Studerende fik andenplads til verdens største case competition

Et hold bestående af en Full Time MBA-uddannet og fire cand.merc.-studerende fra Institut for Marketing og Organisation har netop vundet 2. pladsen i verdens største og internationalt mest anerkendte case competition, Hult Global Case Challenge. Aarhus-holdet har udviklet en forretningsmodel, der skal give fattige børn i udviklingslande bedre adgang til uddannelse og teknologi.

03.05.2012 | Jesper Toft Madsen

Vinderholdet og Bill Clinton (fra venstre): Nikolas Bakke, Rajiv Vaid Basaiawmoit, Bill Clinton, Jan Emil Kjærgaard Lindhøj, Mia Møller. Det femte holdmedlem, Victor Bradu, er ikke med på billedet.

Den digitale kløft mellem i- og ulande vokser sig stadigt større, fordi teknologien fortsat er for dyr for de fattige lande. Omkostningerne skal derfor bringes ned, og bærbare computere skal blive mere købevenlige for ulandene.

Som et led i den verdensomspændende case competition Hult Global Case Challenge har et hold bestående af fire cand.merc.-studerende fra Institut for Marketing og Organisation og en Full time MBA i Sustainability fra Business and Social Sciences udtænkt projektet DOT.E, der skal hjælpe NGO’en ’One Laptop Per Child’ (OLPC) med at indfri sit mål om at uddanne fattige børn med hjælp fra børnevenlige bærbare computere.

Projektet vandt i Dubai én af de fem globale delfinaler i Hult Global Case Challenge og er netop blevet belønnet med en andenplads ved den internationale hovedfinale i New York kun slået af ét hold i verden fra en anden international business school - Carnegie Mellon.

- Ingen tvivl om, at vi rigtig gerne ville have været det hold, som tidligere præsident Bill Clinton overrakte førstepræmien på 1 million dollars til, men vi er stadig fantastisk stolte over vores bedrift, siger Full Time MBA, Rajiv Basaiawmoit.

Efter finalen blev han sammen med resten af sit hold inviteret til at samarbejde med vinderholdet, der også har udviklet en forretningsmodel til NGO’en OLPC - dog med et mere amerikansk fokus frem for det danske hold, der har tilpasset deres model til Asien og Afrika.

Feltarbejde i øjenhøjde
Rajiv Basaiawmoit har stået for holdets benarbejde i hjemlandet Indien, hvor hans netværk har givet unikke muligheder for feltstudier. Her har han talt med lokale politikere, lærere, skolebørn og NGO’er i en håndfuld byer for at undersøge, hvordan landet investerer i skoler, undervisning og infrastruktur.

- Det meste foregik i Meghalaya, hvor jeg kommer fra, og som er ret underudviklet i forhold til andre stater. Arbejdet gav os et grundlæggende billede af virkeligheden i Indien, som mit hold i Danmark havde stor gavn af, da vi byggede vores ’bottom of the pyramid’ model, siger Rajiv Basaiawmoit.

Modellen er DOT.E’s bud på en løsning og indebærer et større engagement fra regeringer, industri og lokalbefolkning. En af idéerne er, at OLPC ikke alene skal levere en computer, der kan stå imod slag, støv og den høje luftfugtighed i ulande, men også hjælpe de lokale lærere med at implementere den i undervisningen.

Interesse fra prominente erhvervsfolk
DOT.E står for Deliver Opportunities Through Education, og den simple filosofi har allerede givet international genlyd. Ikke mindst da femmandsholdet vandt den regionale finale af Hult Global Case Challenge i Dubai i februar:

- Vi måtte aflyse vores fly til Danmark, fordi både NGO’er og virksomhedsledere fra store firmaer i Indien og Dubai var interessede i vores model. Jeg forlængede mit ophold i Indien, hvor jeg havde møder med direktøren fra OLPC India, investorer fra sociale fonde, eksperter fra IBM og journalister, fortæller Rajiv Basaiawmoit.

Han blev oprindeligt headhuntet til projektet af en gruppe cand.merc.-studerende fra Business and Social Sciences, hvorfra han har en Full Time MBA i Sustainability. Uddannelsen har spillet en afgørende rolle for hans bidrag til konkurrencen.

- Mine tre professorer havde stor indflydelse, da de underviste mig, og jeg har været i stand til at omsætte al den læring praktisk i udviklingen af vores løsningsforslag. MBA-programmet er et, jeg vil værne om at have været en del af, fordi det ikke alene er omfattende, men også inddragede mig, så jeg kunne deltage i dybdegående diskussioner med mine undervisere, siger Rajiv Basaiawmoit.

Bæredygtige erfaringer bliver hørt
Netop inddragelsen af de studerendes egne erfaringer kendetegner Full Time MBA’en. Den adskiller sig fra de traditionelle kandidatuddannelser ved, at ansøgere skal have relevant erhvervserfaring inden for bæredygtighed med i rygsækken, når de søger om optagelse. Professor og studieleder John Parm Ulhøi kan sagtens genkende Rajiv Basaiawmoits oplevelse af uddannelsen:

- Jeg tror, at det har en betydelig merværdi for internationale studerende, at de kan bruge deres praktiske erfaringer i undervisningsdiskussioner. Mange fra lande som Indien og Kina er veludrustede rent fagligt, men på Full Time MBA’en opøver vi deres evne til at reflektere og presser dem til at tænke kritisk og være fagligt uenige, når der er belæg herfor, siger han.

John Parm Ulhøi vurderer også, at kvikke hoveder som Rajiv Basaiawmoit får noget fagligt ekstra ud af at læse sin Full Time MBA på Aarhus Universitet, Business and Social Sciences, fordi den bæredygtige grundtanke om at tænke globalt men handle lokalt gennemsyrer undervisningen, der er forskningsbaseret og sammen med den praksisfokuserede læringsmodel kendetegner studiet.

Facts:

In 2012 havde konkurrencen Hult Global Case Challenge mere end 4000 ansøgere fra over 100 lande.

Læs mere om Hult Global Case Challenge


Yderligere kommentarer:

Rajiv Basaiawmoit, Full Time MBA in Sustainability
Aarhus Universitet, Business and Social Sciences
Dansk mobil: +45 42 15 48 10 (fra den 8. maj 2012)
Tlf. i USA: +1 610 679 4206
Skype-iD: r.v.bmoit
E-mail: rvbmoit@gmail.com
Web

Rajiv Basaiawmoit har en ph.d. i bioteknologi fra Aalborg Universitet.



John Parm Ulhøi, professor og studieleder Full Time MBA
Institut for Marketing og Organisation
Mail: jpu@asb.dk
Mobil: 26188329
Web




Morten Rask, lektor
Institut for Marketing og Organisation
Mail: mra@asb.dk
Tel: 87165161
Mobil: 5180 7508
Web

Priser