Studerende forvandler medicinsk forskningsidé til forretning - noget for dig?

17.04.2008

To topstuderende fra Handelshøjskolen, Aarhus Universitet har sammen med forskere fra Hvidovre Hospital gjort vigtig medicinsk forskning klar til at blive kommercialiseret og vunder flere internationale konkurrencer. 10 studerende kan til efteråret gøre dem kunsten efter ved at følge det nye valgfag i Project Maturation.

Gennem flere intense måneder har John Agerholm og Martin Klint Hansen fra Handelshøjskolen dag og nat arbejdet sammen med forskere fra Hvidovre Hospital om at udvikle en forretningsplan for et vigtigt medicinsk forskningsprojekt. Immutells produkt er en test, der diagnosticerer svært diagnosticerbare sygdomme som for eksempel tuberkulose mere præcist end nuværende test. 

Samarbejdet har været en stor succes og blandt andet resulteret i, at det fælles hold  netop har vundet den internationalt, anerkendte business-konkurrence Bangkok Business Challenge 2008.

Projekt bliver til nyt 20-ECTS valgfag i efteråret
Det særlige praktikforløb på Hvidovre har været et pilotprojekt, hvor ASB ville teste, hvordan ASB studerende kunne være med til at forretningsmodne forskeres ideer fortrinsvist inden for medicinske og biologiske teknologiområder.

Projektets succes betyder nu, at der oprettes et nyt valgfag i Project Maturation med plads til 10 studerende, der udvælges efter særlige kriterier og en ansøgning.

Egnede studerende vil blive udvalgt på grundlag af personlige og faglige kompetencer, øvrige studieprogram og personlige motivation.

De studerende kommer i en tre måneders praktik i en virksomhed eller forskningsenhed og vil her beskæftige sig med forstudier til videreudvikling af innovationer, produktudvikling, etable­ring af virksomhedskonstruktion, produktion, distribution og markedsføring. Du vil komme til at arbejde med analyser og vurderinger af forretningsgrundlaget for de produktidéer, der udledes af innovationerne.

De studerende skal via ophold ved virksomhed eller institution og en meget intensiv sparring med to særligt udvalgte vejledere fra Handelshøjskolen udarbejde en analyse af forretningsmulighederne af den givne produktidé.

De to videnskabelige vejledere fra Handelshøjskolen udpeges inden for fagområderne som innovationsledelse, markedsbaseret produktudvikling, marketing management, strategisk ledelse og forandringsledelse.

Infomøde den 30. april kl. 12-13 i U30
Kontakt lektor Ole Hagh på Institut for Marketing og Statistik