede indtryk, du giver til jobsamtalen, der er afgørende for udfaldet. Her har vi samlet et par gode råd til at klare jobsamtalen godt.

FÅ EN GOD START

  • Kom til tiden og helst 5 minutter før.
  • Husk at slukke din mobiltelefon.
  • Det er vigtigt, at du kan huske navnet på vedkommende, du skal tale med.
  • Smil og giv et fast håndtryk.
  • Sørg for at se alle personerne i øjnene.
  • Undgå at sidde med armene over kors, forsøg derimod at virke åben og rolig.
  • Brug de første minutter på at aflæse situationen. Kan du tillade dig at være lidt vittig, eller er stemningen meget seriøs?

 

NERVØSITET DISKVALIFICERER IKKE

  • Er du lidt nervøs så tal hellere langsomt end for hurtigt.
  • Er du meget nervøs, så skal du ikke give op på forhånd. Det viser bare, at du er interesseret i jobbet, og at det betyder noget for dig.
  • Forsøg så vidt muligt at tøjle din nervøsitet og få sagt de ting, der skal siges. Når du er grundigt forberedt til jobsamtalen, går det som regel bedre. Du får overskud til at være selvsikker og svarer mere frit på spørgsmålene.

 

SELVE SAMTALEN 

  • Ofte starter en samtale med, at ansætteren fortæller lidt om virksomheden. Her er det fint, hvis du har nogle kommentarer eller stiller nogle spørgsmål, dog uden at afbryde eller overtage styringen. Det er samtidig også vigtigt, at ansætterne ikke skal hale ordene ud af dig til samtalen, men at du kan tale på eget initiativ. Pas dog på med ikke at afbryde.
  • Kom med lange og uddybende svar på spørgsmålene. Sørg hele tiden for at give eksempler på dine erfaringer. Show it – don't tell it!
  • Du får nogle gange fiktive cases og problemstillinger, som du skal forholde dig til. Ofte bliver du også bedt om at sige din mening i forhold til virksomheden eller et produkt. Her må du meget gerne give konstruktiv kritik.
  • Når ansætteren lægger op til en afslutning så træk ikke tiden ud. Spørg heller ikke til hvor mange ansøgere, der ellers skal samtale.
  • Til gengæld må du gerne spørge om den videre procedure – om du vil blive ringet op, og om der kommer en ny samtalerunde. Medbring evt. din kalender, hvis der skal aftales en dato for en ny samtale. Skal der ikke være flere ansættelsesrunder så afslut evt. med at give dine referencer.

 

EFTER SAMTALEN

  • Ofte er der to samtalerunder. Nogen gange er første runde en slags screeningsrunde, hvor det især er de faglige kompetencer, der afdækkes. Samtidig vurderer man, om du har en personlighed, der vil passe ind i virksomheden.
  • I anden runde vil der ofte blive gået hårdt til den, hvor du skal redegøre nærmere for dine valg. Nogle steder er det de samme personer, der er til stede ved begge runder, og så kan du være meget mere konkret i anden runde. Andre steder er det et helt nyt hold, eventuelt med mere erfaring end det første, og så vil de to interview minde meget om hinanden.