Selvtillid og hårdt arbejde giver finaleplads

Tre internationale studerende fra Aarhus BSS varmer i disse dage op til finalen i L'Oréals case competition. Den finder sted i Paris d. 30. juni i år.

23.06.2016 | Julia Rolsted Stacey

Ghina Filiana (højre), Alfan Rezani og Ha Kim Nhan (venstre). Foto: Julia Rolsted Stacey, Aarhus BSS Kommunikation.

I foråret 2016 tilmeldte tre studerende fra Aarhus BSS sig L'Oréals case competition, Brandstorm. Opgaven i år var at udvikle en digital løsning, som skulle brande et hudplejeprodukt. Brandstorm er en international begivenhed, som finder sted hvert år. 45 hold fra hele verden deltager, og førstepræmien er et rejsegavekort på 10.000 Euro.

“Det er en fantastisk oplevelse at deltage i en case competition,” siger Ghina Filiana. Hun er et af de tre gruppemedlemmer og studerer til dagligt “Strategy, Organisation and Leadership”. De to andre gruppemedlemmer er Ha Kim Nhan og Alfan Rezani, som studerer henholdsvis “Finance and International Business” og “Marketing”.

Gruppen blev sammensat kun få dage før ansøgningsfristen. I følge Ha Kim Nhan var det ikke svært at finde på selve løsningen på casen, men derimod har det krævet en del hårdt arbejde at opnå et velgennemtænkt resultat. Gruppen har arbejdet meget hårdt siden marts og har lagt megen energi i projektet. De havde nogle lange og effektive arbejdsdage, i stedet for at dele arbejdet ind i flere kortere møder. Helt overordnet handler gruppens projekt om, hvordan man tiltrækker generation y (mennesker født i slutningen af 1970erne og 20 år frem) ved at bruge digitale innovationer i en marketingkampagne. Ind i mellem møderne mødtes gruppen mest på Skype.

Forskelle er en styrke

Gruppen kalder sig selv ‘Team SuperFantastisk’. Det er et rigtigt godt navn til en gruppe, som består af to medlemmer fra Indonesien og et fra Vietnam. Gruppen havde et rigtigt godt samarbejde, men det har været en udfordring at deltage i konkurrencen, når alle gruppemedlemmer kommer fra forskellige studieretninger og også har forskellige udgangspunkter og holdninger til, hvordan man arbejder og udvikler en case. I følge Ghina Filiana, har deres forskellige styrker dog været en styrke i sig selv.

“Alfan er rigtig god til at stille spørgsmålstegn ved ting, Kim er god til at kommunikere og til at få tingene ned på skrift, og jeg indsamler materialer og får sat alting sammen.”

De ser også sig selv som konstruktive og åbne for feedback, og mener også, at disse styrker er en del af grunden til, at de er nået så langt. De opfordrer andre studerende til at deltage i case competitions og giver dem følgende gode råd med på vejen:

  • Vær åben
  • Lyt til feedback
  • Kræv lidt ekstra af dig selv
  • Udfordr dine gruppemedlemmer
  • Hav høje ambitioner

Hvad har de lært?

Til spørgsmålet om ‘Hvad har du lært, og hvad tager du med dig til næste case competition?’ falder Alfan Rezani’s svar prompte:

“Jeg har lært, at det er vigtigt ikke at undervurdere sig selv.”

Alle tre gruppemedlemmer kan klart anbefale andre at deltage i case competitions.

“Det er en fantastisk oplevelse. Når man arbejder med en konkret case for en virksomhed, får man brugt sin teoretiske viden i praksis, og det lærer man rigtigt meget af,” siger Ha Kim Nhan.

Coaching gennem hele processen

Ghina Filiana, Ha Kim Nhan og Alfan Rezani brugte en ven som rådgiver. Han gav dem især feedback, da de forberedte sig til den nordiske finale. Gruppen fik desuden løbende sparring fra Jane Midtgård Madsen fra Aarhus BSS Career & Alumni og coaching fra L’Oréal. Desuden fik de input og feedback fra deres medstuderende.

Fakta

  • L’Oreal Brandstorm er en erhvervskonkurrence
  • 80.000 internationale studerende har deltaget, siden den første konkurrence blev afholdt i 1992
  • Hvert år skal deltagerne løse en ny opgave. I 2016 var opgaven at udvikle en digital markedsføringsstrategi til et hudplejeprodukt. Læs mere her
Opslag
312177 / i40