Valgfag - kandidatuddannelser på DPU

Er du kandidatstuderende på DPU og skal du vælge valgfag (eller gæstefag) i kommende semester?

Nedenfor finder du informationer omkring valgfagsprocessen. Husk at orientere dig om de forskellige frister.

Tilmelding og afmelding

Tilmelding og afmelding til undervisning og eksamen i valgfag og andre ikke-obligatoriske elementer finder sted i følgende perioder:

  • Tilmelding til forårssemesteret - 1.-5. november
  • Tilmelding til efterårssemesteret - 1.-5. maj

Efter fristens udløb kan du ikke melde dig fra et valgfag eller skifte til et andet, og valgfaget udgør en bindende del af dit studieprogram.

Tilmelding til valgfag sker elektronisk ved at logge ind på  mitstudie.au.dk., hvorefter du klikker på studieselvbetjening (STADS).

Du kan læse mere om tilmeldingsfrister og generelle regler her.

Når du tilmelder dig valgfag

Prioritér venligst 5 forskellige valgfag.    

Valgfagsudbud

 

De udbudte valgfagsmoduler fremgår af kursuskataloget: Valgfag E2020.

(Internet Explorer-browseren virker ikke så godt i denne sammenhæng, så brug evt. en anden browser) 

Forhåndsgodkendelse

Fristen for ansøgning om forhåndsgodkendelse (forhåndsmerit) er:

For valgfag i:

  • Forårssemesteret – 1. oktober
  • Efterårssemesteret – 1. april

 

De udbudte valgfag på DPU’s kandidatuddannelser er i E2020 forhåndsgodkendte til alle DPU’s kandidatuddannelser med undtagelse af Virksomhedsprojekt, som man kun kan tage på egen uddannelse (gælder ikke Uddannelsesvidenskab).

Hvis du ønsker et obligatorisk fag fra en anden kandidatuddannelse på DPU som valgfag, skal du sende en ansøgning om forhåndsgodkendelse af gæstefag via studieselvbetjeningen på mit.au.dk.

Vær opmærksom på, at der på uddannelser med adgangsbegrænsning af princip aldrig er ledige pladser på uddannelsens 1. semester.

Hvis du ønsker, at tage et kursus/modul på et andet universitet eller i udlandet, kan du læse mere om forhåndsgodkendelse og merit her.

Fordeling af valgfag

Alle studerende på alle studieretninger på samme campus er ligestillede ansøgere til DPU-valgfagene. Såfremt der er flere 1.-prioritetsansøgere end pladser på et valgfag, tildeles pladserne efter lodtrækning. Hvis enkelte fag undtagelsesvis skulle blive overtegnet ved den efterfølgende fordeling af 2.-, 3.- eller lavere prioriteter, anvendes ligeledes lodtrækning.

Hvornår får jeg at vide, hvilket valgfag jeg har fået

 

 

Pladserne bliver løbende og hurtigst muligt fordelt efter fristens udløb.
Når du har fået tildelt en plads, vil det fremgå af Studieselvbetjeningen, som du  finder via mit.au.dk.

Når du har fået tildelt plads på et valgfag, vil valgfaget fremgå med status "Plads” og ”Godkendt”.
Indtil da vil dine valgfagsønsker have status ”Under behandling” samt ”Ej checket”.

Hvis du ikke får plads på en af dine prioriteter

Hvis du ikke får en plads på et af de valgfag, du har prioriteret, skyldes det enten, at der ikke er plads, eller at valgfaget ikke bliver oprettet. Du vil i denne forbindelse blive kontaktet med henblik på at vælge nye valgfag blandt valgfag med ledige pladser.

Virksomhedsprojekt som valgfag

Hvem kan skrive virksomhedsprojekt?

Alle studerende på Pædagogisk sociologi, Pædagogisk filosofi, Didaktikuddannelserne, Pædagogisk psykologi og Generel pædagogik kan skrive et virksomhedsprojekt som valgfag på 3. semester.

Hvad er et virksomhedsprojekt?

Når du vælger et virksomhedsprojekt som dit valgfag på 3. semester, får du muligheden for at arbejde med dit fag i et for uddannelsen relevant praksisfelt. Det kan være i en privat virksomhed, offentlig eller politisk organisation, frivillighedssektoren eller andre praksisfelter, du – og din vejleder  – vurderer er relevant.

Det er vigtigt at understrege, at der ikke er en forventning om, at du arbejder og løser konkrete opgaver for virksomheden som ved en klassisk praktik. Målet er, at du i og med virksomheden får en praktisk forståelse af, hvordan du kan anvende og analytisk reflektere med din faglige viden under givne politiske, strukturelle, organisatoriske, erhvervsmæssige og andre praktiske betingelser.

Det kan betyde, at du hjælper med at løse konkrete opgaver i en kortere periode, men det kan også være, at du observerer, analyserer, identificerer, kategoriserer, følger, udvikler, planlægger eller producerer i eller rundt om virksomheden og/eller hjemme fra dit skrivebord.

Mulighederne er mange, og så vidt du og din vejleder vurderer, at du kan skrive en akademisk rapport på baggrund af dit forløb, så sætter kun fantasien og den faglige relevans grænser.

Studieordningens rammer for et virksomhedsprojekt

Kvalifikationsbeskrivelse

Efter gennemført modul kan den studerende på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag:

  • demonstrere viden om en afgrænset faglig problemstilling i tilknytning til et udvalgt praksisfelt inden for offentlig eller privat virksomhed eller anden type organisation samt kendskab til relevant faglitteratur herom.
  • analysere og diskutere faglige problemstillinger, sådan som det aktualiseres i mødet mellem teori og praksis, mellem videnskabeligt og erhvervsmæssigt perspektiv og/eller mellem universitet og samfund.

Formål og Indhold

Virksomhedsprojektet foregår som studier i et for uddannelsen relevant praksisfelt. Tyngdepunktet er en praktisk forståelse af og analytisk refleksion over behov for og anvendelse af den aktuelle faglige viden under givne politiske, strukturelle, organisatoriske, erhvervsmæssige og andre praktiske betingelser. Projektet omfatter inddragelse og analyse af materiale fra det pågældende praksisfelt og den pågældende virksomhed, og den studerende kan som en del af projektet udføre konkrete arbejdsopgaver efter aftale med virksomheden og vejleder.

Samarbejdet med virksomheden

10 ECTS svarer til ca. 275 timer. Inden for denne ramme skal du kunne skrive dit projekt, gå til vejledning og læse relevant litteratur, hvilket forventeligt er ca. 100 – 150 timers arbejde. Den resterende tid kan du bruge i og med virksomheden.

Der er ikke et minimum- eller maksimum-krav til omfang af samarbejdet, men der er en forventning om, at du bruger tilstrækkeligt med timer i virksomheden/praksisfeltet til, at du får en fornemmelse for praksisfeltet, arbejdspladsen og de opgaver, der udføres der. Måske løser du en mindre, konkret arbejdsopgave, udvikler på en arbejdsproces, observerer eller registrerer en praksis, analyserer evalueringsdata, formulerer et skriftlig materiale, producerer noget materielt eller analyserer virksomhedens strategidokumenter eller HR-politik. Måske du gør noget helt syvende eller tiende. Det er i dokumentet Aftale om virksomhedsprojekt (’samarbejdsaftalen’), at du sammen med virksomheden redegør for, hvori det konkrete samarbejde består.

Projektet

Dit forløb skal munde ud i en akademisk rapport, hvor du jævnfør kvalifikationsbeskrivelsen (se Virksomhedsprojekt for din uddannelse i Kursuskataloget), skal vise, at du på et videnskabeligt grundlag, forstået som et kritisk, systematisk, teoretisk og empirisk funderet grundlag kan:

  • demonstrere viden om en afgrænset faglig problemstilling i tilknytning til et udvalgt praksisfelt inden for offentlig eller privat virksomhed eller anden type organisation samt kendskab til relevant faglitteratur herom.
  • analysere og diskutere faglige problemstillinger, sådan som det aktualiseres i mødet mellem teori og praksis, mellem videnskabeligt og erhvervsmæssigt perspektiv og/eller mellem universitet og samfund.

Rapporten skal have et omfang på mellem 10-15 sider (24.000 –36.000 tegn inkl. mellemrum). Man kan også skrive som gruppe. Se beskrivelsen for Virksomhedsprojekt for din uddannelse i Kursuskataloget for nærmere bestemmelser.

Vejledning

Du får tilknyttet en faglig vejleder fra DPU. Vejlederen bestemmer, om I afholder individuel og/eller kollektiv vejledning i forløbet.

Før du tager kontakt til virksomhed/organisation

Overvej dit motiv for at ville udarbejde et projekt på et givent sted og gennemtænk den konkrete virksomheds muligheder og problemer: Hvilke arbejdsopgaver kunne være fagligt relevante? Hvad er der at undersøge? Hvad er der at observere, innovere, producere? Skaf viden om stedet, før du tager kontakt. Erfaringen viser, at der kan være en pointe i at vælge en organisation eller virksomhed, som man har en distance til. Det er fx en dårlig idé at lave virksomhedsprojektet i den børnehave, hvor man tidligere har arbejdet, eller i sine venners eller families virksomhed.

Når du indgår aftale med virksomheden/organisationen, er det vigtigt at afstemme de gensidige forventninger mellem dem og dig. Det er således centralt, at du gør det klart over for virksomheden, at du er studerende (og at dit arbejde er ulønnet!). Det vil sige, at du er der for at lære at bruge dine analytiske redskaber til at beskrive og begribe en praktisk sammenhæng.

Vi har formuleret et udkast til information om virksomhedsprojekt, som du kan bruge, når du tager kontakt:

Tilmelding til virksomhedsprojekt / indgåelse af Aftale om virksomhedsprojekt

Virksomhedsprojektet indgår i studieordningen som et valgfag. Tilmeldingen til valgfag ligger i perioden 1.-5. maj. og hedder Virksomhedsprojekt – efterfulgt af din studieretning. Der er ingen begrænsning på antallet af studerende, der kan være i virksomhedsprojekt, så du er garanteret en plads på valgfaget ”Virksomhedsprojekt”, hvis også du får godkendt din samarbejdsaftale.

Umiddelbart efter din tilmelding skal du tage kontakt til virksomhedsprojektkoordinator på din uddannelse og gå i gang med at afsøge virksomheder, som du kan etablere et samarbejde med. Når du har fundet en virksomhed, du vil samarbejde med, skal der udarbejdes en samarbejdsaftale.

Udarbejdelsen sker i dialog med virksomheden og din faglige vejleder, og du udfylder aftalen, der beskriver de nærmere aftaler omkring forløbet. Samarbejdsaftalen underskrives af alle tre parter.

Samarbejdsaftalen skal helst godkendes inden sommerferien eller senest fredag i uge 34. Hvis det ikke skulle lykkes for dig at få en samarbejdsaftale i hus, skal du hurtigst muligt kontakte studieadministrationen for at blive meldt til et valgfag. Vær opmærksom på, at du kun kan få plads på valgfag, hvor der er ledige pladser.

Som en del af aftalen med virksomheden vil det være oplagt, at I laver en aftale om en tilbagemelding f.eks. i form af en uformel og mundtlig tilbagemelding på et fyraftensmøde, en screen cast til en kort artikel til personalebladet eller en kort rapport med hovedpunkterne af jeres akademiske opgave. Rapporten skal leve op til akademiske kriterier og kan være vanskelig at skrive, hvis du bevidst eller ubevidst tænker praktikstedet som en del af målgruppen. Det er derfor heller ikke en god idé automatisk at love virksomheden den rapport, du skal skrive til DPU.

Kontakt til de faglige vejledere

Didaktikuddannelserne: Lisbeth Haastrup (liha@edu.au.dk)

Pædagogisk Sociologi: Dirk Michel-Schertges (dimi@edu.au.d)

Pædagogisk Filosofi: Oliver Kaufmann (kauffmann@edu.au.dk)

Generel Pædagogik: Ole Henrik Hansen (ohh@edu.au.dk)

Pædagogisk Psykologi: Charlotte Mathiassen (cham@edu.au.dk)


Projektorienteret forløb (praktik) på Kandidatuddannelsen i Uddannelsesvidenskab

Kandidatuddannelsen i uddannelsesvidenskab udbyder Projektorienteret forløb (praktik) til 20 ECTS-point.

  • Under ’Projektperiode- og omfang’ kan du se, hvor mange timer 20 ECTS point er normeret til. I forlængelse af dette kan kontrakter, der angiver mellem 8-12 ugers fuldtidsarbejde hos projektvært, blive godkendt, da du også inden for de 20 ECTS skal afsætte tid til at finde og søge praktikplads samt deltage i aktiviteter relateret til undervisning og eksamen.

  • Du skal selv finde et praktiksted.
  • Du tilmelder dig forløbet i undervisningstilmeldingsperioden 1.-5. maj. Forløbet udbydes kun i efterårssemesteret. Vær opmærksom på, om din uddannelse har godkendt, at du kan tilmelde dig forløbet. Du finder listen over godkendte valgfag længere oppe på siden.
  • Du skal tegne en kontrakt mellem dig selv, værtsstedet og Aarhus Universitet. Du kan rekvirere kontrakten her.

Du udarbejder selv udkast til kontraktens punkter ”Specifikke målsætninger for det projektorienterede forløb” og ” Foreløbig plan for vejledning og den studerendes forpligtelser på AU”. De kan opdateres senere, når du er i gang med vejledningen og datoer for undervisning ligger fast.

  • Når du selv og værtsstedet har udfyldt og underskrevet kontrakten, sendes den på e-mail til uddannelsesvidenskab@edu.au.dk - senest den 1. juni: 

o   Den udfyldte kontrakt (elektronisk)

o   Tre ønsker til vejleder

o   En angivelse af, hvorvidt du vil bruge projektet/det projektorienterede forløb til at indsamle data/empiri til speciale, eller om du tænker det som to adskilte projekter

Modulkoordinator Helene Ratner sørger for faglig godkendelse, og du modtager en elektronisk kopi af den underskrevne kontrakt senest d. 15. juni. Her vil du også blive informeret om din faglige vejleder for det projektorienterede forløb, som du selv tager kontakt til for at organisere vejledning.

  • Når aftalen er underskrevet af alle parter, skal du indscanne og uploade aftalen via blanketten ’Forhåndsgodkendelse af fag uden for AU’ på mit.au.dk, inden det dit projekt/forløb begynder.
  • Kontrakten skal vedlægges praktikrapporten ved aflevering sammen med en bekræftelse fra praktikstedet på, at du har gennemført praktikforløbet. Vær opmærksom på, at du bliver afmeldt eksamen, hvis du ikke har en gyldig kontrakt, ligesom kontrakter, der ikke har samtlige underskrifter, vil blive afvist.

Hvis du har spørgsmål, kan du skrive til uddannelsesvidenskab@edu.au.dk.

Tilmeldingen til Projektorienteret forløb (praktik) er bindende, men hvis du alligevel ikke får en praktikplads, skal du hurtigst muligt kontakte Studiecenter Arts for at blive indskrevet på et andet valgfag.