Case competition: Hvordan erobrer man det afrikanske ølmarked?

Som en del årets case competition i Applied Economic Consulting har studerende fra Aarhus BSS analyseret, hvordan Novozymes bedst kan tilgå det afrikanske ølmarked. Novozymes ser værdi i de studerendes analyser og anbefalinger, som blev præsenteret for dem ved et event torsdag den 9. september.

Begge vinderhold
Begge vinderhold på plads hos Novozymes. Foto: Nikolaj Fabricius Stryhn, Novozymes
Transtainable Consulting Group
Transtainable Consulting Group: Andreas Tegam Mortensen, Marc Olsen, Dichellie Rosendahl, Anne Sofie Bjørn-Thygesen og Sofus Søndergaard Foto: Aarhus BSS Kommunikation og Eksterne Relationer
The Consultancy Lab
The Consultancy Lab: Martin Gasbjerg Erichsen, Maria Løkkegaard Laursen, Frederik Secher Christensen, Yuzhen Chen og Martin Haisler Nielsen Foto: Aarhus BSS Kommunikation og Eksterne Relationer

”For en virksomhed som Novozymes, der lever af innovation, er det utrolig vigtigt at være åben for nye ideer fra omverdenen. Det er så vigtigt, at connect to create er en bærende værdi for vores virksomhed. Vi har haft stor gavn af samarbejdet med de studerende, da deres tilgang og valg af analyseværktøjer har inspireret os til at tænke nyt,” siger Nikolaj Fabricius Stryhn, Strategy Consultant i Corporate Strategy Development hos Novozymes.

Hen over forårssemesteret har de studerende fra International Economic Consulting-uddannelsen på Institut for Økonomi på Aarhus BSS arbejdet hårdt som konsulenter for at hjælpe Novozymes med en analyse af, hvordan enzymvirksomheden bedst ekspanderer på det subsahariske afrikanske ølmarked. Samarbejdet er del af den case competition, som blev rundet af torsdag den 9. september, da de to vinderteams – Transtainable Consulting Group og The Consultancy Lab – præsenterede deres analyser for Novozymes.

”Det er ret vildt og megafedt at komme ud og stå overfor nøglepersoner fra Novozymes og præsentere det, vi har knoklet for. Det er et kæmpe payoff i mine øjne,” siger Anne Sofie Bjørn-Thygesen fra Transtainable Consulting Group.

”Det har været enormt spændende at få en så stor udfordring og at skulle sætte sig ind i en case. Vi følte jo, at vi havde kendskab til ølmarkedet i forvejen, men vidste intet om enzymer og brygningsprocessen. Det har vi sat os ind i helt ned i de små detaljer for at blive eksperter på kort tid,” fortsætter Anne Sofie.

Med sig på holdet havde hun Andreas Tegam Mortensen, Marc Olsen, Dichellie Rosendahl og Sofus Søndergaard, der alle hurtigt påtog sig rollen som konsulenter.

”Vi kom snart til at føle os som en ægte konsulentvirksomhed. Det var meget virkelighedsnært, da vi skulle finde på både navn, logo og jobtitel. På eget initiativ lavede vi teambuildingøvelser for at definere, hvem vi var som team, og for at optimere sammenholdet i teamet,” fortæller Anne Sofie.

”Det specielle ved faget er, at vi får lov til at bestemme meget selv. Vi definerede selv setuppet på opgaven, og hvor langt vi ville gå med den. F.eks. har det været op til gruppens egen fortolkning, hvilke statistiske modeller vi ville bruge, hvor langt tilbage i tid vi ville analysere, og hvor mange lande vi ville tage med. I det første år på uddannelsen fik vi redskaberne, og nu samlede vi alt, vi har lært, for at bruge det i den virkelige verden,” forklarer Anne Sofie.

Begge vinderteams nåede frem til Nigeria, Etiopien og Kenya som landene med størst potentiale for Novozymes. Her var behovet for enzymer til ølbrygning størst, og derfor anbefaler vinderholdene Novozymes at starte her, hvis de vil erobre det subsahariske ølmarked.

”Vi er meget imponerede over det generelle niveau fra de studerende og over dybden af deres analyser,” siger Nikolaj Fabricius Stryhn, som er godt tilfreds med udbyttet fra samarbejdet med de studerende.

Reel værdi for begge parter

At arbejde med en ægte case fra en reel virksomhed er et stort plus ved uddannelsen International Economic Consulting, fortæller Maria Løkkegaard Laursen fra The Consultancy Lab.

”Det er toppen af kransekagen: Det har skabt en motivation hele vejen igennem projektet, at det rent faktisk er noget, som har en betydning for en reel virksomhed, og at vi arbejdede hen imod et meningsfuldt mål,” siger Maria Løkkegaard Laursen.

Maria havde set meget frem til at præsentere deres analyse for Novozymes sammen med resten af teamet, som inkluderer Martin Gasbjerg Erichsen, Frederik Secher Christensen, Yuzhen Chen og Martin Haisler Nielsen. 

”Der er lagt rigtig mange timer i det, så det er helt vildt fedt, at vi får lov til at præsentere det, vi har lavet. Forhåbentlig kan det, vi har bidraget med, skabe værdi for Novozymes,” siger Maria.

Det kan Nikolaj Fabricius Stryhn kun være enig i.

”De studerendes analyser og anbefalinger kan skabe værdi for os på flere områder. Deres konkrete analyser kan indgå direkte i vores forståelse og vurdering af Afrika som et kontinent med vækstpotentiale for Novozymes, og der kan deres tilgang til casen være en inspiration til måden, vi arbejder på, hvor særligt deres kvantitative tilgang til markedsanalyser har imponeret os,” siger Nikolaj Fabricius Stryhn.

Ud over de konkrete anbefalinger og den inspiration, der er fulgt med denne case competition, ser han og Novozymes yderligere gevinster ved at samarbejde med Institut for Økonomi og Aarhus BSS.

”Novozymes er en biotech-virksomhed, som lever af innovation, og for at forblive førende i verden skal vi ikke kun bruge de bedste biokemiingeniører i verden, men de dygtigste medarbejdere på tværs af hele vores organisation. Vores samarbejde med Institut for Økonomi og Aarhus BSS giver os både en indsigt i nye værktøjer og arbejdsmetoder, men vigtigere endnu giver det adgang til nogle af landets dygtigste studerende,” siger William Wennerberg, Vice President af Business Finance hos Novozymes.

Oops, an error occurred! Code: 20220809173238312fab64