Ansøgning om specialevejleder

Der er forskellige procedurer for at indgå aftale med specialevejledere på de enkelte uddannelser. Nedenfor kan du se, hvad der gælder for din uddannelse.

Studerende på DPU

Anthropology of Education and Globalisation (AEG)

På AEG laver man feltarbejde på 3. semester, og materialet herfra bruges til specialet, som skrives på 4. semester. Det betyder at man reelt arbejder på sit speciale i 3. og 4. semester, selv om man formelt først indskrives som specialeskrivende ved starten af 4. semester.

Ved afslutningen på 2. semester (ultimo maj) afleveres i forbindelse faget ” Ethnographic Research Methods & Field Preparation” et kort abstrakt (10-15 linjer) om det kommende feltarbejde: sted, interesse, fokus, metoder, hvis muligt lidt om teoretisk tilgang. På baggrund af dette abstrakt bliver der tildelt en vejleder til feltarbejdet.

Det tilstræbes at den tildelte vejleder til feltarbejde fortsætter som specialevejleder. Dog er der et ’transfer’ vindue ultimo november, hvor der kan ansøges om en specialevejleder i de tilfælde hvor det ikke er muligt.

Didaktik-uddannelserne

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for. Din ansøgning vil blive behandlet af specialekoordinatoren/uddannelseskoordinatoren på din uddannelse, som bedst muligt vil matche dit emne med en specialevejleder.

Hvis du på forhånd har et ønske om hvem der skal/kan være vejleder på dit speciale, har du mulighed for at ønske en specialevejleder. Der er dog ingen garanti for at ønsket kan opfyldes.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

Bemærk at på matematikdidaktik vil din vejleder på metodeprojektet tentativt fungere som din specialevejleder. Studerende herfra må derfor meget gerne skrive et vejlederønske på blanketten. Hvis dette ønske ikke svarer til metodeprojekt-vejlederen, er det en god ide på forhånd at drøfte ønsket om et vejlederskift med uddannelseskoordinatoren.

Generel pædagogik

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for. Din ansøgning vil blive behandlet af specialekoordinatoren/uddannelseskoordinatoren på din uddannelse, som bedst muligt vil matche dit emne med en specialevejleder.

Hvis du på forhånd har et ønske om hvem der skal/kan være vejleder på dit speciale, har du mulighed for at ønske en specialevejleder. Der er dog ingen garanti for at ønsket kan opfyldes.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

IT-didaktisk design

 

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for og gerne prioritere op til tre mulige vejledere. Din ansøgning vil blive behandlet af uddannelsens specialekoordinator, som bedst muligt vil matche dit emne med en passende specialevejleder. Der er desværre ingen garanti for at vejlederønsker kan opfyldes.

Hvis du har tvivlsspørgsmål i forhold til mulige emner, hvem der kan være vejleder på dit speciale eller noget helt tredje, så har du mulighed for at drøfte det med den tildelte mentor.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

 

Pædagogisk antropologi

På pædagogisk antropologi laver man feltarbejde på 3. semester, og materialet herfra bruges til specialet, som skrives på 4. semester. Det betyder at man reelt arbejder på sit speciale i 3. og 4. semester, selv om man formelt først indskrives som specialeskrivende ved starten af 4. semester.

Ved afslutningen på 2. semester (ultimo maj) afleveres i forbindelse faget ”Projektdesign” et kort abstrakt (10-15 linjer) om det kommende feltarbejde: sted, interesse, fokus, metoder, hvis muligt lidt om teoretisk tilgang. På baggrund af dette abstrakt bliver der tildelt en vejleder til feltarbejdet.

Det tilstræbes at den tildelte vejleder til feltarbejde fortsætter som specialevejleder. Dog er der et ’transfer’ vindue ultimo november, hvor der kan ansøges om en specialevejleder i de tilfælde hvor det ikke er muligt.

Pædagogisk filosofi

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for og gerne prioritere op til tre mulige vejledere. Din ansøgning vil blive behandlet af uddannelsens specialekoordinator, som bedst muligt vil matche dit emne med en passende specialevejleder. Der er desværre ingen garanti for at vejlederønsker kan opfyldes.

Hvis du har tvivlsspørgsmål i forhold til mulige emner, hvem der kan være vejleder på dit speciale eller noget helt tredje, så har du mulighed for at drøfte det med den tildelte mentor.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

Pædagogisk psykologi

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for. Din ansøgning vil blive behandlet af specialekoordinatoren/uddannelseskoordinatoren på din uddannelse, som bedst muligt vil matche dit emne med en specialevejleder.

Hvis du på forhånd har et ønske om hvem der skal/kan være vejleder på dit speciale, har du mulighed for at ønske en specialevejleder. Der er dog ingen garanti for at ønsket kan opfyldes.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

Du kan ansøge om plads på et specialehold. Her samler en vejleder en gruppe specialestuderende under et forskningstema. Specialeholdene mødes et antal gange og drøfter elementer af specialearbejdet som fx problemformulering, forskningsoversigt og analyse. Se udbudte specialehold under specialeorganisationen/meddelelser på BB. Ønsker du plads på et specialehold skal du skrive det på blanketten.

Pædagogisk sociologi

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for. Din ansøgning vil blive behandlet af specialekoordinatoren på din uddannelse, som bedst muligt vil matche dit emne med en specialevejleder.

Hvis du på forhånd har et forslag til, hvem der kunne være vejleder på dit speciale, har du mulighed for at foreslå en eller flere specialevejledere. Der er dog ingen garanti for at du får nogen af de ønskede vejledere.

Du kan IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

Uddannelsesvidenskab

Du skal på blanketten angive hvilket overordnet emne du ønsker at skrive speciale inden for. Din ansøgning vil blive behandlet af specialekoordinatoren/uddannelseskoordinatoren på din uddannelse, som bedst muligt vil matche dit emne med en specialevejleder.

Hvis du på forhånd har et ønske om hvem der skal/kan være vejleder på dit speciale, har du mulighed for at ønske en specialevejleder. Der er dog ingen garanti for at ønsket kan opfyldes.

Du skal IKKE på forhånd indgå en aftale med en vejleder.

Studerende på IKK

Cand. Public

Til kandidatstuderende i Journalistisk (Cand. Public) er der lavet en særlig specialehjemmeside, der beskriver processen i detaljer og præsenterer vejlederne. Læs mere speciale- og vejledningsprocessen her.

Fristen for tilkendegivelse af vejlederønsker og beskrivelse af ens overordnede specialeide er ligesom for andre IKK-studerende 1. maj    

Cognitive science

Send din ansøgning ind med tre prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”. Hvis du har drøftet emnet med en potentiel vejleder til din første prioritet, så svar ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Der er derfor desværre ingen garanti for, at du kan få vejlederen på din første prioritet.

Digital design

Her udpeger specialekoordinatoren en vejleder på baggrund af specialets emneområde. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er specialekoordinatoren, der laver den endelige fordeling.    

Dramaturgi

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder, send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”.

Engelsk SLK og Interkulturelle Studier (Engelsk)

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder. Send din ansøgning ind med angivelse af tre potentielle vejledere, i prioriteret rækkefølge. Du skal kun indsende én ansøgning, men det anbefales at du angiver to potentielle emner i feltet ”Specialets emneområde; igen i prioriteret rækkefølge. Det vil gøre det mere sandsynligt at du vil kunne tilbydes en kombination af emne og vejleder som er tæt på det, du ønsker.

Engelsk CLM

Her udpeger specialekoordinatoren en vejleder på baggrund af specialets emneområde. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er specialekoordinatoren, der laver den endelige fordeling.

Fransk CLM

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Fransk SLK og Interkulturelle Studier, Fransk

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Informationsvidenskab

Her udpeger specialekoordinatoren en vejleder på baggrund af specialets emneområde. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er specialekoordinatoren, der laver den endelige fordeling.

Italiensk

Her må du gerne selv indgå aftale med en specialevejleder, har du gjort det skal du kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”. Ønsker du en vejleder tildelt, skal du udfylde feltet ”Specialets emneområde” og gerne tilføje 3 prioriteter.

Kognitiv semiotik

Send din ansøgning ind med tre prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”. Hvis du har drøftet emnet med en potentiel vejleder til din første prioritet, så svar ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Der er derfor desværre ingen garanti for, at du kan få vejlederen på din første prioritet.

Kunsthistorie

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder, send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”.

Lingvistik

Send din ansøgning ind med tre prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”. Hvis du har drøftet emnet med en potentiel vejleder til din første prioritet, så svar ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan dog ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Der er derfor desværre ingen garanti for, at du kan få vejlederen på din første prioritet.

Litteraturhistorie

På Litteraturhistorie er det afdelingslederen, der fordeler vejledere under hensyntagen til specialets emneområde samt vejledernes øvrige arbejdsopgaver. Alle ansøgninger om specialevejleder skal bestå af såvel en 1., 2. og 3. prioritet. Afdelingslederen vil efterstræbe, at flest muligt får en vejleder, de har ønsket.

Medievidenskab

Afdelingsleder og/eller fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”. Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er afdelingsleder og/eller fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Musikvidenskab

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder. Send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”. Følgende er til rådighed som specialevejledere:

Nordisk

På Nordisk må du gerne kontakte en mulig specialevejleder inden du indsender din vejlederansøgning, hvor du skal svare ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med en vejleder”. Udfyld desuden dine 3 prioriteter og udfyld “Specialets emneområde”. Afdelingsleder tildeler så vidt muligt efter den ønskede prioritering. 

Oplevelsesøkonomi

Specialekoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er specialekoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Retorik

På Retorik er det afdelingslederen, der fordeler vejledere under hensyntagen til specialets emneområde samt vejledernes øvrige arbejdsopgaver. Alle ansøgninger om specialevejleder skal bestå af såvel en 1., 2. og 3. prioritet. Afdelingslederen vil efterstræbe, at flest muligt får en vejleder, de har ønsket.

Spansk CLM

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Spansk SLK og Interkulturelle Studier (spansk)

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Tysk CLM

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Tysk SLK og Interkulturelle Studier (tysk)

Fagkoordinatoren udpeger en vejleder på baggrund af specialets emneområde og under hensyntagen til en jævn fordeling af arbejdsbelastningen blandt vejlederne. Du må gerne drøfte emnet med potentielle vejledere, inden du ansøger. I så fald svarer du ja til spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”.

Studerende og potentielle vejledere kan ikke indgå bindende vejledningsaftaler, idet det er fagkoordinatoren, der laver den endelige fordeling. Du kan dog angive op til tre ønsker om vejleder i prioriteret rækkefølge.

Æstetik og kultur

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder, send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”.

Studerende på IKS

Antropologi

Vejleder tildeles på 1. semester, således at alle studerende er tildelt en vejleder senest i december på 1. semester. Du vil af din linjekoordinator blive orienteret om processen i løbet af oktober måned på 1. semester. Din vejleder er som hovedregel den samme for feltforberedelse (2. sem), feltarbejde (3.sem) og speciale (4. sem).

Arabisk og islamstudier

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder, send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”. 

Arkæologi

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Diakoni

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal skrive navne på din første, anden og tredje prioritet på vejlederansøgningen og svare ”ja” på spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”, hvis du allerede har drøftet emnet med din første prioritet.

Europastudier

Her udpeger afdelingslederen en specialevejleder på baggrund af specialets emneområde. Send din ansøgning og udfyld ”Specialets emneområde”. 

Filosofi

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Globale Områdestudier

Her udpeger afdelingslederen en specialevejleder på baggrund af specialets emneområde. Send din ansøgning og udfyld ”Specialets emneområde”. 

Historie

Her kræver det afdelingslederens godkendelse at indgå en aftale om specialevejleder, send din ansøgning ind med 3 prioriteter og udfyld ”Specialets emneområde”.

Din ansøgning om specialevejleder fungerer samtidig som din ansøgning om vejleder, hvis du planlægger at tage i projektorienteret forløb, både uddannelsesophold eller selvstændig historisk projekt. Du vil i udgangspunktet få tildelt specialevejlederen som vejleder for det projektorienterede forløb. Hvis du ønsker en anden vejleder for det projektorienterede forløb, bedes du anføre det på dit ansøgningsskema. Hvordan du anfører det, er ikke afgørende – det kan fx være i tekstboksen ”Specialets emneområde” i ansøgningsformularen. Det er blot vigtigt, at det fremgår tydeligt, hvem du ønsker som vejleder for det projektorienterede forløb, i stedet for den/de ønskede specialevejledere. 

Human Security

Vejleder tildeles på 1. semester, således at alle studerende er tildelt en vejleder senest i december på 1. semester. Du vil af din koordinator blive orienteret om processen i løbet af oktober måned på 1. semester. Din vejleder er som hovedregel den samme for Project Placement (3.sem) og speciale (4. sem).

 

Idehistorie

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Internationale studier

Her udpeger afdelingslederen en specialevejleder på baggrund af specialets emneområde. Send din ansøgning og udfyld ”Specialets emneområde”.

Studerende på Internationale studier kan, udover at søge vejledning blandt vejlederne i kataloget, også ansøge om en vejleder fra Statskundskab. Ansøgningen vurderes af afdelingsleder sammen med en repræsentant fra Statskundskab.

Klassiske sprog

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Religionsvidenskab

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”. 

Religious Roots of Europe

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Sustainable Heritage Management

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en aftale med vedkommende. Du skal kun skrive et navn på vejlederansøgningen og svare ja til spørgsmålet ” Emnet er drøftet med vejleder”.

Teologi

Her finder du selv en specialevejleder og indgår en foreløbig aftale med vedkommende. Du skal skrive navne på din første, anden og tredje prioritet på vejlederansøgningen og svare ”ja” på spørgsmålet ”Emnet er drøftet med vejleder”, hvis du allerede har drøftet emnet med din første prioritet.