Rekruttering i forhallen

08.06.2007

For selv de store og velrennomerede virksomheder er det blevet en udfordring at skaffe kvalificeret arbejdskraft. Det har fået flere markante danske virksomheder til at rykke rekrutteringen ud af deres store hovedkontorer og ind på Handelshøjskolen, Århus Universitet (ASB), hvor de kan møde de fremtidige medarbejdere i deres egen kontekst.

Hundredvis af studerende bevæger sig hver dag gennem forhallen på ASB. De fleste er på vej til timer, andre skal mødes med deres læsegruppe, og nogle er på vej ind i skolens karrierecenter for at få en snak med en potentiel kommende arbejdsgiver. Siden april har de studerende nemlig en gang om ugen haft mulighed for at møde en ny dansk virksomhed ved virksomhedsbordet i ASB Karrierecenter. Scenariet er afslappende og uformelt: fire røde lænestole og et bord med kaffe og te. Der er ikke tale om deciderede jobsamtaler, men blot et forum hvor de studerende kan få svar på spørgsmål om alt fra karrieremuligheder hos den specifikke virksomhed til et gennemtjek af deres CV.  

Rekrutteringskampen har skiftet hjemmebane

Den rekrutteringsudfordring, som mange virksomheder må forholde sig til i dag og i fremtiden, betyder, at virksomhederne er nødt til at være proaktive i deres tilgang til rekruttering, hvis de skal kunne tiltrække den mest kompetente arbejdskraft. Virksomhederne kan ikke længere regne med, at de nyuddannede akademikere kommer til dem. Rekrutteringskampen har skiftet hjemmebane, og i dag har en række virksomheder valgt at rykke rekrutteringen ud af deres store hovedkontorer og ind på uddannelsesinstitutionerne, hvor de kan møde de studerende i deres egen kontekst. At bruge en dag på ASB og dermed blive en naturlig del af de studerendes studiemiljø tjener udover den oplagte rekrutteringsmulighed også et mere langsigtet og strategisk formål.  

- Denne form for uformel dialog med de studerende er en måde, hvorpå vi som virksomhed kan have en finger på pulsen i forhold til, hvilke forventninger fremtidens medarbejdere har til de jobs, de snart skal ud og bestride – en viden der kan have afgørende betydning, når kampen om arbejdskraften spidser til, udtaler HR-konsulent Line Bjelsdorf Frost fra Arla Foods, som er en af de virksomheder, der har besøgt virksomhedsbordet i karrierecenteret.  

Faglighed og kvalitet frem for kvantitet

Initiativet om at invitere forskellige virksomheder til at sidde en dag i karrierecenteret er nyeste led i en overordnet strategi fra ASBs side for at styrke kontakten mellem de studerende og det erhvervsliv, hvor de senere skal have deres første job. På grund af den nuværende rekrutteringssituation er der selvsagt mange virksomheder, som er interesseret i at få direkte adgang til skolens omkring 7000 studerende. For ledelsen på ASB handler integrationen af de studerendes akademiske fundament med et mere karriereorienteret fokus dog om kvalitet frem for kvantitet. Det er således ultimativt, at de tilbud, de studerende præsenteres for, er kendetegnet ved en høj grad af faglighed.  

- Denne standard søger vi at opretholde ved at udbyde nogle såkaldte partnerskabspakker til de virksomheder, der har et særligt ønske om at benytte ASB's faciliteter som en del af deres rekrutteringsstrategi, siger Jette Hammer, konsulent ved ASB Karrierecenter. De formaliserede aftaler har kun godt et halvt år på bagen, men allerede nu har en række danske virksomheder valgt at indgå et samarbejde med ASB karrierecenter.