På denne side har vi samlet en række gode og knap så gode eksempler fra AUs sider. Ud fra disse har vi opstillet nogle retningslinjer ift. hensigtsmæssig brug af skabeloner og hvilken type tekst, der egner sig bedst til web.
- Net-læsere scanner teksten og læser i F-form => vi bør begrænse mængden af fokusfelter og billeder i F-området

- Brugeren scanner efter nøgleord - fremhæv nøgleord
Sådan skriver du en god webtekst
- Skriv en god indledning
- Fat dig i korthed
- Bryd teksten op – lav korte, informationsbærende afsnit med sigende overskrifter og brug punktopstilling (max 5 punkter)
- Læsevenligt
- Direkte, personligt og levende – skriv ”du”, ”dig”, ”din”
- Tag brugeren i hånden
Kend din målgruppe
- Hvad ved modtageren om emnet?
- Hvad vil modtageren gerne have at vide om emnet?
- Hvilken sproglig stil passer til modtageren?
Brugerne vil have information
- Der hjælper dem videre med en opgave
- Der gør dem bedre til deres studie
- Der giver dem noget personligt
Om sproget
- Gør sproget aktivt, fjern –ing og –else (ændre i stedet for ændring, henvende i stedet for henvendelse)
- Undgå passiver og ”man”
- Opløs sammensatte ord (dispensationsmulighed -> mulighed for dispensation)
- Brug stærke og klare bydeformer: ”Download skema til xxx” i stedet for ”Hvis du ønsker at søge om xxx, kan du downloade skemaet ved at klikke her”
- Krav ned ad abstraktionsstigen (Offentlig transportmiddel – Bus – Bybussen – 19’eren til Mårslet)
- Undgå papirord:
- Dersom, såfremt, i tilfælde af -> hvis
- Angående, vedrørende - > om
- Yderligere -> flere
- Anmode om -> bede om
- Anvende -> bruge
- Hvilket -> som
- Hidtil -> indtil nu
- Imidlertid -> men
- Ligeledes -> også
- Forefindes -> er
- Beregn LIX – dette tager vi når vi kommer sådan rigtigt i gang med SiteImprove.
Links
- Undgå links som ”læse mere” og ”klik her” – beskriv i stedet linket og marker det hele
- Skal være klare og beskrivende
- Skal være lette at skimme
- Fremhæv vigtige links fx i link-bokse
Anbefalinger fra typo3-vejledninger:
Knapper
Det er bedst at holde udtrykket på en knap meget simpelt, så den ikke blot forvirrer brugeren. Det skal være kort, præcist og tydeligt, hvad knappen fører til. Er det ikke muligt, skal du bruge andre virkemidler som fx et bannerelement.
Banner-elementer fungerer bedst:
- Som henvisning til andet indhold, som for brugeren kunne være relevant at se efter den aktuelle side. Fx placeret i højrekolonnen eller i en række nederst på siden. Eksempel: http://bss.au.dk/forskning/
- På såkaldte fordelingssider, hvor det primære formål er at lede brugeren ned på undersider. Se et eksempel her: http://www.au.dk/evu/generel-information/
- For meget tekst ift. billedstørrelse giver dårlige mobil-visninger
- Uden bullets
- På mobil, når der bruges banner II, da tekst og pic skalerer uafhængigt af hinanden. Tjek derfor altid på mobilen om visningen er god nok, især ved brug af banner I.
Fold-ud-elementer fungerer bedst:
- I forholdsvis smalle spalter (maksimalt halv sidebredde inkl. venstremenuen). Hvis de bliver for bredde bliver der visuelt for langt fra boksens overskrift til plus’et i højre side. Dermed nedsættes brugervenligheden.
- I enkeltkolonner. Brugen af bjælker i flere kolonner ved siden af hinanden kommer let til at se rodet ud.
- Til større tekstmængder, hvor brugeren ikke forventes at skulle læse hele sidens indhold.
Vigtigt om containere:
- Brug neutral container som designelement frem for en collapsible, hvis der ikke er grund til at kunne folde ind og ud.
Kolonneopdelere
AU IT anbefaler at bruge 2- eller 4-opdelt i stedet for 3-kolonneopdeler, 1:2, 2:1 eller 1:2:1 - især til fordelingssider hvor man bruger bannerelementer. 2 og 4 fungerer langt bedre på især tablet. Ved førnævnte typer bliver mindst 1 af kolonnerne meget bedere på tablet end på fx desktop, hvilket gør bannerelementer kæmpestore.
Da der ikke findes én fælles Best Practice på AU, samler vi her en mængde af gode eksempler i stedet. Tilføj eksempler på hver type af webside og kommenter gerne på indhold/opbygning. Links bør ryge ud, hvis de ikke vedligeholdes eller af anden grund mister værdi.
Studieportalforside
Medarbejderportalforside
Institutforside
Fakultetsforside
Fordelingsside
Tekstside med god afsnitsopdeling
Tekstside med billede
Tekstside med fold-ud-bokse
Kontaktside
Landingsside
Her er link til en af Maries skitser og ideen om at inddele siden i “øer af relateret indhold” for at hjælpe brugerne.