Erhvervslivet tager godt imod ny bacheloruddannelse

02.10.2006

De første bachelorer på den internationale uddannelse i Marketing og Management Communication blev udklækket før sommerferien i år. Uddannelsen vækker stor interesse hos erhvervslivet.

Bacheloruddannelsen i Marketing og Management Communication er en engelsksproget uddannelse med internationalt fokus, hvor områder som kommunikation, marketing og ledelse kombineres. Denne sammensætning er åbenbart yderst brugbar i erhvervslivet, og flere har allerede som nyuddannede bachelorer fået gode stillinger.

Fra bachelorstuderende til salgs- og markedschef
Oddvar Talset afsluttede sin bachelor i juni måned, og allerede ugen efter begyndte han på sit nye job som salgs- og markedschef for privatmarkedet på avisen Vårt Land i Norge. Her har han blandt andet ansvaret for salg af abonnementer og annoncer samt at udvikle og gennemføre salgs- og markedsaktiviteter.

- Al markedsmæssig kommunikation mellem avisen og privatmarkedet går gennem mig og mine afdelinger. Det er et stort ansvar, og det er klart, at jeg føler mig utrolig privilegeret, når jeg har fået sådan en mulighed som nyuddannet 25-årig, fortæller Oddvar Talset.

- Jeg har lært en masse om markedsføring gennem studiet, men det er ikke alt, der kan bruges direkte i den virkelige verden. Uddannelsen har først og fremmest lært mig at tænke på en måde, der er utrolig vigtig i mit job, og derudover har jeg fået nogle værktøjer, som, når de tilpasses lidt, kan hjælpe mig i mit daglige arbejde.

Brand Manager Assistent hos Chanel
Kristine Monrad er også gået direkte fra bachelorstudiet til erhvervslivet som Brand Manager Assistent for Chanel i Danmark. Hun begyndte allerede i sin stilling to dage om ugen sideløbende med studierne, og fra juli måned kunne hun begynde på fuld tid. Kristine står blandt andet for projektledelse, den generelle kommunikation med kunder og træning af forhandlere i Chanels produkter og værdier.

Kristine Monrad mener, at den tværfaglige uddannelse giver en god forståelse for helheden i en virksomhed, og det er en fordel, når man skal kommunikere et brand. Hun kommunikerer jævnligt med forskellige medier, og dette arbejde har hun også fået indsigt i gennem studiet. Og så er det også en fordel, at studiet har foregået på engelsk:

- Det er en stor fordel, fordi jeg kommunikerer meget med kontorerne i Frankrig og med andre udlændinge i min afdeling. Her bruger jeg også ubevidst den kulturelle forståelse, jeg har fået gennem studiet, idet der er forskel på den franske måde at gøre tingene på og den skandinaviske, fortæller Kristine Monrad.

Kandidatuddanelse i Corporate Communications
For de bachelorer, der ønsker at bygge videre på deres uddannelse, er der mulighed for at forsætte på den nye engelsksprogede kandidatuddannelse på Handelshøjskolen i Århus, Master of Arts in Corporate Communication. Det har Margrethe Poulsen valgt at gøre:

- Jeg har ikke fået stillet min nysgerrighed helt, og derfor fortsætter jeg på kandidatuddannelsen. Jeg har været glad for bachelorudddannelsen, fagsammensætningen og arbejdet i grupper har gjort, at det er en uddannelse, der er værd at tage. Der er tænkt på behovet i fremtiden for en bredere indgangsvinkel til sprog og kommunikation, som også indeholder indsigt i økonomi.

Margrethe arbejder i sin fritid som personalekoordinator hos Post Danmark, hvor hun blandt andet deltager i et HR-projekt og er med til at ansætte folk. Også her har hun gavn af sine kompetencer fra bacheloruddannelsen i Marketing og Management Communication.

> Læs mere om bacheloruddannelsen i Marketing and Management Communication

> Læs mere om Master of Arts in Corporate Communication

EMGT